TOP

Groei voor Gabor Shoes in 2013

Het Duitse schoenenbedrijf Gabor Shoes AG is in 2013 opnieuw gegroeid. De verschillende merken verkochten in totaal 9,4 miljoen paar schoenen, een groei van 4,4 procent.

Als gevolg van verschuivingen in de productgroepen (meer laarsjes en laarzen, minder schoenen) steeg de omzet met 6,7 procent (inclusief de licenties, Gabor Shop & Store GmbH en Gabor Footwear GmbH) tot 395 miljoen euro.

Het schoenenmerk Gabor behaalde een omzet  van 331 miljoen euro, een groei van 10,7 procent. Er werden 8,1 miljoen paar schoenen (+ 9,5%) verkocht. Het exportaandeel steeg licht naar 49,6 procent (in omzet).

Camel Active en Snipe
Met de schoenenmerken Camel Active en Snipe werd binnen het concern 52,2 miljoen euro omzet gerealiseerd. Het overige deel rest wordt bijgedragen door de licenties, die eveneens groeiden.

Aan het eind van het jaar 2013 waren er wereldwijd 591 Gabor-mono brandstores en shop-in-shops (+36), die overwegend door zelfstandige detaillisten gerund worden. Het aantal medewerkers steeg per 31 december 2013 naar 3.360, waarvan 392 mensen in Duitsland werken en bijna 3.000 personen in de fabrieken in Portugal en Slowakije.

2014
De directie ziet de ontwikkeling van het merk Gabor in 2014 optimistisch tegemoet. De eerste verkoopronde voor het seizoen voorjaar-zomer 2014 is met een goede plus afgesloten. Ook de voor de verkoop van herfst-winter 2014 zijn de vooruitzichten positief. Ondanks duidelijk gestegen inkoopprijzen voor leer kon Gabor de verkoopprijzen grotendeels stabiel houden.In het voorseizoen zijn goede afverkopen gerealiseerd en er is een opleving van de economie in de Eurozone voorspeld.