TOP

Goodbrandz brengt duurzame sandalen van Wud naar Nederland

Het duurzame modeagentschap Goodbrandz voegt het Italiaanse sandalenmerk Wud Shoes toe aan het portfolio. Wud brengt sandalen met een Italiaans design, gemaakt van hout, gerecycled rubber en appelleer. De verkoop van de lente-zomercollectie 2023 is inmiddels van start gegaan.

Beeld: Wud shoes

Wud staat voor ‘milieubewuste, duurzame en functionele’ schoenen. “Minimalistisch en eco-cool”, laat agentuur Goodbrandz weten, waarmee de collecties volgens de vertegenwoordiger naadloos aansluiten op de huidige sandalentrends. “De schoenen worden gemaakt door geweldige Italiaanse ambachtslieden”, zegt Michel Smit, de operationeel directeur van Goodbrandz. “De mensen achter Wud produceren al sinds 1957 voor merken als Dr. Scholl en Max Mara. Hun stevige roots in superieur vakmanschap en intelligente duurzame oplossingen, zie je terug in hun eigen merk. Zij hebben als geen ander kennis over het beste design en de meest comfortabele fit, wat ze met Wud overtuigend zichtbaar hebben weten te maken.”

Materialen

Wud maakt voor de zolen gebruik van gerecycled rubber en gecertificeerd hout, afkomstig uit verantwoord beheerde bossen. Als alternatief voor leer kiest het merk voor het innovatieve ‘appelleer’, gemaakt van appelafval dat is teruggewonnen uit de vruchtensapsector. Maar de focus op duurzaamheid is niet de enige reden waarom Goodbrandz in Wud gelooft. “Nederlanders dragen al eeuwenlang houten schoenen”, zegt Michel Smit. “Houten schoeisel staat bekend om hun ergonomische gezondheidsvoordelen. Niet voor niets dat er in veel staande beroepen sinds jaar en dag op klompen wordt gelopen. Daarnaast hebben ze een isolerende werking en zorgen voor veel draagcomfort.”

Duurzame merken

Met de komst van Wud slaat Goodbrandz een nieuwe richting in. Het duurzame modeagentuur vierde het afgelopen jaar het 10-jarig bestaan en heeft tijdens het jubileumjaar enkele ingrijpende beslissingen genomen. “Na tien jaar pionieren is ons bedrijf enorm gegroeid en is duurzaamheid actueler dan ooit”, zegt eigenaar Cécile Scheele. “Dit zie je terug in het groeiende aanbod en de urgentie bij retailers. Reden voor ons om kritisch naar ons merkenportfolio te kijken, als het gaat om commercialiteit in relatie tot innovatie met betrekking tot duurzaamheid. Binnen het groeiende aanbod beogen we het meest relevante duurzame agentuur in Nederland te zijn en te blijven. We willen dan ook het meest commerciële duurzame aanbod in onze showroom bieden. Dit heeft geresulteerd in het afscheid nemen van een aantal merken, en de toevoeging van een aantal toonaangevende merken, die elders in Europa al zeer succesvol zijn, zoals de modemerken SKFK en Thinking MU en pantylabel Dear Denier. Wud Shoes is hierop een mooie aanvulling.”