TOP

Goed werkgeverschap: Hoe kom je aan goed personeel, en hoe hou je dat?

Goed personeel is cruciaal als je succesvol wilt ondernemen in de mode- en schoenenbranche. Medewerkers moeten de juiste competenties hebben, maar het is net zo belangrijk dat de winkelier werk maakt van goed werkgeverschap. In deze serie komen alle facetten aan bod. Deze week: hoe kom je aan goed personeel en hoe hou je dat? De leidinggevenden van Tally-Ho, Van Keeken Schoenen en Van Westen Mannen delen hun visie. "Geld is in elk geval bij ons nooit een issue."

Bij de Noordhollandse vrouwenmodewinkels van Tally-Ho werken 60 mensen, vertelt eigenaar Barbara van Leyen. In de zomer kan dat met de tijdelijke vakantiekrachten oplopen naar 70 . De meeste mensen werken parttime, meer dan de helft werkt in een van de zes winkelfilialen. Op het hoofdkantoor in Heiloo werken vier krachten en bij de webshop tien mensen. Tally-Ho heeft één personeelsmanager en twee visual merchandisers. Voor Van Leyen zijn leeftijd, verkoopervaring en klantgerichtheid de belangrijkste selectiecriteria. “Voor de winkel kijken we altijd naar de leeftijdssamenstelling. We werken gedeeltelijk met dertigers met ervaring en een deel jonge meiden, vanaf 17 jaar. Dat heeft met personeelskosten te maken. Jonge meiden zetten we in voor het uitpakken van dozen kleding en koffie zetten.” 

Looneisen

Volgens Van Leyen in er de laatste jaren veel veranderd in de manier waarop personeel wordt geworven. Plakte Tally-Ho vroeger een briefje achter de etalageruit, tegenwoordig gebruikt het modebedrijf Facebook. “Dat is het handigst, het gaat snel en wordt veel gedeeld. Wel moeten we tegenwoordig meer moeite doen voor een goed team. Mensen die op onze vacatures afkomen, hebben meteen looneisen en een attitude. Ze weten natuurlijk dat we naar ze op zoek zijn. Nu is het wel zo dat we mensen die bij de eerste sollicitatie meteen een goede indruk maken, direct iets hoger inschalen.” Als personeel goed bevalt worden ze ook beloond met een stapje hoger in de schaal of extra reiskostenvergoeding. “Dat laatst geldt vooral voor de winkels in Amsterdam en Bergen waar het niet altijd lukt om mensen uit de buurt te krijgen. Het zijn dure plaatsen om te wonen, doorgaans verdienen winkelmedewerkers niet genoeg om zo’n woning te betalen.” 

Hollen of stilstaan

Het verloop van personeel fluctueert, zegt de directeur. “Het is hollen of stilstaan. Ik heb nu een goed team, maar er kan altijd iemand vertrekken. Dat is dan even schrikken. Meestal gaan mensen weg als ze ergens anders meer kunnen verdienen. In dat soort gevallen hoop ik wel altijd dat ze even komen praten, zodat ik ook de kans krijg om eventueel nog een voorstel te doen.” Hoewel Tally-Ho goed personeel graag behoudt, is het niet de bedoeling dat medewerkers tot in lengte van dagen blijven. “Dat is wel een nadeel van dertigers; de kans dat ze blijven plakken is groot. Dat is een goed teken, maar voor de winkels willen we niet te hoog in leeftijd gaan. Onze oudste medewerkster is 51, maar die ziet er jonger uit.”

Mond-tot-mond

Bij schoenenwinkelier Van Keeken Schoenen – met twee zaken, één op Terschelling en één in Alphen aan de Rijn – werken 22 mensen. 19 Daarvan staan in de winkel, het merendeel heeft een parttime dienstverband, het gros een vast contract. Ook Van Keeken gebruikt social media om personeel te werven voor de winkel. “Al gaat het ook vaak via mond-tot-mond”, vertelt eigenaar Kees van Keeken. “Als het gaat om de functie van bedrijfsleider of een managementfunctie dan heb ik een meer gekwalificeerd personeelslid nodig, dan zet ik LinkedIn in. Overigens is een van mijn huidige bedrijfsleiders hier blijven hangen na zijn stage.”

Uitdaging

Personeel werven is voor Van Keeken nooit een groot probleem, ook niet in zijn winkel op Terschelling. “Daar is de vraag naar werk groot, vooral naar een werk het hele jaar door en dat kan ik daar bieden. Het is wel een uitdaging die winkel vanuit Alphen aan de Rijn aan te sturen. Het is belangrijk iemand op het eiland te hebben die zelf de winkel kan runnen. Dat is beeldend voor hoe ik mensen wil aansturen, Ik wil verantwoordelijkheid geven en gevoel geven dat ze eigenaar zijn van hun werkzaamheden.” 

Sociale vaardigheden

Van Keeken selecteert niet op verkoopvaardigheden. “Verkoopskills vind ik niet meer van deze tijd, sociale vaardigheden wegen veel zwaarder. Je moet meer de assistent zijn van je klant, hem helpen te vinden wat hij zoekt. Ik noem mijn winkelmedewerkers dan ook adviseurs. Ik heb liever dat ze ‘nee’ verkopen dan dat een klant nooit meer terugkomt.”

Eigen segment

Bij Van Keeken kiezen de winkelmedewerkers elk hun eigen segment. Daarbinnen krijgen ze de vrijheid om zichzelf volledig te ontplooien. Zo probeert hij de goede krachten te behouden voor de winkel. “Je moet toch een beetje van ze houden. Ik doe dat door ze meer dan gemiddeld verantwoordelijkheid en ruimte te geven om te kunnen leren van fouten. Binnen de segmenten krijgen ze de vrijheid om innoverend bezig te zijn, zoals evenement organiseren. Als iets niet aanslaat, jammer. Zo heb je hier de vrijheid om te kunnen spelen, dat geeft plezier. Ik neem ze ook mee naar de beurs en biedt ze cursussen aan. Dat soort zaken leidt ertoe dat de klant echt het gevoel krijgt dat hij door een specialist wordt geholpen.” 

Bloei

“Het verloop is laag”, zegt Van Keeken. “Mensen hebben het hier naar hun zin kennelijk. Nu is er wel een collega die na drie jaar dienstverband voor zichzelf gaat beginnen, die help ik in het zadel. Samen hebben we een vof opgericht. Ik koppel graag mensen met bepaalde kwaliteiten aan me die tot bloei willen komen.”

Goede kandidaten

Peter van Westen Van Westen Mannenmode in Zaamslag en Dock-M in Terneuzen, werft winkelpersoneel meestal via Facebook. Hij en zijn broer Johan sturen zelf de 14 personeelsleden aan. Bij de winkels werken twee fulltimers, de overigen hebben een parttime dienstverband. “Toevallig hebben we net weer wat wisselingen gehad en op de oproep op Facebook heb ik in beide gevallen hele goede kandidaten gekregen.”

Drive

Bij de selectie van personeel gaat Van Westen op zijn intuïtie af, niet op opleiding of een dosis ervaring. “De eerste selectieronde doe ik op basis van de brieven of emails. Uit die brieven haal ik wat hun drive is om bij ons te komen werken. Bij de gesprekken zie ik al bij binnenkomst of iemand geschikt is. Ik kijk naar uitstraling, modegevoeligheid, leergierigheid en enthousiasme.” En Van Westen heeft een extra controlepunt: wie naar kantoor komt, passeert het atelier waar altijd twee dames zitten. “Als een sollicitant die opmerkt en gedag zegt, dan weet ik dat zo iemand zich van nature goed opstelt.”

‘Geld nooit issue’

Dat het niet altijd makkelijk is om goed personeel te vinden, weet Van Westen. Daarom is geld bij Van Westen nooit een issue tijdens de functioneringsgesprekken. “Als ik zie welke uurtarieven er in de cao staan, moet ook ik huilen. Als mensen goed presteren bij ons, verdienen ze goed. Ik weet niet exact hoeveel meer, maar dat zal tussen de 15 tot 20 procent meer zijn dan de meeste winkelmedewerkers verdienen.”
 
Taart en koffie

Goede krachten moet je koesteren, vindt de ondernemer. “Dat doen we door de lijnen kort te houden, de deur altijd open te zetten voor iedereen. Een goede werksfeer is belangrijk. Daarbij stimuleren we ons personeel te doen waar ze goed in zijn. Vroeger moest je alles kunnen, maar bij ons hebben we werknemers met alleen verkooptaken en twee mensen zijn verantwoordelijk voor visual merchandising. Op die manier proberen we talenten te ontwikkelen. En op zaterdag na zes uur eten we samen de taart op en drinken we koffie, even gezellig de week afsluiten.” 

Personeel werven

Edwin Belt, branchespecialist mode van branchevereniging Inretail, zegt dat het bij werving en selectie van personeel belangrijk is dat de ondernemer zijn passie erin moet stoppen. “Uit de vacaturetekst moet passie en creativiteit spreken. Maar gebruik ook je medewerkers als ambassadeur. Door hun ervaringen te gebruiken, laat je je persoonlijkheid zien en dat verhoogt de geloofwaardigheid.” Alle beschikbare techniek is volgen Belt tegenwoordig geoorloofd bij werving: social media waar je bijvoorbeeld bedrijfsfilmpjes verspreidt over je bedrijf.

Investeren

Wil je goed medewerkers behouden, dan moet je in ze investeren, tipt hij tot slot. “Goede medewerkers leid je op. Je ontwikkelt de talenten waar zij over beschikken en zet deze in. Zorg dat je een opleidingsplan hebt, zet functionering- en beoordelingsgesprekken in en organiseer een werkoverleg eens in de zoveel tijd.”