TOP

Goed derde kwartaal voor de sportretail *

Sportretailers hebben het derde kwartaal van 2015 afgesloten met een plus: 2,5 procent omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Klanten hebben gemiddeld meer besteed en kochten meer artikelen. Dit blijkt uit recente cijfers van de Inretail SportMonitor.

Het is de tweede omzetstijging voor de sportsector dit jaar: in het eerste kwartaal pluste de sportbranche  0,7 procent, het tweede kwartaal kwam op een min uit: 0,8 procent. De sportretail kon dit kwartaal 0,9 procent meer transacties afhandelen.

Goede start

In dit derde kwartaal gaf de consument 1,6 procent meer uit in de sportwinkel en kocht 1,1 procent meer artikelen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De maand juli was meteen al een goed begin van het derde kwartaal met een omzetstijging en meer transacties. Deze maand is goed voor 34,2 procent omzet in dit kwartaal.

September uitzonderlijk

September scoorde uitzonderlijk goed met een hoge omzetstijging van 7,9 procent, vooral dankzij de successen in schoenenverkoop. Augustus daarentegen liet een omzetdaling zien, veroorzaakt door 1,9 procent minder klanten en lagere bestedingen. Deze maand vertegenwoordigt 37,1 procent van de omzet in het derde kwartaal.

omzetontwikkelingperkwartaalsport1

Running onder druk

De categorie running staat onder druk, blijkt uit de cijfers. Maakte running verleden jaar in deze periode nog een flinke groei door (6,6 procent meer omzet bij 7,2 procent meer transacties, red.), dit jaar staat de teller op verlies: een daling van 1,5 procent minder omzet bij 2,9 procent meer klanten. Het gemiddelde transactiebedrag os gedaald met 4,3 procent, terwijl het aantal stuks gelijk is gebleven. Volgens Inretail betekent dit dat er weliswaar meer kopende klanten zijn, maar dat producten tegen lagere prijzen worden verkocht.

Leisure in de lift

Met de categorie leisure/fashion gaat het precies andersom: verleden jaar was de omzet in het derde kwartaal met -8,5 procent flink gedaald, maar in 2015 noteert deze categorie een plus van 0,9 procent. De daling van 2014 is nog niet goed gemaakt, maar er worden 3,3 procent meer stuks verkocht bij 2,1 procent meer transacties en 1,3 procent lagere gemiddelde besteding. De cijfers maken duidelijk dat de marges voor running en leisure/fashion onder druk staan, concludeert Inretail.

Sportschoenen plussen

Uit de totale cumulatieve omzetontwikkeling ten opzichte van verleden jaar, blijkt dat dat sportschoenen het goed doen: + 2,5 procent. Sportkleding duikt in de min (-1,3 procent), evenals sporthardwaren (-0,1 procent).

omzetontwikkelingperkwartaalsport2

Meer korting

Korting geven gebeurt steeds vaker, meldt Inretail. Maar liefst 47,7 procent van de sportretailers deed dat. Dit jaar gaf de ondernemer de eindconsument € 12,75 korting per transactie, tegenover € 11,72 in 2014. Wat Inretail opvallend noemt in de resultaten van dit onderzoek, zijn de verschillen tussen diverse vestigingen op gebied van omzet en aantal klanten: bij 45,6 procent van de sportretailers was een stijging van de omzet meetbaar, terwijl bij 46,5 procent van de deelnemers het aantal klanten is gestegen.