TOP

GlobalShoeXpo: ‘virtuele beurs’ voor nichefabrikanten [interview]

Een online B2B-platform, waar multibrand retailers wereldwijd het hele jaar door inzage hebben in de collecties van nichemerken zonder daarvoor fysieke beurzen te hoeven bezoeken. Dat is het concept van de nieuwe ‘virtuele schoenenbeurs’ GlobalShoeXpo.

“De behoefte aan het persoonlijke contact op vakbeurzen zal altijd blijven”, zegt Kerim van der Looy, managing partner bij het online schoenenplatform GlobalShoeXpo. “Maar de oriëntatie en inkoop op globaal niveau kunnen eenvoudiger en effectiever, zowel voor winkeliers als leveranciers.” Van der Looy komt zelf uit een schoenwinkeliersgezin en was jaren werkzaam in de retail en wholesale, voornamelijk bij Europese schoenenmerken. Daarvoor bezocht hij meerdere keren per jaar de belangrijkste internationale beurzen in Europa, Amerika en Azië, en met hem vele anderen. “Dat is een vrij kostbaar en tijdrovend proces. Door de globalisering van de schoenenindustrie merkte ik dat er in de markt behoefte ontstond aan een platform waar retailers het hele jaar door inzage kunnen krijgen in wat zich in de markt afspeelt.”

Aan leverancierszijde zag Van der Looy dezelfde behoefte ontstaan. “Fabrikanten die op zoek zijn naar nieuwe afzetgebieden, en dan met name nichemerken, doen dat nu via de internationale vakbeurzen. Maar niet iedere fabrikant heeft de middelen om daar voor tienduizenden euro’s te exposeren. Bovenal gaat het om de kosten-batenanalyse, gezien deelname niet per definitie nieuwe orders oplevert. Daar komt bij dat winkeliers de beurzen steeds minder frequent bezoeken. Ook voor hen geldt: de oriëntatie en inkoop moet gewoonweg eenvoudiger, efficiënter en minder kostbaar worden.”

GlobalshoeXpo_2

Welke oplossing biedt GlobalShoeXpo?

“GlobalShoeXpo brengt leveranciers en winkeliers bij elkaar op één platform. Het is eigenlijk een virtuele schoenenbeurs, waar retailers de collecties van onze aangesloten fabrikanten het hele jaar door kunnen bekijken en contact met een merk kunnen opnemen als het bedrijfsprofiel en de collectie ze aanspreekt. Inschrijven is gratis: we wilden een platform creëren waar winkeliers zich op een eenvoudige en vrijblijvende manier zouden kunnen oriënteren, op een tijdstip en locatie naar keuze. Ze kunnen zoeken binnen verschillende segmenten – mannen-, vrouwen- en kinderschoenen, orthopedisch en veiligheidsschoeisel – en filteren op verschillende onderdelen, zoals het land.”

Wie zijn jullie ‘exposanten’?

“Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat het stuk voor stuk gespecialiseerde nichefabrikanten zijn. In de meeste gevallen gaat het om familiebedrijven die al generaties lang schoenen produceren. Bedrijven met internationaal groeipotentieel en – heel belangrijk – de infrastructuur om ook internationaal succesvol te kunnen opereren. Naar dat soort merken zijn winkeliers ook op zoek, als toevoeging aan hun huidige assortiment. Ik zie dat steeds meer retailers afstappen van de ‘mainstream’ labels.”

GlobalShoeXpo (4)

“Inmiddels zijn er een kleine vijftig merken bij het platform aangesloten; twintig Italiaanse, vijftien Spaanse en tien Portugese. We willen doorgroeien naar zo’n tweehonderd merken. GlobalShoeXpo moet ook weer niet te groot worden; we willen onze ‘beurs’ enigszins exclusief houden.” 

Welk type retailer wil GlobalShoeXpo bedienen?

“De zelfstandige multibrandstore in het midden- tot hoogsegment. Het type schoenenwinkel waar de schoen nog voor de klant aan de voet wordt geschoven. In Nederland is Van den Assem hier een goed voorbeeld van. Qua prijsklasse zitten de merken ongeveer tussen de €100 en €300-€500 in, met enkele uitschieters naar boven. Voor grote ketens en schoenenzaken in het laagsegment zijn zulke prijzen niet interessant.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We bieden onze fabrikanten een lidmaatschap aan. GlobalShoeXpo is meer dan alleen een podium: naast het tonen van seizoenscollecties kunnen we de brand marketing, social media advertising, direct mailing kanalen en leadgeneratie (alle activiteiten gericht op contact leggen met potentiële klanten, red.) voor ‘onze’ fabrikanten onderhouden. Daarbij geldt: hoe meer zij investeren, hoe intensiever wij hun merk promoten bij de aangesloten retailers en partnerorganisaties (o.a. retailorganisatie National Shoe Retailers Association (NSRA) in Amerika, red.).”

“Het koppelen van de juiste merken aan de juiste winkeliers staat bij ons centraal. We hebben in de loop der jaren een database opgebouwd waarin we het merkenpakket en bijbehorende prijsniveau van retailers wereldwijd in kaart hebben gebracht. Ter illustratie: voor Amerika hebben we zo’n 2.500 ondernemingen in onze database. Die informatie kunnen we gebruiken om marktonderzoek te doen voor ‘onze’ merken en geschikte winkeliers direct aan te schrijven.”

GlobalshoeXpo_1