TOP

GfK-presentatie tijdens de Trenddag: waar liggen kansen voor moderetailers?

Textilia, Schoenvisie en Bengels organiseerden op maandag 14 mei 2018 opnieuw de Trenddag. In het Centraal Museum in Utrecht gaven niet alleen Christine Boland en Jan Agelink trendpresentaties, maar verklapte ook Lianne van der Wijst (GfK) waar kansen liggen voor moderetailers in een veranderend retaillandschap.

De Trenddag op maandag 14 mei 2018 werd gehouden in het Centraal Museum, waar momenteel de tentoonstelling ‘Reflections’, een grote overzichtsexpositie van het werk van de Nederlandse ontwerper Jan Taminiau, te zien is. Tussen de presentaties van Christine Boland, Lianne van der Wijst (GfK) en Jan Agelink was er gelegenheid om de tentoonstelling te bezoeken.

De dag begon dan ook met een presentatie van Ninke Bloemberg, modeconservator van het CentraalMuseum,die tevens de tentoonstelling van Jan Taminiau heeft samengesteld. Bloemberg gaf de bezoekers een kijkje achter het ontstaan van de tentoonstelling, die in samenwerking met stylist en ontwerper Maarten Spruyt. Zo vertelde de conservator dat de expositie zodanig is ingericht en ontworpen dat het lijkt alsof je door het hoofd van Jan Taminiau wandelt.

Jan Taminiau Expo
De Jan Taminiau-tentoonstelling in het Centraal Museum

Online 

Na de presentatie van Ninke Bloemberg was het tijd voor de trendforecast voor lente-zomer 2019 van Christine Boland (een uitgebreid verslag vind u hier). Boland gaf op het gebied van vrouwenmode – net als Jan Agelink voor de schoenen – een vooruitblik op lente-zomer 2019.

Daarna was het de beurt aan Lianne van der Wijst, Consultant Fashion Home & Lifestyle, die de bezoekers van de Trenddag een inspirerende lezing gaf over de ontwikkeling van online verkoop in de mode.

De belangrijkste conclusies uit het GfK-onderzoek naar online koopgedrag: 

  • De grootste groep online kopers bevindt zich in de leeftijdsgroep 25-35 jaar. 84% van die groep consumenten kocht in 2017 voor online goederen en diensten.
  • Het online aandeel bestedingen in Fashion is in de laatste jaren fors toegenomen van 8,7% in 2011 naar 24,8% in 2017.
  • In de segmenten schoen-, kinder-, bad- en ondermode wordt relatief meer online gekocht;
  • De gemiddelde online koper is tussen de 30 en 39 jaar, hoger opgeleid, woonachtig in een grotere stad en heeft een relatief hoger inkomen én heeft een gezin met jonge kinderen;
  • De Pure Players (Zalando, Wehkamp etc) nemen ruim de helft (56%)van de online bestedingen voor hun rekening. 41% is voor rekening van omnichannel players (Zara, H&M, De Bijenkorf) en 3% voor de zelfstandigen.

Touchpoints

 Ook gaf Van der Wijst in haar presentatie een aantal nuttige adviezen voor ondernemers met een fysieke winkel: 

– “De belangrijkste voordelen van fysieke winkels vinden consumenten het kunnen voelen, passen en zien van producten. Daarnaast vinden consumenten het fijn dat er betere informatie beschikbaar is in een fysieke winkel. Dus speel hierop in als retailer.” 

– “Maak het relevant voor je klant. Er zijn grofweg vier typen consumenten: de calculerende, de weloverwegende, de passieve en de gepassioneerde shopper. Vooral de weloverwegende en passieve shopper komt het meest bij zelfstandige winkeliers, omdat ze service, gemak en informatie belangrijk vinden.”

– “Online touchpoints zijn belangrijk: 40% van klanten oriënteert zich voorafgaand aan een aankoop online.Bereik je klant via de juiste online kanalen. Stem elke kanaal af op de doelgroep. Dus voor jongeren zijn bijvoorbeeld Youtube-filmpjes belangrijk, maar voor een oudere doelgroep is Facebook weer veel effectiever. En: zorg voor relevante content op het juiste moment. Maar stem ook vooral online uitingen af op offline activiteiten in je winkel.”