TOP

GfK: ‘Inhaalgroei’ mode- en schoenenbranche stagneert in tweede kwartaal 2022

Mode- en schoenenaanbieders hebben in de eerste helft van dit jaar 10,9 procent meer omgezet dan een jaar eerder, blijkt uit de GfK Fashionscan, wat vooral komt door de lockdown een jaar eerder. Vanaf mei beginnen de verstoringen in de markt hun tol te eisen, ziet GfK fashion lead Peter van Rijn. “De tweede helft van 2022 wordt uitdagend.”

Foto: Christian Wiediger via Unsplash

De groei die mode- en schoenenverkopers in de eerste maanden van 2022 realiseerden, begint vanaf mei af te vlakken. “Met de kanttekening dat de hoge omzetplussen in januari tot en met april sowieso een vertekend beeld geven, vanwege de verplichte winkelsluiting in diezelfde periode een jaar eerder”, zegt GfK fashion lead Peter van Rijn. “In het tweede kwartaal van 2022 beginnen ook de marktverstoringen door te werken in de retail. De grondstoffentekorten, hogere energie- en transportkosten en de inflatie drijven de prijzen van kleding en schoenen op.”

De omzetplus van 10,9 procent in de eerste helft van het jaar is volgens Van Rijn dan ook deels toe te schrijven aan hogere winkelverkoopprijzen. Vanaf april neemt het aantal verkochte stuks namelijk af. “Onze verwachting is dat die ontwikkeling de rest van het jaar door zal zetten. De koopbereid is nu lager dan tijdens de pandemie, dat zegt wel wat.”

Stenen winkel blijft populairst

Het inhaaleffect na de lockdown is ook terug te zien de online-offline omzetverhouding. Het online aandeel komt in het eerste half jaar van 2022 op 47,9 procent uit en het offline aandeel op 52,1 procent. Een groot verschil met vorig jaar, toen die verhouding ongeveer 60 tegen 40 was, in het voordeel van online. “Sinds de pandemie wordt er absoluut meer op internet gekocht”, ziet Van Rijn. “Maar onze verwachting is dat de stenen winkel vooralsnog de overhand blijft houden.”

‘De stenen winkel blijft vooralsnog de overhand houden op online’

Fysieke kleding- en schoenenverkopers hebben een cruciaal voordeel op bijvoorbeeld aanbieders van elektronica, stelt hij, waar de concurrentie van het web veel groter is. “Het zijn emotionele producten, consumenten willen ze zien en voelen. En een winkelbezoek blijft voor velen een leuk uitje.”

Een tweede factor is dat naar de winkel gaan vaak ‘minder gedoe’ is dan artikelen online bestellen, thuis passen en de te grote of te kleine maten terugsturen. Van Rijn: “Daarbij zien we dat gratis verzenden inmiddels ook kritisch onder de loep wordt genomen; het minimumbestelbedrag hiervoor gaat omhoog en in bepaalde gevallen nemen retailers zelfs helemaal afscheid van het kosteloos op- en terugsturen.”

Mannen, vrouwen & kinderen Aanbieders van mannenkleding en –schoenen zagen de omzet in de eerste helft van 2022 met respectievelijk 14,9 procent en 12,4 procent stijgen, wat volgens Van Rijn vooral komt door de grote vraag naar formalwear. Ook vrouwenmodewinkels profiteren van het feit dat er weer bruiloften en andere feesten worden georganiseerd; de kledingomzet groeide met 12,1 procent en de schoenenomzet met 8,7 procent. Aanbieders van kinderkleding en -schoenen missen die ‘formele push’, wat verklaart waarom dat segment minder heeft gepresteerd (kleding: -0,9 procent en schoenen +1,1 procent). Van Rijn: “Bovendien heeft het kidssegment het tijdens de pandemie relatief goed gedaan, waardoor er minder sprake is van een inhaaleffect.”

Piek in formalwear

De vraag naar formele kleding en schoenen bleek de afgelopen zes maanden eveneens een belangrijke aanjager voor de groei, getuige de verkoopresultaten bij pakken (+109%), blazers (+79%), pumps (+45%), loafers (+33%) en veterschoenen (+20%). Van Rijn: “Vooral voor de mannen zijn dat mooie bonbedragen.” Opvallend is ook de vraag naar loungekleding doorzet. “Casualwear heeft door corona definitief een plek in het modebeeld veroverd. We werken nog steeds veel thuis en dan draag je toch het liefst comfortabele en gemakkelijke kleding.”

‘De vraag naar formele kleding en schoenen is een belangrijke aanjager voor de groei’

De tweede helft van 2022 wordt uitdagend voor de mode- en schoenenretail, voorspelt Van Rijn. “Consumenten zijn inmiddels gewend aan de prijsstijgingen, maar de vraag is of ze het straks nog allemaal kunnen betalen. Daar moeten winkeliers over nadenken bij de prijsopbouw van de collectie. Zonder uit het oog te verliezen dat ze wel uit de kosten moeten komen en de brutowinstmarge op peil houden.”

Zelfstandige multibrandretailers zitten wat dat betreft in een wat comfortabelere positie dan (grote) spelers in het lage- en middensegment, denkt hij. “Zij bedienen over het algemeen een doelgroep die meer te besteden heeft en voor wie service en goed advies belangrijker zijn dan de prijs.”

Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen ongeveer 45 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.