TOP

GFK-maandcijfers: bestedingen in juli 2010 gelijk aan vorig jaar

In de maand juli 2010 is de schoenenmarkt (totaal van vrouwen-, mannen-, en kinderschoenen, inclusief sportschoenen), vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, stabiel gebleven in bestedingen.

Bron: GFK Consumerjury

Het aantal gekochte stuks (+4 procent) is gestegen, het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.

GFK

Detailhandel
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat de detailhandel in Nederland in juli van dit jaar 0,9 procent meer heeft omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Bovenkledingwinkels zagen de omzet in juli echter dalen met 2,2 procent; bij textielsupermarkten werd 2,4 procent minder omgezet.

De bescheiden omzettoename van 0,9 procent voor de detailhandel is volgens het CBS te danken aan een gunstigere samenstelling van koopdagen. Na correctie voor dit effect bleef de omzet ongeveer gelijk. De prijzen lagen in juli van dit jaar iets hoger (2 procent), maar het volume kromp met bijna 1 procent.

Non-food
De maand juli was vooral goed voor de food-sector, in non-food winkels daalden de omzetten. Zowel bovenkledingwinkels als textielsupermarkten zagen de omzet in juli licht dalen. Voor modezaken was dat in de voorbije maanden van dit jaar ook al het geval. In de periode januari tot en met juli 2010 daalde de omzet van bovenkledingwinkels gemiddeld met 2,1 procent. Voor de textielsupermarkten is het tot nu toe een redelijk jaar, met een omzetstijging van 0,1 procent in de periode januari tot en met juli 2010.

GFK-2

In het segment mannenschoenen zijn de bestedingen gestegen (+6 procent). Het aantal gekochte paren is gestegen (+8 procent); het gemiddeld besteed bedrag per paar is stabiel gebleven.

Binnen het segment vrouwenschoenen zijn de bestedingen stabiel gebleven ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal gekochte stuks is stabiel gebleven, en ook het gemiddeld besteed bedrag is stabiel gebleven.

De bestedingen in het segment kinderschoenen zijn in het afgelopen kwartaal gestegen (+12 procent). Dit wordt veroorzaakt door zowel een stijging van het aantal gekochte stuks (+7 procent), als door een stijging van het gemiddeld besteed bedrag.