TOP

Gfk maand- en kwartaalcijfers augustus 2009

In de maand augustus 2009 is de schoenenmarkt (totaal van vrouwen-, mannen-, en kinderschoenen, inclusief sportschoenen), vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, licht gedaald in bestedingen (-3%). Het aantal gekochte paren is gedaald (-4%), terwijl het gemiddeld besteed bedrag per paar schoenen stabiel is gebleven.

Kwartaalcijfers juni – augustus

Mannenschoenen
In het segment mannenschoenen zijn de bestedingen gedaald (-6%). Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-8%). Het gemiddeld besteed bedrag aan mannenschoenen is in het kwartaal mei – juli 2009 licht gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008.

Vrouwenschoenen
Binnen het segment vrouwenschoenen zijn de bestedingen gestegen (+4%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte paren is stabiel gebleven.

Kinderschoenen
Na een piek in het kwartaal mei – juli 2008 zijn de bestedingen in het segment kinderschoenen in het afgelopen kwartaal gedaald (-10%). Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-16%), het gemiddeld besteed bedrag aan kinderschoenen is gestegen.

Maandcijfers augustus

Cijfers juli Marktontwikkeling in de totale schoenenmarkt voor de maand juli 2009 ten opzichte van dezelfde periode 2008

Cijfers juli Marktontwikkeling in bestedingen per segment voor het kwartaal mei – juli 2009 ten opzichte van dezelfde periode 2008

Cijfers juli Marktontwikkeling in paren per segment voor het kwartaal mei – juli 2009 ten opzichte van dezelfde periode 2008

 

Regiocijfers juni – augustus


Grote steden
In het kwartaal mei – juli 2009 zijn de bestedingen door inwoners uit de 3 Grote steden gedaald (-9%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-7%) en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag.

Rest West
De bestedingen aan schoenen door inwoners uit de regio Rest West zijn het afgelopen kwartaal eveneens gedaald (-7%). In dit district wordt deze daling veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-8%). Het gemiddeld besteed bedrag is stabiel gebleven.

Noord
De bestedingen door inwoners uit het district Noord zijn het afgelopen kwartaal gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar (+6%). Deze stijging wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal gekochte paren (+4%) en een lichte stijging van het gemiddeld besteed bedrag per paar.

Oost
In de regio Oost zijn de bestedingen in mei – juli 2009 stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar. Het aantal gekochte paren in deze regio is gedaald (-6%), terwijl het gemiddeld besteed bedrag per paar is gestegen.

Zuid
Tenslotte zijn de bestedingen aan schoenen door inwoners uit het district Zuid gestegen (+6%). Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per paar. Het aantal gekochte paren in deze regio is gedaald (-4%).

Regiocijfers juli Marktontwikkeling in bestedingen per regio voor het kwartaal mei – juli 2009 over de totale schoenenmarkt ten opzichte van dezelfde periode 2008

Regiocijfers juli Marktontwikkeling in paren per regio voor het kwartaal mei – juli 2009 over de totale schoenenmarkt ten opzichte van dezelfde periode 2008

Bron: GFK Consumerjury