TOP

GfK: kledinguitgaven november -5%

De bestedingen aan mode in Nederland daalden in oktober 2013 met 5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Dat blijkt onder andere uit de cijfers van GfK Panel Services. Textilia zet de belangrijkste punten op een rijtje.

Uit de cijfers van GfK Panel Services blijkt dat de bestedingen aan mode in Nederland in november 2013 met 5 procent zijn gedaald ten opzichte van november 2012. De dalende bestedingen worden veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Zelfstandige modezaken

De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn in november 2013 eveneens gedaald. Ten opzichte van vorig jaar daalden de bestedingen in november 2013 met maar liefst 14 procent. De daling in bestedingen aan mode bij zelfstandigen is veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-7 procent) en een daling van het gemiddeld besteed bedrag.

Overige aankoopkanalen

Ook de bestedingen bij de overige verkoopkanalen zijn gedaald (-3 procent). Het gemiddeld besteed bedrag daalde, terwijl het aantal gekochte stuks stabiel bleef.

Cumulatief

In het jaar 2013 daalden de bestedingen tot en met november totaal 6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. De bestedingen bij zelfstandigen lopen zelfs met 11 procent achter. Bij de overige verkoopkanalen daalden de bestedingen ten opzichte van 2012 met 4 procent. De totale markt, de zelfstandige modezalen en de overige aankoopkanalen lopen qua aantal gekochte stuks respectievelijk met 4 procent, 12 procent en 3 procent achter ten opzichte van 2012.