TOP

Geox sluit komende drie jaar 80 winkels

Geox versnelt de herstructurering van het winkelnetwerk. Het Italiaanse merk wil in de komende drie jaar tachtig verlieslatende brandstores sluiten.

Dat maakt het schoenenbedrijf bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019. Geox wil het winkelnetwerk optimaliseren en sluit locaties die van ‘ondergeschikt belang’ zijn. Het gaat in ieder geval om vijftig winkels in Europa en vestigingen in China, Japan en Noord-Amerika. De retailtak in de Verenigde Staten wordt bijna volledig opgedoekt, op twee Geox-shops na. Het merk heeft deze koerswijziging al eerder ingezet; in 2019 werden al 41 brandstores gesloten, waarmee de teller op 974 vestigingen wereldwijd kwam.

Rode cijfers

De winkelsluitingen drukken op de resultaten. Geox zag zijn omzet in 2019 met 2,6 procent dalen (3,3 procent tegen constantie wisselkoersen) tot 805,6 miljoen euro. Het schoenenbedrijf leed bijna 25 miljoen euro verlies. Dat is bijna een vervijfvoudiging ten opzichte van de 5,3 miljoen euro verlies in 2018. Deze forse toename is volgens Geox deels te wijten aan eenmalige kosten, die zijn verbonden aan de aangekondigde sluitingen.

Driejarenplan

De Geox-brandstores waren het afgelopen jaar goed voor ongeveer 55 procent (445,4 miljoen euro) van de verkopen, de wholesale voor 45 procent (360,4 miljoen euro). Ook aan de wholesale-kant zijn verkooppunten weggevallen, stelt ceo Livio Libralesso in een toelichting op de cijfers. “Het veranderende koopgedrag en moeilijke omstandigheden hebben sommige kleine spelers uit de markt gedrukt. Daarnaast zijn we ook selectiever geworden in de keuze voor bepaalde partners en landen.” De Geox Group verwacht dat het inkrimpen van het retailnetwerk over de periode 2020-2022 naar schatting opnieuw voor een omzetdaling zal zorgen van circa 35 tot 40 miljoen euro, en dat de operationele resultaten met 5 miljoen euro zullen stijgen.

Hard getroffen

Daarnaast moet het Italiaanse schoenenbedrijf ook het coronavirus het hoofd bieden. Na een goede januarimaand zijn de resultaten vanaf februari 2020 ingezakt. Geox moest twintig van de 65 winkels in China en Macau na de uitbraak voor twee weken sluiten, waardoor de verkoopresultaten over de eerste negen weken van het jaar met 50 procent terugvielen. Ook thuismarkt Italië werd zwaar getroffen door Covid-19. Geox moest hier 35 winkels in Lombardije tijdelijk sluiten, op een totaal van 47 brandstores. In de laatste week van februari (week 9) liepen de verkopen in Italië met 44 procent terug.

Foto: Donald Trung Quoc Don via Wikimedia Commons