TOP

Geox sluit 2020 af met een derde minder omzet

Geox heeft geen goed jaar achter de rug. Het bedrijf zag in 2020 de omzet met 33,6 procent afnemen en sloot het jaar af met een verlies van 128 miljoen euro. De belangrijkste reden: de sluiting van veel verkooppunten als gevolg van de coronapandemie.

Geox eindigde het jaar 2020 met een omzet van 534,9 miljoen euro, zo meldt Geox S.p.A.in de jaarcijfers. De omzetdaling had vooral te maken met de lockdowns in diverse landen in het tweede en vierde kwartaal. Een kwart van het distributienetwerk moest toen voor korte of langere tijd de deuren sluiten. Orders werden gecanceld, er werd minder bijbesteld en levering van de lente-zomercollectie werd uitgesteld. De omzet liep hierdoor terug met 23,8 procent naar 258,3 miljoen euro. In de eigen Geox-winkels daalde de omzet nog verder, met 35,3 procent naar 233,5 miljoen euro.

De omzet daalde met 45,3 procent het hardst in Italië, het thuisland van Geox waar het coronavirus Europa binnendrong en waar het de meeste fysieke verkooppunten heeft. Europa als geheel noteerde een omzetdaling van 27,3 procent. In Noord-Amerika bleven winkels langer gesloten in 2020 en daalde de omzet met 46,4 procent.

Winkelsluitingen

De tweede reden voor de omzetdaling is de herstructurering van het winkelbestand. In 2020 werden 32 nieuwe Geox-shops geopend en 139 brandstores gesloten. Volgens het in januari van dit jaar aangepaste herstructureringsplan worden de komende drie jaar nog eens 110 winkels die niet voldoende presteren gesloten. Hier tegenover staat de opening van twintig, grotere, winkels op strategische locaties en een restyling van de winkels die het wel goed doen. De tegenvallende cijfers komen dus niet uitsluitend door de coronacrisis. Het Italiaanse merk leed ook in 2018 en 2019 al verlies door inkrimping van het retailnetwerk.

Verwachtingen

Vooruitkijkend op het huidige jaar, heeft Geox nog altijd veel last van de lockdownmaatregelen in voor het merk belangrijke landen. Goed nieuws heeft Geox ook. Het verlies werd in 2020 enigszins gecompenseerd door een toename van de e-commerce verkopen die met 41 procent groeiden. Aan het begin van 2021 signaleert Geox ook enkele hoopgevende ontwikkelingen in landen die minder geraakt zijn door lockdowns. In Rusland steeg de omzet met 18 procent en in China met 76 procent sinds begin vorig jaar.

Beeld: Edwardx/CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons.