TOP

Generatiewissel bij Schouten Schoenen: ‘We namen de zaak over op de dag van de lockdown’

December was ondanks de lockdown een bijzondere maand voor het ondernemerskoppel Debby Schouten en Pieter Roeloffs. Hun winkel, Schouten Schoenen in Noordwijkerhout, bestond 145 jaar én ze vierden hun eerste jaar als nieuwe eigenaren van het familiebedrijf.

Foto’s: Schouten Schoenen

Voor de meeste retailers is dinsdag 15 december 2020 de dag dat winkels voor het eerst verplicht de deuren moesten sluiten. Voor Debby Schouten (49) en Pieter Roeloffs (55) is het óók de dag dat ze hun schoenenzaak, Schouten Schoenen in Noordwijkerhout, als vijfde generatie overnamen. “Die datum vergeten we nooit meer”, lacht Schouten. “’s Ochtends sloten we de winkel, ’s middags zaten we met mijn ouders bij de notaris.” De ondernemers grijpen de lockdown aan om grote klussen achter de schermen aan te pakken. Het magazijn wordt uitgebreid, opnieuw ingedeeld en er komt een kantoor. “Ook voor ons team was het een mooie periode”, vertelt Schouten. “Zij gingen met een kofferbak vol schoenendozen bij klanten langs. Dat werd ontzettend gewaardeerd. En shoppen op afspraak werkte perfect voor een bestemmingswinkel als de onze.” Op het moment dat we de winkeliers spreken, eind november, maken ze zich opnieuw op voor een bijzondere decembermaand. Schouten Schoenen bestaat 145 jaar en viert het jubileum met een feestweek, met speciale acties en activiteiten voor klanten. “We voelden toen al dat er nieuwe beperkende maatregelen aankwamen en hebben de festiviteiten bewust naar voren gehaald”, vertelt Schouten. “Dat is ons geluk geweest, want daarmee zaten we précies voor de nieuwe lockdown.” Als de ondernemers de feestweek op 15 december afsluiten, kunnen ze proosten op hun eerste jaar als nieuwe eigenaren.

In de familie houden

Schouten Schoenen begint in 1876 als een schoenmakerij met winkel en gaat vier generaties lang traditiegetrouw van vader op de oudste zoon over. Zo ook bij Jan Schouten en zijn vrouw Leny, de ouders van Debby Schouten. “Mijn ouders waren nog geen twintig toen ze de zaak in gingen en daarmee lag hun toekomst eigenlijk al vast”, zegt ze. “Dat wilden ze hun eigen kinderen niet opleggen, hoe trots ze ook zijn op het bedrijf. Wij zijn als kinderen alledrie iets totaal anders gaan doen. Mijn broer werd piloot en mijn zus en ik gingen het onderwijs in. Maar na twintig jaar voelde ik dat het tijd werd voor iets anders.” Haar ouders stellen voor om bij wijze van sabbatical een jaar in de winkel mee te draaien. Het is dan 2014 en de ondernemers gaan richting hun pensioen. Ze hebben nog één groot project op de planning staan – een grootschalige verbouwing in 2016 – en willen de winkel daarna verkopen. “Tegen die tijd was ik al door het vak gegrepen”, zegt Schouten. “Bovendien wilde ik dat het bedrijf in de familie zou blijven. Daarop stelde Pieter voor om het samen voort te zetten. Dat gaf voor mij de doorslag.” Voor de taakverdeling wijzen ze lachend naar de deur die het magazijn en de winkel van elkaar scheidt. Schouten staat op de vloer, Roeloffs is de man achter de schermen. Onder zijn leiding maakt het bedrijf een flinke digitaliseringsslag. “We hebben bijvoorbeeld het voorraad- en kassasysteem gekoppeld”, zegt hij. “Dat levert data op waarop onze medewerkers kunnen sturen. Ze vinden het ontzettend interessant om te zien welke modellen goed scoren en welke niet, en wat ze kunnen doen om de verkoop te verbeteren.”

‘We namen de winkel over op de dag dat de lockdown inging. Die datum vergeten we nooit meer’

Van familie- naar speciaalzaak

Schouten en Roeloffs gaan als nieuwe generatie op dezelfde weg verder met pasvormschoenen voor mannen, vrouwen en kinderen. Een weg die in 1980 wordt ingeslagen als schoenenketen Nelson in Noordwijkerhout neerstrijkt. Schouten Schoenen is dan nog een familiezaak met – net als de nieuwkomer – schoenen voor iedereen. “Het dorp was te klein voor twee van zulke winkels”, zegt Schouten. “Mijn ouders beseften dat ze keuzes moesten maken om te overleven. Daarop heeft mijn vader zich laten opleiden tot orthopedisch schoentechnicus, met steunzolen als specialiteit. De schoenmakerij werd een werkplaats. Daar hoorde een passend aanbod in de winkel bij: schoenen waar die zooltjes ook daadwerkelijk in kunnen. Bij de kinderschoenen lag de focus al op pasvorm, met meerdere breedtematen. Dat hebben ze doorgetrokken naar het ‘volwassen’ segment.” Schouten Schoenen werkt met een kerncollectie van ongeveer tien merken, waaronder Birkenstock, Durea, Finn Comfort, Gijs en Xsensible voor volwassenen, aangevuld met wandelschoenen van Lomer en sokken van Sockwell. Voor kinderen gaat het naast Birkenstock om BunniesJR, Piedro en Twins & Trackstyle. Behalve op pasvorm selecteren de ondernemers op kwaliteit en duurzaamheid. Schouten: “We hechten waarde aan Europese productie en kiezen waar mogelijk voor plantaardig gelooid leer.”

Van 0 tot 99 jaar

Wat niet veranderd is: Schouten Schoenen bedient nog steeds alle leeftijden, van ‘de eerste tot de laatste stappen’. Het is niet vanzelfsprekend om comfort- en kinderschoenen naast elkaar te verkopen en dat weten de ondernemers ook. Roeloffs: “We kunnen dit doen omdat we in 145 jaar een naam in de regio hebben opgebouwd. En het versterkt elkaar ook, hè? Opa’s en oma’s komen met hun kleinkinderen binnen en gaan met een paar schoenen voor zichzelf weg.” Met de verbouwing in 2016 is ook de indeling op de schop gegaan, vult Schouten aan. “Vroeger hadden we de kinderschoenen direct naast de ingang, nu zitten ze achterin. Die hoek is redelijk afgeschermd; onze leestafel fungeert als een soort buffer. Deze indeling is zowel voor medewerkers als klanten veel rustiger.” Elke afdeling heeft zijn eigen karakter. De kinderhoek heeft een speelse uitstraling, met een legotafel, vrolijke visuals en een ledzuil die van kleur verspringt. Voor de vrouwenafdeling is gekozen voor witte wanden en eikenhout, bij de mannen overheerst robuust steigerhout en brandt een haardvuur. “We wilden het woonkamergevoel naar de winkel vertalen”, zegt Schouten. “Met een warm, huiselijk en tijdloos interieur en kleuren die passen bij onze omgeving. De duinen en het strand zijn vlakbij.”

‘We bedienen alle leeftijden, van de eerste tot de laatste stappen’

Feest voor je voeten

Schouten Schoenen belooft klanten ‘een feest voor je voeten’, zoals in knalrode letters boven de ingang staat. Een slogan waar veel reacties op komen, zeggen de ondernemers. Ook sceptische. “We krijgen hier soms klanten die ten einde raad zijn”, vertelt Roeloffs. “Mensen met een kast vol schoenen, maar niet één paar dat lekker zit. Die komen bij een eerste bezoek schoorvoetend binnen: eerst zien, dan geloven. Het eerste dat we na een voetmeting bij zo’n klant doen, nog voor we ze vragen wat ze precies zoeken, is ze een paar passende schoenen aantrekken. Dan zie je hun houding direct veranderen. Voor zulke klanten is zo’n passessie – weer zonder pijn kunnen lopen – écht een feest.” “Daarom verkopen we ook niet online”, voegt Schouten toe. “We snappen het belang van een goede digitale vertegenwoordiging en zorgen dat het beeld op onze website en socialmediakanalen overeenkomt met wat klanten in de winkel kunnen verwachten. Want we willen dat ze naar de winkel komen. Om iemand op de juiste manier te kunnen adviseren, hebben we de voet nodig.”

Schouten Schoenen, Dorpsstraat 13 in Noordwijkerhout. Merken: Birkenstock, BunniesJR, Durea, Finn Comfort, Gijs, Livingstone, Lomer, Muoviti, Piedro, Q Fit, Sockwell, Sioux, Think!, Twins & Trackstyle, Verhulst, Wolky en Xsensible.

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.