TOP

GDS vakprogramma met veel noviteiten

Modeshows, trendvoordrachten en seminars flankeren GDS en voorzien ook de komende herfst de vakbezoekers van veel informatie en inspiratie. Daarbij valt er veel nieuws te ontdekken: het consortium Maestri Calzaturieri del Brenta verrast het internationale publiek met zijn jubileummodeshow 'Venice Experience'. De Upper Style Show PURE GRACE toont de zelfbewuste vrouwelijkheid van de voorjaars/zomermode 2013. Een van de favoriete voordrachten in de speakers' corner is die over het thema 'geomarketing'. Nicoline van Enter van de modeschool SLEM wijdt verschillende seminars aan de thematiek van 'Small Scale, Big Ideas!' Verder is het de moeite waard om een blik te werpen in de kinderwereld van GDS. Zo looft HDS voor het eerst hun kinderschoenen-award tijdens de beurs uit.

Fashionshows bij GDS
De schoenenmode voor het voorjaar/zomer 2013 presenteert zich in vele facetten en wordt door de meest uiteenlopende invloeden gevormd. De dagelijkse modeshows van GDS in hal 2 (TRENDS ONSTAGE) bieden een eerste oriëntatie en een voorproefje van wat men kan verwachten.
Bij de komende GDS ligt de nadruk in het bijzonder op schoenen ‘Made in Italy’. Het consortium Maestri Calzaturieri del Brenta viert zijn 35-jarig jubileum en heeft passend daarbij een grootse modeshow opgezet. Het motto van de modeshow luidt ‘Venice Experience’. Dagelijks zijn hier de highlights uit de Italiaanse modewereld te zien (wo. 16.30 uur, do. en vr. 13.30 uur).
In de zomer van 2013 bereikt de mode een nieuwe, nonchalante dimensie. Vrouwelijke leesten vermengen zich met sportieve details en mannelijke elementen. Het geheel straalt gratie en zelfbewustzijn uit. De Upper Style Show tijdens de opening van GDS laat zien welke schoenentrends hierbij passen. Onder het motto ‘PURE GRACE’ zijn op de catwalk in hal 2 vooral de klassieke en progressieve premiumbrands van GDS te zien (wo. 11.00 uur, do. en vr. 12.00 uur).
Gerenommeerde cultbrands, bekende lifestyle- en fashionmerken, maar ook sportswear en kinderschoenenlabels vormen gezamenlijk het hart van de Urban Fashion & Kids Show (wo. 15.00 uur, do. en vr. 15.30 uur). Het thema van de actuele show luidt ‘ROCK AROUND THE CLOCK – THE FESTIVAL TRAVELLER’ en wordt door muziekfestivals, als vast bestanddeel van de hedendaagse jeugdcultuur, beïnvloed. Niet alleen muziek staat hier centraal, maar ook modieuze statements. Er is een selectie van stijlen uit de jaren ’70, ’80 en ’90 gemaakt die op een collage-achtige manier met elkaar worden verweven. Zo ontstaat er een bonte mix van hippie-chic en rock style, gecombineerd met etnische mode en romantische bloemenprints.
De GDS Trend Show – TRENDS IN FOCUS toont dagelijks de noviteiten uit de beide themawerelden Superior en Essential. Er is een presentatie van de drie trendthema’s Indulge, Revice en Excite met de actuele trends voor het seizoen voorjaar/zomer 2013 (wo. 13.30 uur, do. en vr. 11.00 uur).

Speakers’ corner met compacte informatie
In de speakers’ corner in hal 7.0 worden de bezoekers van GDS getrakteerd op een compact programma van voordrachten en seminars. Een bijzonder hoogtepunt is het seminar over het thema Local Mobile Marketing met de titel ‘RoBo (research online – buy offline): snelle veranderingen in het koopgedrag door een toenemend gebruik van het mobiele internet’. Anke Glaser van het bedrijf FDI Central Europe legt in haar voordracht uit hoe het consumentengedrag van de gebruikers zich momenteel ontwikkelt en handelaren dit in hun voordeel kunnen gebruiken (do. 16.00 uur).
Nicoline van Enter en haar designschool SLEM heeft een nieuw workshopconcept voor GDS ontwikkeld. De school die recentelijk in het zuiden van Nederland is opgericht, is een innovatie- en opleidingscentrum voor schoenen en leder. In het middelpunt staat de kennisoverdracht en het vroegtijdig ontdekken van nieuwe trends. Het programma op GDS ligt in het verlengde hiervan: er zijn twee grote themablokken, gericht op handelaren, maar ook op designers en toeleveranciers. Het eerste themablok draagt als titel ‘Small Scale, Big Ideas!’ en omvat in totaal drie seminars. Gestart wordt met het thema ‘Future of Retail: inspiratie uit succesvolle individuele shopconcepten’ (wo. 12.30 uur). Tijdens de Design & Branding-voordracht wordt ingegaan op het opzetten van eigen micro-brands (do. 10.00 uur) en bij de Eco-voordracht staat het terugbrengen van de CO2 door het gebruik van lokale producten centraal (do. 17.00 uur). Bij alle drie de seminars zal er gebruik worden gemaakt van gastsprekers die door hun ervaringen de thema’s vanuit de praktijk zullen belichten. In het tweede themablok draait alles om de actuele schoenentrends. Daartoe behoren meerdere seminars over het thema ‘Young fashion footwear & sneaker trends’ (onder meer op do. 11.30 uur) en het seminar ‘Join the early bird’ waarin een eerste blik op de trends van het volgende seizoen wordt geworpen (wo. 16.00 uur).
Tevens zijn er bij de speakers’ corner talrijke andere programmaonderdelen voor de vakbezoekers van GDS. Zo vat Gudrun Allstädt van het tijdschrift Textilwirtschaft tijdens haar voordracht samen waar inkopers bij hun orders voor het seizoen voorjaar/zomer 2013 op moeten letten (wo. 9.30 uur). Bij de nieuwe editie van de Wellness-Roundtable draait dit keer alles om het voetbed. Met als uitgangspunt het thema ‘Gut gebettet, besser zu Fuß’ (goed voetbed, betere tred) gaan onder meer Heiko Bredenhoren van Witt-Weiden, Yvonne Breinlinger van Solidus en Meike Niemeier van Tacco met elkaar in gesprek. Het evenement wordt geleid door Dr. Claudia Schulz (do. 12.30 uur). Modeadviseuse Mara Indra werpt tijdens haar voordracht Fashion Forecast Modeuop een blik in de toekomst en toont de trends voor het seizoen herfst/winter 2013/2014 (do. 15.00 uur). Karolina Landowski en Helge Neumann van het tijdschrift ‘schuhkurier’ hebben op het gebied van etalagedecoratie de nieuwste ontwikkelingen in beeld gebracht en geven handelaren tips over hoe zij zich succesvol kunnen presenteren (do. 14.00 uur).

Premières, onderscheidingen en netwerkmogelijkheden
Naast de modeshows en het aanbod van speakers’ corner zijn er nog talrijke andere inspirerende evenementen bij GDS. Zo zal Snipe zijn eerste op traditionele wijze geproduceerde composteerbare leren schoen presenteren (wo. 12.00 uur, hal 2). Het INPI (National Institute of Industrial Property), APICCAPS (Portugese schoenenbranchevereniging) en het CTCP (Technological Centre of Footwear of Portugal) benutten GDS om jonge talenten van het Footwear Industry’s Centre of Professional Training in Portugal met de Portugese Innovation Award te onderscheiden (do. 17.30 uur, hal 7.0). Tevens zal de Bundesverband der Schuh- und Lederwarenindustrie ‘HDS’ (Duitse federatie voor de schoenen- en lederwarenindustrie) de WMS-Award voor vakhandelaren in kinderschoenen uitreiken (vr. 10.00 uur, hal 7.0). En tot slot staat het Happy Hour van white cubes garant voor goede gesprekken in een ontspannen ambiance. Deze zal op de komende editie van GDS door het Portugese schoenenlabel ATELIER DO SAPATO worden georganiseerd, (wo. 17.00 uur, hal 4).