TOP

GDS trekt internationaal publiek aan

De Düsseldorfse schoenenbeurzen GDS - International Event for Shoes & Accessories en GLOBAL SHOES - leading trade show for sourcing, die voor het eerst van woensdag tot en met vrijdag plaatsvonden, hebben na afloop een positieve balans op kunnen maken. Rond de 24.500 vakbezoekers gebruikten de drie beursdagen om informatie te vergaren over de trends van het seizoen Herfst/Winter 2011/12 en in Düsseldorf hun orders te plaatsen.

 

Kirstin Deutelmoser, directeur van GDS en GLOBAL SHOES, is blij met de goede reacties van de bezoekers: “82 procent van de bezoekers is tevreden met de keuze voor de nieuwe dagen en heeft daarmee ons concept onderstreept. We hebben ons doel bereikt: deze editie hebben meer beslissers dan anders de beurs bezocht. Daarbij heb ik van veel exposanten een heel positieve feedback over het aantal internationale bezoekers gekregen. Zo reisden bijvoorbeeld ook veel Amerikanen en Engelsen naar Düsseldorf om Global Shoes te bezoeken. Bovendien zijn veel handelaren teruggekeerd die ons al langere tijd niet meer hebben bezocht.” In overeenstemming hiermee bevestigde de adviescommissie van GDS op zondag, dat beide beurzen ook in de toekomst op deze dagen zullen plaatsvinden.

Thomas Schmelzer van Schuhhaus Schlatholt is verheugd over dit nieuws: “Het is goed dat GDS nu van woensdag tot en met vrijdag plaatsvindt, in plaats van in het weekend. Tot nu toe was de vrijdag altijd heel hectisch en de zaterdag daarentegen zwakker. Nu is alles beter verdeeld, waardoor de beurs een meer gestructureerde indruk maakt. Dat vereenvoudigt het inplannen van afspraken en daarmee ook het werk.” 

Ook bij andere exposanten is de stemming positief. Heiner Terbuyken, directeur van Gabor Footwear GmbH: “We zijn erg tevreden over GDS. De nieuwe regeling heeft ons op de eerste beursdag vergeleken bij vorig jaar voor Camel een bezoekersplus van 42 procent opgeleverd. Bij Snipe was het zelfs 50 procent. Op de tweede beursdag hadden we op beide stands rond 14.00 uur al de bezoekersaantallen van vorig jaar bereikt. Daarbij is me opgevallen hoe internationaal het publiek deze keer was. Over de gehele linie is meer gekocht; vooral uit niet-buurlanden hebben we meer orders gekregen.”

Werner Matthias Dornscheidt, voorzitter van de directie van Messe Düsseldorf ziet in het strikte concept van GDS de reden voor het grote aantal internationale bezoekers: “De opbouw van GDS valt bij de bezoekers in de smaak. De indeling naar themawerelden maakt een goede oriëntatie mogelijk en is een afspiegeling van de gehele schoenenmarkt. In ieder segment zijn de belangrijkste spelers uit de markt vertegenwoordigd waardoor de inkopers in korte tijd alle informatie over de heersende trends en collecties kunnen vergaren. Dat wordt door internationale bezoekers zeer gewaardeerd.” En het is dan ook deze internationaliteit van inkopers waardoor Sylvie Gervail, exportmanager van Babybotte, de GDS als ‘een optimaal presentatieplatform’ omschrijft.

Ook voor Prof. Dr. Rolf Konrad, voorlichter van het bestuur van Mephisto, vormen de buitenlandse bezoekers een belangrijke reden om de producten in Düsseldorf tentoon te stellen: “We hebben op onze Mephisto-stand onder meer handelaren uit Libanon, Abu Dhabi, Turkije, Dubai en Rusland mogen verwelkomen. GDS is de grootste en meest relevante internationale schoenenbeurs ter wereld. De beurs is uitstekend georganiseerd en er wordt goed naar de exposanten geluisterd.”

Ook het nieuwe onlineconcept van GDS kon rekenen op de bijval van professor Konrad en toonde aan te functioneren: “De internetlounge en de Twitter-Wall zijn me in positieve zin opgevallen. Dat is wat men tegenwoordig nodig heeft. Doordat onze standlocatie dicht bij het onlinebereik was, hadden we zelfs een hogere frequentie op de stand, daar de bezoekers als door een magneet werden aangetrokken.” Tijdens de drie beursdagen twitterde een GDS-onlineteam live en plaatste informatie en foto’s op Facebook. De website van GDS werd ieder uur geactualiseerd en toonde foto’s en video’s van de beurs.

Tot de eerder vermelde internationale bezoekers behoorden onder meer Jones Bootmaker en Shoon uit Engeland en Humanic en Stiefelkönig uit Oostenrijk. Apollon & Afrodite kwam uit Noorwegen, Betsy Palmer uit Nederland, Torfs uit België, Aleksi 13 oy uit Finland en El Corte Inglés uit Portugal. Bovendien werd de beurs bezocht door Claude Steinmetz uit Straatsburg. Steinmetz is de eigenaar van talrijke monostores, en heeft daarbij ook nog een multibrandshop in Straatsburg. Het kwam hem goed uit dat zo veel uiteenlopende producenten GDS als platform gebruiken: “Hier krijg je een goed overzicht op de markt. Ik vond vooral de doordeweekse dagen heel positief. Het GDS-feest was geweldig – ideaal om contacten te onderhouden. Ik heb sowieso het gevoel dat GDS wat losser is geworden dan voorheen, wat ik erg prettig vind.”

Ook talrijke bekende Duitse schoenenhuizen waren vertegenwoordigd, zoals het Alsterhaus, Amazon, Breuninger, Görtz, Karstadt, KDW, Prange, Tretter, Uli Knecht, Zumnorde en Zalando. Exposanten als billi b Copenhagen uit Denemarken waarderen de hoge kwaliteit van de Duitse inkopers, zoals Jens Schott, Director van Fransi A/S verklaart.

Prijsuitreiking: Frauke Ludowig is ‘Schoenenvrouw van het jaar 2011’

Voor de eerste keer zijn in het kader van GDS gemeenschappelijke prijzen uitgereikt, waaronder de nieuwe prijs voor ‘Schoenenvrouw van het jaar’, die door de TV-presentatrice Frauke Ludowig in de wacht werd gesleept.
De winnaar van de Duitse schoenenprijs 2011 is de firma Berkemann uit Zeulenroda.
De designstudenten Karoline Angné, Karin Davis, Sophie Hetzel en Valerie Porr hebben de HDS-Junior Award ontvangen. Alle vier studeren ze aan de Fachhochschule Kaiserlautern, Campus Pirmasens.

Ralph Rieker, CEO van Ricosta en lid van de GDS-adviescommissie, is blij dat de award zo goed is ontvangen. “De award bestaat al langer, maar deze keer is er nog een extra dimensie bijgekomen, in de vorm van de nieuwe categorie ‘Schoenendrager/-draagster van het jaar’. Dat het allemaal zo goed is gelopen, komt door de gemeenschappelijke en ongecompliceerde samenwerking van GDS, HDS en het structuurministerie van Rheinland Pfalz. Zij hebben de prijs ook gezamenlijk doorontwikkeld. Daar komt nog bij dat GDS het perfecte toneel is om de prijs uit te reiken.”
GDS – International Event for Shoes & Accessories en GLOBAL SHOES – leading trade show for sourcing vonden van 16 tot en met 18 maart 2011 op het beursterrein in Düsseldorf plaats. In totaal presenteerden 1.220 exposanten (GDS: 844, GLOBAL SHOES: 376) uit 40 landen de nieuwste modellen schoenen en tassen. 

De volgende editie van de beurzen GDS / GLOBAL SHOES vindt van 7 tot en met 9 september 2011 plaats.

Düsseldorf, 18 maart 2011

Meer informatie: persafdeling GDS/GLOBAL SHOES

Janine Budewitz                               Ines Jochum   
Persvoorlichter                                  Persvoorlichter    
t: +49 (0)211.4396.385                      t: +49 (0)211.4396.384    
f: +49 (0)211.4396.495                      f: +49 (0)211.4396.495      
e: budewitz@gds-online.com            e: jochum@gds-online.com