TOP

GDS – international event for shoes & accessories

GDS met positieve exposantenaantallen + Meer premiummerken: première van Vivienne Westwoord + 16 procent meer kinderschoenenexposanten op GDS + Tim Mälzer presenteert composteerbare Snipe100 + Mode op volle zee: Design Attack verandert in 'Aqua Marina' + Italiaanse modeshow 'Venice Experience' Düsseldorf, 6 augustus 2012 - Op GDS - International Event for Shoes & Accessories presenteren van woensdag 5 tot en met vrijdag 7 september 2012 rond de 860 exposanten de trends en looks van het orderseizoen voorjaar/zomer 2013. De bezoekers kunnen zich op een groot aantal bijzondere collecties uit 44 landen verheugen, die afgestemd op de verschillende segmenten overzichtelijk in elf GDS-themawerelden zijn ondergebracht. Daarnaast zijn er nog 360 exposanten vertegenwoordigd op de parallel op het beursterrein plaatsvindende GLOBAL SHOES.

GDS met lichte exposantengroei

GDS presenteert zich ook dit seizoen stabiel, met een lichte toename van het aantal exposanten vergeleken bij de editie in het voorjaar. Daarmee bevestigt de beurs haar positie als internationaal platform voor de schoenen- en tassenindustrie. Deze stabiele aantallen zijn geen vanzelfsprekendheid, zoals Werner Matthias Dornscheidt, voorzitter van de directie van Messe Düsseldorf onderstreept: “De huidige onzekerheid in de Eurozone en in het bijzonder de economische situatie in Zuid-Europa laat ook de schoenenbranche niet onaangedaan. We zijn dan ook extra verheugd met de lichte stijging van het aantal exposanten.”

Meer premiummerken: première van Vivienne Westwood

Het aantal premiummerken op GDS is met vier procent gestegen. Nieuw zijn onder meer merken als BB washed by Bruno Bordese, Civic Duty, Coach, Kalliste, La Bottega Di Lisa, McQ by Alexander Mc Queen, Rachel Zoe, Silent People, Versus en Visconti & du Rèau.
GDS-projectleider Kirstin Deutelmoser is blij met deze positieve ontwikkeling. “We bieden onze bezoekers inspiratie op verschillende vlakken. Zo kan men zich in de ene hal door het luxueuze merk Vivienne Westwood of het hippe sneakermerk Ishikawa laten inspireren, terwijl gelijktijdig in een andere hal de bezoekers worden overtuigd door exposanten en evenementen met andere zwaartepunten, zoals Snipe dit doet met hun duurzaamheidsconcept. Precies deze inhoudelijke veelzijdigheid onderscheidt GDS al sinds vele seizoenen van de.”
De bezoekers van GDS kunnen collecties uit in totaal 44 landen verwachten. De meeste merken die naar Duitsland komen, zijn afkomstig uit Italië (waaronder de nieuwe merken Barleycorn, Ciaboo, Dondup, Kinner Italia, Rossano Bisconti, The Seller, Valentino) en uit Spanje met nieuwe labels als Destroy, Flavio Menorca, Paco Herrero, RAS oder SOM.MITS. Bovendien ontdekken ook steeds meer Franse producenten zoals het charity-label MaïProject of de designlabels Yves Desfarge en Francois Najar GDS.

16 procent meer kinderschoenenexposanten op GDS

De interesse van kinderschoenenproducenten voor GDS neemt toe. Vergeleken met het voorjaar neemt 16 procent meer exposanten aan de beurs deel. Wat voor velen aantrekkelijk is, is de mogelijkheid om de kids-collecties naast de modellen voor volwassenen te presenteren, zoals merken als Napapijri, Pepe Jeans Footwear of Polo Ralph Lauren Kids prefereren, maar ook het kidwalk-segment van GDS met interessante nieuwe brands als Atlanta Mocassins Kids, GBB, Mitik Children Shoes, Petit Nord en Venettini. De Bundesverband der Schuh- und Lederwarenindustrie ‘HDS’ (Duitse federatie voor de schoenen- en lederwarenindustrie) zal voor het eerst de WMS-Award voor vakhandelaren van kinderschoenen op GDS uitreiken (vrijdag 10.00 uur, hal 7.0).

Tim Mälzer presenteert composteerbare Snipe100

Op 5.9.2012 om 12.00 uur (hal 2) presenteert de firma Snipe de tot dan toe strikt geheimgehouden Snipe100 – de eerste traditioneel vervaardigde lederen schoen die volledig te composteren is. Het idee daarvoor kwam van Ernesto Segarra, de oprichter van de firma, na het lezen van een studie over de wereldwijde schoenenafval, welke tot 2015 op 23 miljard paar wordt geschat. Zijn doel: een schoen produceren die aan het einde van de productlevenscyclus meer dan alleen afval is. Om de composteerbaarheid te bewijzen, is de Snipe100 in het kader van een presentatie voor de vakpers in januari 2012 in aarde begraven. Met een uitvoerige marketingcampagne en prominente ondersteuning van de topkop Tim Mälzer, zal Snipe de schoen op GDS voor het eerst onthullen. Op dezelfde dag zal de de handel de Snipe100 voor zien en kunnen bestellen.

Mode op volle zee: Design Attack verandert in ‘Aqua Marina’

Design Attack is een bijzonder onderdeel van GDS. Hier presenteren rond de 100 jonge ontwerpers en hippe labels hun excentrieke collecties die afwijken van de geëffende paden van de mainstream. Tijdens de 17e editie van Design Attack verandert het toneel in de vermiste havenstad ‘Aqua Marina’. In het centrum staat een oude vuurtoren, omgeven door verweerde steegjes. Een levensechte havenkrot en een gestrand zeilschip maken de atmosfeer compleet. (Voor meer informatie: zie de separate perstekst).

Italiaanse fashionshow en andere programmaonderdelen
In het kader van hun 35-jarig jubileum heeft het consortium Maestri Calzaturieri del Brenta onder de titel ‘Venice Experience’ een eigen modeshow opgezet. Dagelijks zijn in hal 2 de hoogtepunten uit de Italiaanse modewereld te zien.
Een bijzondere tip voor bezoekers is bovendien de Upper Style Show ‘Pure Grace’ die op woensdag om 11.00 uur als eerste show start en de bezoekers met klassieke en progressieve merken zal weten te enthousiasmeren.

Global Shoes met nieuw platform voor designers

Op de komende editie van Global Shoes, die in de hallen 8a en 8b zal plaatsvinden, is er een bijzondere première: voor het eerst biedt de beurs een gericht platform waar producenten en designers met elkaar in contact kunnen komen. Deze ‘Design Exchange Area’ is met veel enthousiasme ontvangen. Meer dan 15 internationale erkende designers en designbureaus, vooral uit Italië waaronder Goretti Studio, Lauro Design en Studio Luciano Monetti, tonen hier hun nieuwste ideeën en ontwerpen. Met dit nieuwe en tot dusver unieke aanbod wordt de creatieve dialoog tussen designers en producenten gestimuleerd. Het doel is om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar goede ontwerpen in de volumehandel.

Select overzicht van merken naar segmenten
Tot de nieuwe labels die op GDS te zien zijn, behoren (selectie): Australian, Bunker & BKR, Calvin Klein Jeans, CoupleOf, Cycleur de Luxe, Drunknmunky, Frank Wright, Maï Project, Maruti, Pataugas (urban authentic), Art of Soule, Buggy, Dr. Clog, Jack & Jones, Les Lolitas, Storksteps, Urban Beach, X Balance (urban active & fresh), Put Inside – Christiane Brähler, Geschmeidig, JayGees, Peter Judd (design attack), French Connection, Miista, Rehard (upper style), Davutti, Enrico Bruno, Francois Najar, Oomichoozmi, Orane & Enora, Paraboot, Rossano Bisconti, Visconti & du Rèau, Vivienne Westwood, Yves Desfarge (prime²), Alberto Guardiani, BB washed By Bruno Bordese, Casablanca Swing, Cástaner, Civic Duty, Dondup, Gram, Green George, Ishikawa, Kalliste, Key tè, Kinner Italia, La Bottegga Di Lisa, L’ascolana, Marithè + Francois Girbaud Footwear, McQ by Alexander Mc Queen, Moods of Norway, Muse, Playhat, Rachel Zoe, Silent People, Versus, Zespa (white cubes), Flavio Menorca, Jorge Bischoff, Julie Dee, Paco Herrero, Pam Project, PoccoPazza, Stephane Gontard, The Seller (superior), Cruan, Cydonia, Francesco Milano, Martina K., More & More, Siete Lunas, Vita Comfort, Verano 13 (essential), Atlanta Mocassin Kids, GBB, Mitik Children Shoes, Petit Nord, Venettini (kidwalk).

Naast de vele nieuwe collecties zijn wederom de volgende brands op GDS vertegenwoordigd (selectie): Ben Sherman, Björn Borg, El Naturalista, Flip Flop, Napapijri, Panama Jack, Snipe (urban authentic), Alma en Pena, Buffalo, Camel Active, Clarks, Kangaroos, Lowa, Lumberjack, Mexx, s.Oliver, Salomon, Skechers, Teva, Tom Tailor, Vagabond, Via Uno, Xti (urban active & fresh), Germanmade., Klaus Niehaus, Säck & Nölde, Souve, Visionary Eyecatcha (design attack), Abro, Giorgio 1958, Henderson, Magnanni, Stuart Weitzman, Van Bommel (upper style), Arche, Bogner, Fratelli Rossetti, Greve, Joop!, L.A.M.B., Prime Shoes, Profession: Bottier (prime²), Alberto Fermani, Chie Mihara, DKNY, Fred de la Bretonière, Guess, Logan, Lottusse, Officine Creative, Pollini, Pura Lopez, Santoni Club, Sassetti (white cubes), Accatino, Belmondo, Cafenoir, Donna Carolina, Högl, K & S, Manas, Maripe, Paul Green, Peter Kaiser, Think!, Unisa (superior), Ara, Birkenstock, Bugatti, Gabor, Ganter, Hassia, Jana, Josef Seibel, Lloyd, Marc, Mephisto, Rieker, Rhode, Salamander, Sioux, Tamaris (essential), Agatha Ruiz de la Prada, Bisgaard, Cherie, Garvalin, Kavat, Naturino, Primigi, Richter, Ricosta (kidwalk). Ook in de andere hallen zijn kinderschoenen te vinden, onder meer van de merken Ash, D.A.T.E Kids, Lurchi, Momino, Napapijri, Pepe Jeans, Polo Ralph Lauren Kids, Santoni Kids.

De volgende edities van de beurzen GDS / GLOBAL SHOES vinden van 5 tot en met 7 september 2012 en van 13 tot en met 15 maart 2013 plaats. Op de komende editie zullen in totaal rond de 1.220 exposanten hun schoenen- tassen- en accessoirescollecties voor het seizoen voorjaar/zomer 2013 tonen.