TOP

GDS/GLOBAL SHOES starten de volgende ronde

Spannende nieuwe labels en thema's zoals duurzaamheid staan bij de komende GDS centraal.

Amper is de voorjaarseditie van de twee vakbeurzen GDS en GLOBAL SHOES succesvol afgerond, of er wordt al weer druk gewerkt aan de volgende editie. Onder het motto ‘Inspiration to go’ komt van 5 tot en met 7 september 2012 opnieuw de internationale schoenenbranche samen in Düsseldorf. Ingebed in de elf verschillende themawerelden van GDS staat dit keer de schoenenmode voor het seizoen voorjaar/zomer 2013 in het middelpunt. Daarnaast is er een omvangrijk vakprogramma met modeshows, voordrachten en seminars. In totaal worden er op GDS wederom 800 exposanten uit meer den 30 landen verwacht. “Ons concept is geheel toegesneden op de behoeften van onze bezoekers. Door de verschillende lifestyle-werelden kan iedereen zich eenvoudig oriënteren. Tegelijkertijd creëren we een sfeer waarin volop ruimte is voor inspiratie,” aldus Kirstin Deutelmoser, projectleider van GDS.

Spannende nieuwe labels op GDS

De vakbezoekers kunnen komende herfst weer talrijke nieuwe labels verwachten, zowel in het premiumsegment, de modieuze street- en sportswear als bij het kindersegment. In het premiumsegment vieren bijvoorbeeld de beide Franse ontwerpers Francois Najar met zijn collectie pumps en Yves Desfarge met zijn damesschoenencollectie onder het motto ‘chic, eco en fair’ hun première.

Ook de concept-area ‘white cubes’, die tijdens de editie in maart een succesvolle relaunch beleefde, gooit hoge ogen met spannende nieuwe high-fashionlabels zoals Walk-over en Moods of Norway. Het Noorse label is in 2003 door Stefan Dahlquist, Peder Børresen en Simen Staalnacke als modemerk opgericht om zo de Noorse stijl en trends ‘made in Norway’ wereldwijd aanzien te geven. Op GDS zal Moods of Norway hun nieuwste herenschoenen- en tassencollectie presenteren. Ook het Amerikaanse label Kork-Ease zal aanwezig zijn. De kurksandalen met sleehak onderscheiden zich door het zachte, edele leer en de lichte kurk. Gaandeweg heeft Kork-Ease de productpalet uitgebreid met clogs en boots, maar is altijd trouw gebleven aan de hoogwaardige materialen en het natuurlijke, organische design. Het Amerikaanse label Coach & Rachel Zoe zal op de komende GDS de nieuwste ontwerpen presenteren. Rachel Zoe, een van de meest fameuze ontwerpsters die in de mode- en schoenenbranche te vinden is, heeft haar roem vergaard door haar werk voor en met Hollywood-diva’s zoals Kate Beckinsale, Demi Moore en Cameron Diaz. Onder de 200 progressieve modelabels van white cubes bevinden zich onder andere ook Diesel en Calvin Klein. Beide labels zijn weer teruggekeerd naar de beurs.

In het premiumsegment zal, in samenwerking met de B.F.A. (British Footwear Association) voor de vierde keer wederom de ‘British Edition’ te zien zijn. Labels als Base London, Cocorose, Fury Sweden, Jean-Michel Cazabat, Julian Hakes, Luxury Rebel, Red by Wolves en voor het eerst ook John White en Miista tonen hier Design ‘made in UK’.
De Urban-themawerelden staan weer geheel in het teken van de street- en sportswear. Onder meer het label Calvin Klein Jeans en het Israëlisch designerlabel Coupleof, waarvan de schoenen zich onderscheiden door de onconventionele vormen, het pompeuze handwerk en het spel met proporties en asymmetrie, beleven op de komende GDS hun première. De bestsellergroep presenteert tevens het geselecteerde merk Jack & Jones.

Trendthema ‘duurzaamheid’

Steeds meer merken zetten in op ecologisch geproduceerde mode en nemen daarmee verantwoordelijkheid voor de toenemende vraag van de klanten. Volgens een studie van de Duitse Milieuraad kopen inmiddels twee van de drie geënquêteerden gericht producten waarvan de productie het milieu zo min mogelijk belast. Het aanbod van exposanten op GDS die dit thema hebben opgenomen in hun beleidsvoering is dan ook navenant groot. Enkele voorbeelden zijn El Naturalista, Ecogreen, Sioux (Green Grashopper), GrandStep en Boombuz. Het merk Snipe zal overigens een heel bijzondere presentatie ten beste geven. Met een groot evenement presenteert het label op de komende GDS voor het eerst een traditioneel vervaardigde lederen schoen die gecomposteerd kan worden.

Design Attack transformeert in de havenstad ‘Aqua Marina’

Design Attack is een bijzonder deel van GDS. Hier presenteren rond de 100 jonge designers hun excentrieke collecties die ver verwijderd zijn van de mainstream. Met de 17e editie van Design Attack transformeert de setting in de verdwenen havenstad ‘Aqua Marina’. In het centrum staat, omringd door verweerde steegjes, een oude vuurtoren. Een onvervalste havenspelonk en een gestrand zeilschip maken het beeld compleet.

Informatief vakprogramma

Onder het motto ‘Inspiration to go’ gaat ook het omvangrijke GDS-vakprogramma weer van start. De modeshows in hal 2 tonen de nieuwste trends uit de verschillende themawerelden van GDS. Bij de speakers’ corner in hal 7.0 worden rondom het uur trendvoordrachten, workshops en podiumdiscussies gehouden. De thema’s sluiten aan bij de behoeften van de vakbezoekers en leveren hen belangrijke informatie voor het succesvol zakendoen. In de focus staan de toekomstige ontwikkelingen binnen de modewereld, maar ook nieuwe kleuren, vormen en materialen voor schoenen en tassen. Zo zal er onder meer door Modeurop een voordracht worden gehouden over de trends voor het seizoen herfst/winter 2013/2014. Het vaktijdschrift Textilwirtschaft geeft met haar seminar een overzicht van datgene waar inkopers bij het plaatsen van orders voor de zomer 2013 op moeten letten. Maar ook thema’s als geomarketing staan op het programma van speakers’ corner. Bij de voordracht over het thema ‘Local Mobile Marketing’ draait het er bijvoorbeeld om hoe detailhandelaren de mogelijkheden van mobile marketing effectief kunnen benutten.

‘Made in Italy’ als zelfstandige show

Schoenen ‘made in Italy’ op GDS in Düsseldorf – en dat sinds 35 jaar. Het ‘Consorzio Maestri Calzaturieri del Brenta’ viert op de komende GDS zijn 35-jarige deelnamejubileum. In september 1977 namen schoenenproducenten die afkomstig waren uit de regio tussen Padua en Venetië voor het eerst deel aan GDS. Speciaal voor dit jubileum presenteert het gehele district zich met een bijzondere modeshow en toont noviteiten uit de Italiaanse modewereld.

GLOBAL SHOES – leading trade fair for sourcing
Parallel aan GDS vindt GLOBAL SHOES plaats. Onder het motto ‘shoe fashion all along the line’ toont het platform voor volumeaanbieders een breed aanbod aan schoenen en lederwaren voor de volumemarkt. Tijdens de komende editie worden weer meer dan 350 exposanten uit alle belangrijke schoenenproducerende landen verwacht.