TOP

Gallery Shoes #3: een onmisbaar platform [reportage]

Na een jaar en drie edities van Gallery Shoes is het tijd om de balans op te maken. De derde editie werd wederom goed bezocht en de reacties zijn positief. “We zijn een onmisbaar platform op de Duitse markt geworden”

beeld: Gallery Shoes

Voor de zomereditie van Gallery Shoes is ook dit keer flink uitgepakt. Bij de ingang is zand gestort en hier kun je op een strandstoel even bijkomen met een glas drinken. Er staan foodtrucks en er hangt een relaxte sfeer. Ook de expositiehallen laten niets te wensen over: een ruimtelijke en lichte beurs. Nieuw dit seizoen is de fashion & lifestyle corner, waar vier keer per dag een fashionshow wordt gehouden onder leiding van Marc Cain.

Met 500 exposanten uit 20 landen en 9.800 bezoekers zijn de cijfers vergelijkbaar met het vorige seizoen van Gallery Shoes en valt er niets te klagen voor de organisatie. De beurs blijft letterlijk groeien: dit seizoen werd ongeveer 1.900 meter uitgebreid in de Kalstahlhalle nadat er voor maart 2018 ook al extra plek was gecreëerd.

Onmisbaar platform

Na een jaar en drie edities is het tijd voor Gallery Shoes om de balans op te maken. Mariska Kroese van Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van Gallery Shoes, vertelt aan Schoenvisie: “We zijn een onmisbaar platform op de Duitse markt geworden en de markt heeft deze beurs zo snel omarmd en geaccepteerd. Iedereen die ik gesproken heb, vindt dat je deze beurs niet kunt missen. Als organisatie kun je geen betere reclame hebben dan van bezoekers en exposanten zelf.”

Inmiddels is er zelfs een wachtlijst, zo vertelt Gallery Shoes-directeur Ulrike Kähler tijdens een persconferentie die op de beurs wordt gehouden. Ook Kroese heeft enkele Nederlandse exposanten op haar lijstje in de wacht staan: “Maar mijn collega’s uit andere landen ook, de vraag blijft komen. De uiteindelijke beslissing ligt bij het beursteam. Het is nooit leuk om mensen ‘nee’ te verkopen maar we blijven wel selectief om het interessant te houden.”

Gallery Shoes sept 2018 (8)

Frisse beurs

De bezoekers lijken verspreid over de hele beurs, waardoor het af en toe zelfs rustig oogt. Dat doet niets af aan de goede sfeer die er hangt. Bas Zweerts, eigenaar van Zweerts Schoenen in Oisterwijk is ook erg te spreken over Gallery Shoes: “Ik vind het sowieso een frisse beurs, alles is lekker open. Er was niet veel nieuws dit keer maar we hebben ook een erg moeilijk seizoen achter de rug. De fabrikant is zoekende en wij ook.” Zweerts komt vooral naar Gallery Shoes om inspiratie op te doen: “Ik zie hier merken die ik niet in Nederland of in Milaan tegenkom.”

Ook Elise Noordmans, mede-eigenaar van Van Boeijen Schoenen in Putten is weer tevreden over haar bezoek: “Deze beurs geeft je completer beeld van wat er allemaal is aan merken en wat je nog mist in je collectie.”

Een minpunt waar we meerdere keren over horen, is het parkeren. Marieke Henselmans van Star Collections (o.a. van NZA en Gaastra) had er ook last van: “Het parkeren mag beter, je staat ontzettend lang in de rij voordat je een plekje hebt. Daarnaast mag ook deze hal (Blankstahlhalle, red.) wat meer aangekleed worden, er mist wat sfeer hier die op de rest van de beurs heel aanwezig is.”

Kinderschoenen

Vorige editie was er duidelijk minder aanloop in de kinderschoenenhal. Dit keer is het er ook rustig, maar hebben de stands wel wat aanloop. Ook Kees Klerkx van P.J. Klerkx en zonen staat in de kinderschoenenhal met Develab en Red Rag. Voor Klerkx ligt de focus tijdens Gallery Shoes echt op Duitsland: “Gallery Shoes is bijna regionaal te noemen qua bezoekers. Voor ons is het een heel belangrijke beurs want in deze hoek van Duitsland zitten de meeste klanten van ons. Het is een erg functionele beurs en we schrijven ook veel.”

Het grootste verschil tussen Nederlandse en Duitse klanten laat Klerkx direct zien als hij een eenvoudig schoentje oppakt in een neutrale kleur: “Duitsers gaan voor eenvoudige, degelijke modellen. Nederlanders kiezen juist voor de vrolijke, wat hippere schoenen. Daarnaast zijn er in Duitsland veel speciaalzaken, terwijl je in Nederland voornamelijk familiebedrijven ziet. De Duitse klant is totaal anders.”

Gallery Shoes sept 2018 (10)

Timing van de beurs

Waar vorig seizoen kritiek kwam op de timing van de beurs (na Micam), horen we nu ook een ander geluid. De zomereditie valt namelijk vóór Micam en Matteo Specie van de Italiaanse merken Elena Iachi, Strategia en Sarah Summer geeft de voorkeur aan de timing van de wintereditie: “Wanneer klanten al bij Micam zijn geweest, hebben ze een duidelijker idee wat ze willen inkopen. Ik heb het idee dat dat nu anders is.”

Internationaler

Matteo Specie hoopt dat Gallery Shoes ook nog wat internationaler wordt: “Ik spreek en zie voornamelijk mensen uit Duitsland, Nederland en België. De GDS was een stuk internationaler en dat zou ik graag ook bij Gallery Shoes zien.” Internationaler worden staat ook op de agenda van Gallery Shoes-directeur Ulrike Kähler: “In 2017 wilden we graag dat 35 procent van de merken nationaal zou zijn en de rest internationaal. Dat hebben we nu bereikt, maar we willen nog doorgroeien. We willen ons concept finetunen maar ook continuïteit bieden. Mensen moeten weten waar ze merken kunnen vinden.”

De volgende edities van Gallery Shoes vinden plaats van 10 tot 12 maart 2019 en 1 tot 3 september 2019.

Een kleine impressie van Gallery Shoes #3:

Gallery Shoes sept 2018 (2)

 

Gallery Shoes sept 2018 (3)

Gallery Shoes sept 2018 (4)

Gallery Shoes sept 2018 (5)

Gallery Shoes sept 2018 (6)

Gallery Shoes sept 2018 (7)

Gallery Shoes sept 2018 (9)