TOP

G-III Apparel Group neemt Karl Lagerfeld over voor 200 miljoen euro

G-III Apparel Group neemt het modemerk Karl Lagerfeld over. Het concern had al een belang van 19 procent in het label en heeft nu de overige 81 procent verworven, waarmee een bedrag van 200 miljoen euro is gemoeid.

Beeld: L’Estrop

G-III Apparel Group koopt het extra belang in het merk van een groep particuliere en publieke investeerders, geleid door Fred Gehring van Amlon Capital BV. De transactie is goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven, zo meldt de modegroep in een persbericht. In het derde kwartaal van dit jaar moet de overname zijn afgerond. Met het volledig eigendom van Karl Lagerfeld voegt de G-III Apparel Group het merk toe aan zijn portfolio met onder meer internationaal bekende merken als DKNY, Donna Karan, Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Verdere groei

G-III Apparel Group zet als nieuwe eigenaar in op verdere groei van het merk. CEO Morris Goldfarb zegt over de overname: “Sinds we in 2015 een belang in het merk hebben verworven, hebben we Karl Lagerfeld uitgebouwd tot een belangrijk en snelgroeiend onderdeel van ons bedrijf. De overname van dit visionaire merk is een voortzetting van deze succesvolle samenwerking én in lijn met een van onze belangrijkste speerpunten: meer merken en hun licentiemogelijkheden in ons directe eigendom en verdere diversificatie van onze wereldwijde aanwezigheid.”

Miljardenomzet

Na de overname gaat G-III Apparel Group verder met het team dat de afgelopen jaren aan de collecties van Karl Lagerfeld werkte. “We hebben veel respect voor het ervaren en getalenteerde team van Karl Lagerfeld, met wie we de afgelopen zeven jaar nauw hebben samengewerkt”, zegt Goldfarb. “Dit team, in combinatie met de expertise van G-III, zal het wereldwijde potentieel van het merk naar verwachting verder ontsluiten.” De strategie is gericht op verdere uitbreiding in de bestaande markten – via de eigen online- en retailkanalen en de wholesale – met nieuwe productcategorieën en een verbreding van de licentiemogelijkheden. Goldfard: “We denken hiermee door te kunnen groeien naar een omzet van meer dan 2 miljard dollar.”

Hand in hand met Karl

De wereldberoemde modeontwerper, die in 2019 overleed, richtte zijn gelijknamige merk bijna veertig jaar geleden op. Anno 2022 is de leiding in handen van CEO Pier Paolo Righi, die alle vertrouwen heeft in de toekomst van het merk. “In de loop van meer dan een decennium – waaronder vele jaren hand in hand met Karl – hebben we een veelzijdig modehuis en een sterk bedrijf ontwikkeld waarvan we geloven dat het klaar is voor aanzienlijke groei. Karls oorspronkelijke visie voor het merk was om mensen over de hele wereld te inspireren om zich bij zijn universum aan te sluiten en ik ben ervan overtuigd dat hij trots zou zijn op hoe zijn visie en passie tot leven zijn gekomen.”