TOP

Fysiek winkelen begint vaak online

Winkelen in een fysieke winkel wordt in veel gevallen door consumenten online voorbereid.

Tablets en smartphones hebben een grote invloed op fysiek winkelen, zo blijkt uit een onderzoek van Deloitte onder 2000 consumenten. Consumenten  gaan voor een offline shoppingtrip eerst online op zoek naar informatie over producten, prijzen, voorraden en reviews. Met deze voorbereiding is 48 procent  van de klanten eerder geneigd een product aan te schaffen.

Online customer journey

Uit het onderzoek blijkt ook dat 93 procent van de aankopen door de consument nog steeds in een fysieke winkel worden gedaan. Toch heeft online wel een grote invloed op de customer journey. Deze begint namelijk steeds vaker online, bijvoorbeeld op Google of vergelijkingswebsites. Dertig procent van de aankopen in de winkels wordt beïnvloed door een digitaal apparaat.

Kansen voor offline retailer

Volgens Deloitte liggen er dan ook veel kansen bij online, zelfs voor traditionele retailers. Online kun je mogelijke klanten inspireren en laten zien wat je in huis hebt. Daarnaast moet je als retailer nadenken waarom en via welke kanalen consumenten bij je terechtkomen. Deze omnichannelbenadering vraagt een fundamentele verandering een organisatie waarin iedereen mee moet gaan, van ceo tot winkelmedewerker.