TOP

Fred de la Bretoniere maakt frisse start met nieuwe collectie [interview]


Afgelopen week lanceerde Fred de la Bretoniere de nieuwste samenwerkingscollectie met Yara Michels. Na een roerige periode na het faillissement lijkt het merk een nieuwe, frisse energie te hebben. “Alles kwam weer in beweging na de doorstart”

Fred de la Bretoniere heeft afgelopen week een nieuwe collectie gelanceerd in samenwerking met Yara Michels. De samenwerkingen zijn inmiddels een vast onderdeel geworden bij het merk, maar dit keer had het een extra lading. Twee maanden geleden werden Fred de Bretoniere en Shabbies failliet verklaard en niet lang daarna doorgestart onder de RNF Groep. Marketing Manager Nathalie Gadeyne: “Het gaat goed met ons. Het fijne met RNF is dat we bij een partij terecht zijn gekomen die wil investeren in het merk en respect heeft voor de merkwaarden van zowel Fred de la Bretoniere als Shabbies.” De nieuwe, frisse start van de merken wordt onderstreept door de nieuwe naam van het bedrijf: Fresh B.V. (FREd de la bretoniere & SHabbies)

In beweging

Na de doorstart is er kritisch gekeken naar wat er wel en niet goed ging, zo legt Gadeyne uit: “De samenwerkingen met influencers zijn altijd een goed onderdeel geweest van Fred de la Bretoniere. Daarnaast is de kwaliteit onveranderd hoog gebleven. De jongens van RNF kennen de markt heel goed en kunnen snel schakelen en snel beslissingen nemen. Dat is precies wat we nodig hadden. Na zo’n faillissement krijg je toch een soort klap van ‘er moet nú iets veranderen’. Nu is alles weer in beweging gekomen.”

Seizoenen

Wat er dan misging volgens haar? “Het zijn denk ik verschillende dingen. Er is gewoon een aantal verkeerde investeringen gedaan waardoor je na een tijdje geen vet meer op de botten hebt. Dan is het lastig om een slecht winter-of zomerseizoen op te vangen, omdat je geen reserves meer hebt.” Met de nieuwe partij is ook al gekeken naar het concept ‘seizoenen’, zo legt Gadeyne uit: “Je merkt dat seizoenen niet meer bestaan zoals vroeger. In juni begint dadelijk alweer de uitverkoop op veel plekken terwijl het nog niet eens écht warm is geweest. Je moet goed naar de collecties gaan kijken. Als een winter niet echt winters is, wat doe je dan met de bontgevoerde schoenen?”

Nieuwtje

Er zijn al een aantal concrete voorbeelden van veranderingen die in gang gezet zijn bij het bedrijf. Zo komt het merk weer terug naar Modefabriek, na zo’n 4 à 5 keer afwezig te zijn, en heeft Shabbies nog een nieuwtje: “Alle oude onderdelen worden opnieuw onderzocht, waaronder een mannenlijn”, vertelt Gadeyne. “Toen we stopten met de mannenschoenen voor Fretons, kregen we heel veel teleurgestelde reacties van klanten en winkeliers. Nu gaan we testen of een mannenlijn weer een optie zou kunnen zijn in het vaste aanbod.”

Handschrift

Fred de la Bretoniere zelf blijft nog wel verbonden aan het merk, al zijn daar nog geen concrete afspraken over: “Volgend jaar bestaan we vijftig jaar en dat is dankzij Fred. Het merk is ook echt zijn kindje, en dat zal het ook blijven”, vertelt de marketing manager. “Er werken mensen in het design-team die al ruim twintig jaar daar zitten, die kennen het complete handschrift van het merk. Fred zal waarschijnlijk dan ook niet actief mee-ontwerpen.” Over dat vijftigjarig-bestaan is Gadeyne nog geheimzinnig: “We gaan het zeker vieren en zijn al druk bezig met de voorbereidingen. Hoe en wat er precies gaat gebeuren, houden we nog even geheim.”

Kijken: Fred X Yara

De nieuwe collectie is een stuk volwassener dan de voorgaande samenwerkingen, die voornamelijk uit espadrilles bestonden.. De derde capsulecollectie omvat instappers en hoge hakken, in zebraprint suède en in lak. Bekijk hieronder de beelden van de nieuwe lijn:

 

Fred X Yara  6

 

Fred X Yara 2

 

Fred X Yara 3

 

Fred X Yara 4

Fred X Yara 5

Fred X Yara 6

Fred X Yara 7

Fred X Yara 8