TOP

Frans Muller verrassende winnaar Gouden Schoen 2019: ‘We zijn toch een beetje de underdog’

De Gouden Schoen van ANWR-Garant gaat dit keer niet naar een schoenenmerk, maar naar een bedrijf in schoenverzorging. Frans Muller mocht de award op maandag 2 maart 2020 in ontvangst nemen. De Zilveren Schoen ging naar het Duitse comfortschoenenmerk Solidus.

Een verrassende winnaar van de Gouden Schoen 2019. Voor het eerst gaat de award niet naar een schoenenmerk, maar een bedrijf dat groot werd met schoenverzorging, schoenenaccessoires en inlegzolen. “Een marktleider in zijn niche”, stelt Dennis Beute, de algemeen directeur van ANWR-Garant, tijdens de uitreiking. De retailserviceorganisatie is initiatiefnemer van de uitreiking en vraagt leden ieder jaar te stemmen op de leverancier waarmee ze de afgelopen twaalf maanden het meest succesvol hebben samengewerkt. De winnaar wordt traditiegetrouw bekendgemaakt tijdens de wintereditie van schoenenbeurs Buy & Bloom in Cast.

De Gouden Schoen 2019

Verantwoord produceren

Frans Muller biedt een compleet assortiment aan schoenverzorging. De grootste en bekendste merken zijn Collonil (schoenverzorging) en Pedag (inlegzolen), maar het familiebedrijf blijft innoveren met nieuwe merken als Piggy Proof (Beute: “Geweldige naam”). Deze zogenaamde ‘protectors’ beschermen schoenen, meubels en textiel tegen vocht, vuil en vet. De producten van Piggy Proof zijn op waterbasis en worden niet op dieren getest.

Duurzaamheid is een belangrijke pijler in de strategie van de onderneming. Frans Muller is partner van MVO Nederland en is actief bezig met het ‘vergroenen’ van de bedrijfsvoering. Op de site is per merk te zien wat al is gedaan om verantwoorder te produceren. Piggy Proof is het meest aansprekende voorbeeld, maar ook bij de andere productcategorieën zijn stappen gezet. Zo is Collonil vrij van de chemische stoffen PFOA en PFOS en worden de inlegzolen van Pedag gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast noodzakelijk is het volgens directeur Rutger Muller ook een logische keuze om duurzaamheid te omarmen. “Het zit in de kern van onze bedrijfsfilosofie. Met onze producten zorgen we er tenslotte voor dat schoenen langer meegaan.”

Lees ook: Hoe gaat het met Frans Muller?

Bonbedrag verhogen

Muller is ‘supertrots’ op de award, zegt hij als we hem even spreken tussen de felicitaties door. Hij is de zesde generatie aan het roer van het Groningse familiebedrijf, dat sinds 1853 bestaat. “Als niet-schoenenmerk zijn we in Cast een beetje de underdog, maar ondertussen liggen we bij bijna elke retailer in Nederland. Met onze producten willen we winkeliers graag helpen hun bonbedrag te verhogen. We werken nauw samen met zo’n vijftig schoenenleveranciers om aansluitende verzorgingsproducten bij hun collecties te ontwikkelen. En met onze vernieuwde trainingstool, de Shoe Care Academy, wordt het voor winkelmedewerkers nog makkelijker om met onze producten te werken en de toepassingen aan klanten uit te leggen.”

Solidus wint de Zilveren Schoen 2019

Teamwork

Een stralende Toon van Gorp neemt de Zilveren Schoen namens het team van Solidus in ontvangst. “Het was al langer een droom om zelf ooit op dit podium te staan. Fantastisch dat dit ons mag gebeuren tijdens het 110-jarig jubileum van ons merk.” Van Gorp vierde recent ook een jubileum: hij werkte afgelopen november twintig jaar voor Solidus. Het winnen van de Zilveren Schoen is voor hem het resultaat van goed teamwork. “Op alle vlakken: met onze Duitse fabrikant, onze partner ANWR-Garant en natuurlijk onze retailers”, zegt hij. “We hebben hard gewerkt om het ietwat stoffige imago van Solidus van ons af te schudden en uit te groeien tot premium comfortmerk. Ook zijn we veel sterker gaan inzetten op service richting de winkelier, onder meer door twee jaar geleden een b2b-webshop te lanceren.”

Solidus viert het winnen van de Zilveren Schoen met een speciale collectie, met een zilveren sneaker en een witte sneaker met zilveren accenten. Ook Muller laat het winnen van de Gouden Schoen niet onopgemerkt voorbijgaan. “We hebben nog een kleine afterparty met het team gepland.” Brede grijns: “Dat wordt een latertje vanavond.”

Lees ook: Solidus: ‘Het imago van de comfortschoen is enorm veranderd’

Foto’s : Wilke Wittebrood