TOP

Forse omzetgroei voor webwinkel Zalando *

Webwinkel Zalando heeft door onder meer fors stijgende verkopen in 2015 twee keer zoveel winst geboekt als in het jaar ervoor. Ook de omzet is met 33 procent gegroeid. Dat meldt het Duitse bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers.

Uit de jaarcijfers die de Duitse fashion etailer op 1 maart 2016 naar buiten bracht, blijkt dat de nettowinst is uitgekomen op 121,5 miljoen euro. In 2014 was dat nog 47 miljoen euro. 

 

Omzetgroei

 

De omzet steeg met eenderde tot 2,96 miljard euro. Ook dit jaar verwachten de Duitsers meer omzetgroei realiseren, rond de 20 tot 25 procent waar het bedrijf voor de middellange termijn op stuurt. Met dit resultaat is de webwinkel dit jaar harder gegroeid dan verwacht: 33,5 procent.

 

55 miljoen pakketjes

 

Zalando heeft nu bijna 18 miljoen klanten en stuurde ze in 2015 bijna 55 miljoen pakketjes. Bijna de helft van de omzet komt uit eigen land en andere Duitstalige landen Oostenrijk en Zwitserland. In die landen groeide de omzet 28 procent naar bijna 1,6 miljoen euro. De groei op de Europese markt was met 40.5 procent wel veel sneller, maar in de andere Europese landen draait Zalando nog wel verlies.

 

‘Nog nooit zo sterk’ 

 

“Onze marktpositie is nog nooit zo sterk geweest en we zijn nog nooit tegen zoveel fantastische kansen aangelopen”, reageert directielid Rubin Ritter. Het bedrijf wil zij marktaandeel verder vergroten, zegt hij.  “We streven bewust naar groei met behoud van solide winstgevendheid, dat is de beste manier is om op lange termijn waarde te creëren.” 

 

Klanttevredenheid 

 

In 2015 heeft Zalando nieuwe functies gelanceerd om de klanttevredenheid te verbeteren, zoals eenvoudiger en snellere levering. Daarnaast is het assortiment verbreed. Daarbij richt het bedrijf zich op verkopen via apps en smartphones. En shoppers kunnen via de persoonlijke shoppingservice Zalon complete kledingsets bestellen, waardoor de gemiddelde aankoopprijs per bestelling steeg.

 

Kleine marges

 

In 2014 maakte de mode- en schoenenwebshop voor het eerst winst. De brutomarges op kleding blijven klein. Zalando telt bijna 18 miljoen actieve klanten, een groei van 22 procent. Er werken bijna 10.000 mensen bij de webshop. 

 

1,65 mlijard bezoekers

 

In 2015 bezochten 1,65 miljard shoppers de website, een groei van 21 procent vergeleken met 2014. Gemiddeld besteedden zij €67,80. De kerncijfers van de website zien er als volgt uit:

 

Zalando KIP website over 2015