TOP

Floris van Bommel-shop in Berlijn

Na winkels te hebben geopend in Antwerpen en Brugge zet Floris van Bommel nu de eerste stappen over de Benelux-grens.

Op 20 januari, mooi op tijd dus voor het begin van de Bread & Butter Berlin en de Berlin Fashion Week, gaat de eerste Floris van Bommel-boetiek in Duitsland open en wel in Berlijn-Mitte, een stadsdeel in het centrum van Berlijn.

Hipste shoppingwijk
“Berlijn-Mitte wordt niet alleen in de Duitse hoofdstad zelf als de ‘place-to-be’ en het eigenlijke centrum beschouwd, maar dit stadsdeel geldt ook als de hipste shoppingwijk van Duitsland”, zegt Reynier van Bommel, CEO van het familiebedrijf uit Moergestel. “Mitte heeft een internationale etalagefunctie.”

Voor Floris van Bommel is echter niet alleen de marketingfunctie van de winkel in Berlijn-Mitte van doorslaggevend belang: “In Mitte komen allerlei coole mensen bij elkaar, waarmee ik ook privé zou kunnen omgaan. Oud en nieuw, traditie en innovatie smelten hier samen tot een sfeer, die helemaal aansluit bij onze eigen filosofie.”

Cultlabel
In Duitsland wordt alleen het label Floris van Bommel verkocht, vandaar dat het winkelconcept fors afwijkt van de Van Bommel-flagshipstores. Het adres is Rochstraße 18, een zijstraat van de Münzstraße, met vlakbij zowel Adidas als het kantoor van Bread & Butter. Verdere buren zijn Acne Jeans, American Apparel, Boss Orange, Converse, Diesel, Johnstons Cashmere, Kiehls since 1851, Kostas Murkudis, Strellson en Karl-Heinz Müller’s urban wear store 14oz. Reynier: “Voor ons tot cultlabel ‘omgevormde’ traditiemerk de perfecte omgeving voor de merkpositionering van onze zeer jonge premiumcollectie.”

‘Forbidden Love’
In het middelpunt van de 90 m2 grote boetiek staat een originele presentatie van de 275-jarige traditie op een manier die typisch Floris is: één van de highlights is een geschilderde stamboom van de familie, die zich van het plafond tot de verkoopcounter uitstrekt. De stamboom is geschilderd door de jonge Amerikaanse grafisch ontwerper Kevin Bannister, die fictie zoals aliens en andere fantasiewezens combineert met de normale levenssituaties van de Van Bommels sinds 1734. “Ik vind zo’n rare draai wel leuk”, zegt Floris van Bommel, die in de winkel ook zijn eigen lievelingsspeelgoed zoals dinosaurussen en robots in vitrinekasten presenteert. “Kevin is een van mijn absolute lievelingsdesigners. Ik ben de trotse bezitter van het kunstwerk ‘Forbidden Love’ van zijn hand, een tekening in houtskool van een reuze-alien die met zijn hond gaat wandelen.”

Levensgrote portretten
Daarnaast zal het ‘hofleverancier-logo’ een stijlvol bestanddeel van de merkpresentatie zijn, naast levensgrote portretten waarop de drie broers Reynier, Floris en Pepijn als de gezichten achter het merk worden getoond. Het interieur is eenvoudig en puur: een betonnen vloer die aan de vloer van een atelier doet denken, oude fauteuils en meubels die lukraak over de ruimte verspreid lijken te zijn, naast de schappen waarop de producten gepresenteerd worden.

Persoonlijke boetieksfeer
“Berlijn is voor ons het startschot op de Duitse markt. Wij willen nog meer shops openen in andere hippe steden, zoals Keulen. Anders dan in de Benelux gaan wij in Duitsland voor een meer persoonlijke boetieksfeer, in plaats van voor grote, anonieme flagship stores. Wij worden in Duitsland als merk anders gezien dan in de Benelux; wij zijn er inmiddels uitgegroeid tot individueel trendmerk met een hoge personality-waarde, waarbij een meer persoonlijke omgeving beter past”, aldus Reynier van Bommel.