TOP

Flinke omzetdaling voor Macintosh Retail Group

Macintosh Retail Group, het moederbedrijf van onder meer Manfield, Invito en Dolcis, heeft in de eerste zes maanden van 2013 de omzet flink zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het bedrijf donderdag 25 juli 2013 bekend.

Het operationeel bedrijfsresultaat van Macintosh Retail Group was in het eerste half jaar negatief, -13 miljoen euro,  het totale bedrijfsresultaat  kwam uit op -15,3 miljoen euro. De omzet van Macintosh bedroeg 379,6 miljoen euro, dat is 10,4 procent minder dan in het eerste half jaar van 2012 (423,4 miljoen euro).  

De sector Fashion (alle online en offline schoenenformules in Nederland, België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk) realiseerde 37 miljoen (- 11,5 %) minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar,  met de kanttekening dat in Fashion is gekozen voor sturing op marge in plaats van op marktaandeel. De daling was voor circa 17 miljoen euro een  gevolg van de extreem koude maand maart waarin nauwelijks zomerschoenen werden verkocht en voor ruim 3 miljoen een gevolg van het koerseffect van het Britse pond. De rest van de daling kwam voor rekening van minder bezoekers aan de fysieke winkels, vooral in de Nederlandse binnenstad.

Online omzetstijging
De fysieke winkels van Macintosh verliezen omzet, maar er is wel sprake van een stijging van de online opbrengsten bij Macintosh Fashion. De totale online omzet in Fashion kwam uit op bijna 19 miljoen euro (+11 %).

Minder zomerschoenen
Frank De Moor, CEO Macintosh Retail Group: “De non-food retail wordt gekenmerkt door structurele wijzigingen in koopprocessen en een schuivend verdienmodel, met parallel daaraan een krimpende markt. Onze cross channel strategie en het transformatieprogramma MacFit, waarvan de uitvoering in volle gang is, bieden daarop een duidelijk antwoord. Tegen het extreem koude voorjaar van 2013, waardoor veel minder zomerschoenen en tuinmeubilair werden verkocht, viel echter niet aan te vechten. De combinatie van slecht weer en minder bezoekers aan onze fysieke winkels waren de reden voor de omzetdaling met 10 procent in de eerste jaarhelft. Online hebben we in de drie landen waar we in Fashion actief zijn een omzetplus gehaald van gemiddeld 11 procent. Daarmee zal in 2013 circa 7 procent van onze Fashion omzet online gerelateerd zijn. Belangrijk is dat hiermee een duidelijk positieve bijdrage wordt geleverd aan het bedrijfsresultaat.

Transitiejaar
“Ook de toenemende verkoop via externe online en offline platformen zoals Amazon, Wehkamp en House of Fraser, maakt integraal deel uit van onze cross channel strategie. Als de omzet achterblijft proberen retailers om daar met hoge actiekortingen verandering in te brengen. Dit hebben wij ook gedaan, maar wel heel gedoseerd. Sturing op cash, margebehoud en kostenbesparing hadden prioriteit. Door een hogere procentuele brutomarge in Fashion en lagere kosten over de hele linie kon een deel van de omzetdaling worden goedgemaakt. Ondanks de slechte gang van zaken in het voor schoenenretailers traditioneel verlieslatende eerste half jaar, werd een  betere operationele netto kasstroom gerealiseerd dan vorig jaar. De marktomstandigheden en de bestedingen zullen in de rest van het jaar niet verbeteren en daarom zal het sturen op marge, cash en kosten opnieuw een centrale positie innemen in ons handelen. We herhalen dat 2013 een transitiejaar wordt waarin Macintosh zich prepareert voor de toekomst. Dit zal er toe moeten leiden dat in 2015 een bedrijfsresultaat wordt gerealiseerd tussen 30 en 40 miljoen euro”, aldus De Moor.

Winkelsluitingen
Macintosh Retail Group sloot in het eerste half jaar tien winkels en verwacht dat daar in de tweede helft van 2013 nog vijftien tot twintig winkelsluitingen bij zullen komen. In het Verenigd Koninkrijk werden vijf nieuwe schoenenwinkels geopend. Momenteel heeft Macintosh Retail Group 885 schoenenwinkels: 462 in Nederland, 168 in België en Luxemburg en 255 in het Verenigd Koninkrijk.

Bij Fashion behaalden alle formules, met uitzonderling van Jones Bootmaker, online platform Intreza en Nea International, een lager bedrijfsresultaat vanwege de onder druk staande omzet. Fashion Belux realiseerde vanwege dezelfde reden een lager maar positief bedrijfsresultaat. Ondanks omzetdruk realiseerde Fashion UK een beter bedrijfsresultaat.

Succesvolle prijsstrategie
De procentuele brutomarge in Fashion kwam hoger uit door een succesvolle prijsstrategie en terughoudendheid met actiekortingen. Door niet altijd mee te gaan in het gangbare marktbeeld van korting op korting werd enige omzet prijs gegeven, maar was de gerealiseerde omzet wel rendabeler.

Verwachting tweede helft 2013
De Moor verwacht dat de marktomstandigheden ook in de tweede helft van 2013 uitdagend blijven en dat er opnieuw sprake zal zijn van onder druk staande marges vanwege opheffingsuitverkopen en actiekortingen in de markt. Het tweede half jaar is door de concentratie op Fashion voor Macintosh Retail Group al jarenlang het meest belangrijke deel van het jaar, met een hogere omzet en een substantieel beter bedrijfsresultaat dan in de eerste jaarhelft. Dit zal in 2013 niet anders zijn er van uitgaande dat de dramatische omzetontwikkeling in de markt, zoals in sommige van de afgelopen maanden, zich niet opnieuw zal voordoen. Zolang de marktomstandigheden niet structureel verbeteren, blijft het voor de retailgroep absolute noodzaak om de sturing op kostenverlagingen door te zetten en de marge overeind te houden ondanks de noodzakelijke uitverkoopacties vanwege het slechte zomerseizoen. De nadruk zal net als in de eerste jaarhelft vooral liggen op het sturen op kasstromen. Macintosh Retail Group verwacht over geheel 2013 een positief operationeel bedrijfsresultaat te realiseren.