TOP

Fitflop: van sandalenmerk naar ‘all year round-brand’ [interview] *

Het grote publiek kent Fitflop vooral van de sandalen met de ergonomische zool. Het merk heeft echter ook een uitgebreid aanbod aan sneakers en loafers in de nieuwe collecties opgenomen. Schoenvisie sprak met Carita Verts, ceo van RA-Company, de groothandel die de distributie in de Benelux doet. “Fitflop will een all year round-brand worden.”

Waarom heeft Fitflop besloten de collectie uit te breiden?

Fitflop is in 2006 opgericht door Marcia Kilgore. Het was haar doel om de comfortabelste schoenen ter wereld te creëren. Met twee Britse biomechanici ontwikkelde ze de Microwobbleboard-middenzool. Deze heeft een driedubbele densiteit, die helpt schokken te absorberen en de druk op de voetzool te verdelen. Dit door de contactzone van de voet op de middenzool te vergroten. De technologie werd voor het eerst gelanceerd in een sandaal. Destijds dachten veel dealers dat het een trendproduct was en de hype wel weer zou overwaaien, maar inmiddels is Fitflop uitgegroeid tot een vaste waarde in de schoenenwinkels. Van de mensen die het merk kennen, noemt 80% het als hun favoriete label, bleek uit consumentenonderzoek. Die fans willen in de winter ook graag op Fitflops lopen. Daartoe zijn twee nieuwe typen zolen ontwikkeld, de Anatomicush en de Supercomff. Hiermee kunnen we een breder scala aan modellen aanbieden. ”

Om welke modellen gaat het?

“De herfst-wintercollectie bestaat uit een dertigtal modellen in verschillende kleuren. Voor de Nederlandse markt zijn de sneakers (sporty-pop sneaker en sporty-pop high top) en de loafers (classic tassel superoxford en tassel superskate) onze belangrijkste items. De collectie bevat ook ballerina’s, maar we hebben gemerkt dat de Hollandse consument een voorkeur heeft voor meer sportieve modellen.”

Hoe ziet jullie doelgroep er dan uit?

“Fitflop is een echt vrouwenmerk. De collectie heeft ook een mannenlijn, maar die is nog vrij beperkt. Eerst willen we de damescollectie stevig op de markt zetten, vervolgens gaan we kijken of de ‘familie’ verder uitgebreid kan worden. Onze doelgroep bestaat uit vrouwen van 30+, hoog opgeleid, veelal werkende moeders. Het type vrouw dat comfort en looks combineert en waarde hecht aan een mooie schoen. Er is dan ook veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de schoenen en aan het materiaal. De collectie bevat printed en perforated leather, dat je nu veel ziet in het modebeeld, en trendkleuren als goud en zilver. De winkelprijzen liggen tussen de €130,- en €140,-“

 FITFLOP_CARMEL_TP_ROSEGOLD_SS16 FITFLOP_GLADDIESLIDE_PRECIOUSMETALS_SS16

Wat onderscheidt Fitflop van andere comfortmerken?

“De zolen zijn ontwikkeld aan de universiteit van Stanford, de positieve effecten voor de drager zijn wetenschappelijk aangetoond. Daarnaast is het merk heel sterk op het gebied van marketing, met goede fotografie waar de nadruk wordt gelegd op mooie, gezonde en doelbewuste vrouwen.”

Hoe doet het merk het op de Nederlandse markt?

“Vorig jaar zijn we met twintig tot dertig procent gegroeid. Dat komt doordat de consument loyaal is aan het merk, zo bleek ook uit de consumententest die ik eerder noemde. Fitflop is goed vertegenwoordigd in Nederland, maar we houden scherp in de gaten dat het niet op iedere straathoek komt te liggen. We distribueren selectief en gaan pas met een dealer in zee als deze aan onze voorwaarden voldoet. Dat houdt in dat de winkelier kennis van het merk heeft, de winkel de juiste uitstraling heeft – zo zouden we bijvoorbeeld niet in discount-stores gaan liggen – en de locatie goed is.”

Wie zijn jullie dealers?

“Het is een mix van onafhankelijke schoenenzaken en ketens. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze fysieke vestigingen hebben en dat de klant er persoonlijk advies krijgt. We ondersteunen dealers door eigen advertenties te plaatsen en ze te voorzien van POS-materiaal. Via een stockbase-koppeling verbinden we onze voorraad met de webshops van onze klanten, waardoor bestellingen direct uit onze voorraad geleverd kunnen worden. Daarnaast is er de mogelijk om beproefde marketingstrategieën, die wij al onderzocht en getest hebben, in de winkel te implementeren.”

FITFLOP_CARMEL_TP_ROSEGOLD_SS16