TOP

Filling Pieces stapt in kleding

Het Amsterdamse sneakermerk Filling Pieces lanceerde op maandag 19 maart 2018 een nieuwe kledingcollectie bij Barneys in New York. Het label wil dat in 2025 40 procent van haar totale omzet uit apparel komt.

Filling Pieces presenteert in samenwerking met het Amerikaanse warenhuis Barneys een twaalfdelige uniseks voorjaar/zomerlijn met onder meer joggingbroeken, broeken, jacks, hoodies en T-shirts. Het merk gebruikt net als bij de schoenencollectie luxe en technische materialen. De kleding wordt net als de sneakers handmatig geproduceerd in Portugal.

Inspiratie

Oprichter en creatief directeur Guillaume Philibert haalde voor deze collectie inspiratie uit de architectuur. Elk stuk is vormgegeven volgens de ‘vorm volgt functie-filosofie’ van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Volgens dit principe is de vorm van een object gerelateerd aan het doel ervan. Het Guggenheim, een voorbeeld van deze filosofie, komt terug in de prints op de kledingstukken.

Vervolgplannen

Voor nu is de ‘extreem gelimiteerde’ kledinglijn exclusief verkrijgbaar via Barneys en de eigen webshop Fillingpieces.com. De pre-fall 2018 collectie zal onder meer verkrijgbaar zijn bij het Canadese Ssense en het Japanse Gr8. Vooralsnog zal de kledinglijn niet via Nederlandse retailers worden verkocht. Woordvoerder Barbara van Bemmel van Navy Agency, de Nederlandse vertegenwoordiging van het merk, geeft aan dat de vervolgplannen op een later tijdstip worden bekendgemaakt. Wel vertelt Philibert aan het Amerikaanse modeplatform Business of Fashion over zijn ambities: ‘In 2025 moet 40 procent van de omzet afkomstig zijn van kleding.’ “Filling Pieces is een nichemerk dat niet altijd even toegankelijk is, vooral als je kijkt naar onze meer eigentijdse stukken. Het uitbreiden van het universum van Filling Pieces met kleding zal ons hopelijk meer zichtbaarheid geven.”

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Filling Pieces zich met de productie van kleding bezighoudt. In november 2015 bracht het merk samen met het Japanse One Stroke een ‘Black Friday-collectie’ uit, met onder meer sweaters, joggingbroeken en een jack. Op dat moment had het label volgens de digital marketing manager nog geen ambities voor verdere stappen in de kledingmarkt. 

Bekijk hier de beelden:

FP_ST_24

FP_ST_10 FP_ST_11

FP_ST_15 FP_ST_20

FP_ST_01 FP_ST_04

Foto’s: Filling Pieces