TOP

Ferragamo verhoogt winkelverkoopprijzen in Europa

Na Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) verhoogt nu ook Ferragamo de winkelverkoopprijzen in Europa.

De prijsverhoging is een reactie op de toestroom van Chinese toeristen naar Europa, die hier luxeproducten kopen vanwege de lagere prijzen. Luxeproducten zijn in Europa gemiddeld een derde goedkoper dan in China, waar hogere lokale belastingen gelden. Met Brazilië is – door de hoge invoerbelastingen – het verschil nog groter.

Prijsverhoging
Volgens de Financial Times zal Ferragamo, één van Italië’s bekendste merken, de winkelverkoopprijzen in Europa de komende maanden gaan verhogen. De stijging is naar verwachting van dezelfde orde van grootte als bij LVMH, die eerder de prijzen van luxeproducten als handtassen en schoenen in Europa met 8 procent verhoogde.

Inspelen op toeristen
Het groeiende aantal toeristen dat luxeproducten koopt, zorgt ervoor dat producenten hun verdienmodel moeten aanpassen. Voor sommige luxemerken zorgen toeristen in Europa voor wel 70 procent van de verkopen, voornamelijk bestaande uit Chinese consumenten. Ook rijke Braziliaanse toeristen doen hun aankopen om dezelfde reden in Europese winkels. Ferragamo speelt daar onder andere op in door winkels op populaire toeristenbestemmingen te renoveren, zoals op de Old Bond Street en Sloane Street in Londen.

Helft van de verkoop
Volgens een rapport van Exane BNP Paribas zijn buitenlandse toeristen over het algemeen verantwoordelijk voor de helft van de verkoop van luxeproducten in Frankrijk, Italië en Engeland. In Duitsland daarentegen, is de lokale bevolking nog steeds verantwoordelijk voor zo’n 80 procent van de verkoop van luxeproducten in het land.