TOP

Familiebedrijf Vijfvinkel Schoenen bestaat 90 jaar

Vijfvinkel Schoenen in Barendrecht bestond op 1 april 2021 (‘Geen grap’) 90 jaar. Het jubileum van de schoenenwinkel staat niet op zichzelf: de familie verdient al sinds de zeventiende eeuw zijn brood met schoenen en leer.

De winkel aan de Middenbaan in Barendrecht bestaat sinds 1931, maar de geschiedenis van de familie Vijfvinkel in schoenen en leer gaat nog veel verder terug. Tot de zeventiende eeuw, om precies te zijn. Dat blijkt uit een historische erfenisakte van 29 oktober 1677; onder de zaken die worden nagelaten aan de Vijfvinkel-erfgenamen, bevinden zich looiputten en andere bedrijfsonderdelen van een leerlooierij. Ondernemers Ad en Yda Vijfvinkel, de derde generatie aan het roer van Vijfvinkel Schoenen, koesteren die geschiedenis. Yda: “We voelen de verantwoordelijkheid richting de generaties voor ons. En zodra het weer kan, hopelijk dit najaar, hopen we het jubileum met onze klanten en medewerkers te kunnen vieren.”

‘Vijfvinkel Schoenen is in 90 jaar van familiezaak naar servicegerichte winkel gegaan’

Metamorfose

Aart Vijfvinkel, de opa van Ad, gaat jaren langs de deuren voor de verkoop en reparatie van schoenen, voor hij in 1931 zijn eigen winkel opent. Zoon Pleun zet het bedrijf na zijn overlijden in 1976 samen met zijn vrouw Truus voort. Ad sluit zich vier jaar later op 23-jarige leeftijd bij zijn ouders aan. In 1998 nemen hij en Yda de winkel officieel over. Onder hun leiding ondergaat Vijfvinkel Schoenen een jaar later een metamorfose: van familiezaak met sportafdeling naar een speciaalzaak in modisch comfort voor mannen en vrouwen. Tussen 2012 en 2015 kende het bedrijf een lastige periode, blikt Yda terug. “We zaten in de nasleep van de economische recessie en om eerlijk te zijn, ging het in die periode bar slecht met het bedrijf. We hebben met het team heel hard gewerkt om de weg terug omhoog te vinden, onder meer door de voorraad terug te brengen en te investeren in nóg meer service. Dat is gelukt; in het jaar voor corona hebben we fantastisch gedraaid.”

Onbetaalbare periode

Hoe gaat het nu? “Ik zal je zeggen: we hebben nog nooit zo hard gewerkt voor zo weinig omzet als tijdens de lockdown”, lacht Yda. “Maar deze periode is onbetaalbaar geweest, in die zin dat we ontzettend veel plezier hebben gehad met het bezorgen van bestellingen aan huis en later ook met click & collect. We hebben zulke lieve reacties van klanten gekregen. Tijdens de eerste lockdown werkten we met giftcards. Wie een bon kocht van 50 euro, mocht daarvoor 55 euro besteden. We hebben al van meerdere klanten gehoord dat ze hun cadeaubonnen bewust niet verzilveren om ons te steunen.” Onder leiding van de nieuwe bedrijfsleider Job Hoogenboom is Vijfvinkel Schoenen tijdens de winkelsluiting sterker gaan inzetten op nieuwsbrieven en social media marketing. Met resultaat. Yda: “We hebben er veel nieuwe klanten uit omliggende gemeenten bijgekregen. Ook via de webshop; we zijn veel meer online gaan verkopen.”

‘We hebben er tijdens de crisis veel nieuwe klanten bijgekregen, ook via de webshop’

Terug naar het oude niveau

Kopen op afspraak heeft volgens Yda ook veel goedgemaakt. “Het past bij ons concept. We zijn een servicegerichte winkel met iets oudere klanten, die het fijn vinden om de tijd te krijgen. Sinds winkelen op afspraak is toegestaan hebben we gemiddeld tien tot twintig mensen op een dag ontvangen. Maart was in vergelijking met maart 2019 weer een normale omzetmaand. Als we de financiële achterstand van corona hebben ingehaald, verwachten we weer op het oude niveau kunnen gaan draaien. We weten wie we zijn en wat we waard zijn. Het meest trots ben ik misschien nog wel op het feit dat we dat ook tijdens deze crisis vast hebben kunnen blijven houden.”

Foto’s: Vijfvinkel Schoenen/Job Hoogenboom