TOP

Facebook geeft retailers webwinkeltools

Facebook wil retailers gaan helpen bij het lanceren van een winkel op hun eigen Facebook-pagina. Ook wil de sociale netwerksite tools bouwen waarmee online consumenten beter met elkaar kunnen communiceren.

Facebook is nu vooral een platform waar vrienden met elkaar communiceren, maar daarnaast zal er steeds meer worden in gezet op e-commerce. Om deze plannen kracht bij te zetten, praatte het sociale netwerkbedrijf onlangs met meer dan twintig retailers, zo meldt BusinessWeek. De partijen ontwikkelen speciale software waarmee retailers kunnen analyseren waarom een gebruiker zich bijvoorbeeld aangetrokken voelt tot een bepaald product.

Virtuele munteenheid
De eerste Nederlandse Facebookwinkels zijn inmiddels al gelanceerd, zoals PrivilegeClub en Shopscene. Je kunt er producten bekijken, bestellen en kopen zoals in een webwinkel. Betalen kan met de zogenoemde Facebook Credits waar vooral games mee worden aangeschaft. Deze virtuele munteenheid is overigens ook al in stenen winkels te koop, zoals  de pre paid gamebonnen van Zynga, bekend van Farmville en Maffia Wars. 

500 miljoen Facebook-gebruikers
Het doel is om de 500 miljoen Facebook-gebruikers via de sociale netwerksite online te laten winkelen. En daarmee wordt Facebook ineens een concurrent van Ebay.