TOP

Fabienne Chapot lanceert kinderschoenenlijn [interview]

Voor ondernemer Fabienne Chapot was de geboorte van haar zoontje de inspiratie voor een eigen kinderschoenenlijn, Fabienne Chapot Petit. “Ik hoop dat anderen er net zo blij van worden als ikzelf.”

“Ik heb altijd al iets voor kinderen willen ontwerpen, maar het kwam er nooit van”, zegt Fabienne Chapot, oprichter en eigenaar van het gelijknamige lifestylemerk. “Toen ik zwanger werd van mijn zoontje, voorspelde iedereen in mijn omgeving dat die kindercollectie nu wel snel zou volgen. Natuurlijk kregen ze gelijk, want toen Hugo geboren werd zat ik er ineens middenin. Onze art director Sophie van Bentum is ook moeder, en we vinden het beiden leuk om onze zoontjes mooi aan te kleden. Zo is het balletje verder gaan rollen.”

Professionaliseringsslag

We ontmoeten Chapot in het hoofdkantoor in Amsterdam, waar het zoemt van de bedrijvigheid. “We zitten midden in de inkoop voor winter 2017-2018, het is hier momenteel ontzettend druk”, verklaart ze opgetogen. Er is dan ook veel te doen rondom het merk. Vorige zomer presenteerde Chapot haar eerste kledinglijn, onder de nieuwe merknaam Fabienne Chapot. De naamsverandering ging gepaard met een flinke professionaliseringsslag, zowel aan de voorkant als de achterkant van het bedrijf. De nieuwe naam sloeg aan, net als de kledinglijn: de eerste collectie (zomer 2017, red.) is straks in bijna 400 winkels over heel Europa te vinden.

IMG-20170214-WA0001

Sterren en harten

Met de lancering van kinderschoenenlijn ‘Fabienne Chapot Petit’ breidt de Amsterdamse haar merk nog verder uit. De collectie bestaat uit zo’n 25 modellen (vijf stijlen in vijf kleuren) voor jongens en meisjes, in de maten 19-24 (baby) en 24-36 (kids). De verkoopprijzen van de kinderschoenen liggen tussen de €99,95 en €124,95. “Fabienne Chapot staat voor ‘fun fashion for everyday life‘. We hebben gekozen voor wat klassiekere schoenmodellen – Sophie en ik zijn bijvoorbeeld beiden niet zo van klittenband – met een twist, een fun element. Denk aan sterren of harten, of een grappige patch. Het zijn designs waar je vrolijk van wordt en die tegelijkertijd heel draagbaar zijn. Want het comfort staat altijd op nummer één: onze ontwerpen moeten lekker zitten. Zeker voor kinderen is het heel belangrijk dat ze goede schoenen dragen.”

Ideale oplossing

Fabienne Chapot Petit is ontwikkeld in samenwerking met licentiepartner Zandbergen Footwear. Chapot heeft er bewust voor gekozen om de productie en verkoop aan een andere partij uit te besteden. “Natuurlijk hadden we dat ook zelf kunnen doen, maar dan had ik daar eigen mensen voor moeten aannemen en een aparte strategie voor moeten ontwikkelen. Dat kost veel tijd, tijd die we op dit moment eigenlijk niet hebben. Maar ik wilde Fabienne Chapot Petit ook niet laten lopen. In die zin is een licentiepartner de ideale oplossing voor ons.”

IMG-20170214-WA0000

Twee werelden

In Zandbergen Footwear vond Chapot naar eigen zeggen de perfecte partner. “Zandbergen levert kwaliteitsproducten, en qua visie en strategie liggen we volledig op één lijn. Het is een bekende naam in de schoenenbranche, en zo’n netwerk hebben we nodig om daar binnen te komen. In de kern is Fabienne Chapot toch een fashionlabel met een schoenenlijn, en ik heb gemerkt dat de mode- en schoenenwereld best ver uit elkaar liggen. Daarbij hadden Gerard (Zandbergen, red.) en ik meteen een goede klik.” Ook Zandbergen Footwear is blij met de samenwerking. “Het is inspirerend om met zo’n jong en ambitieus team samen te werken”, zegt Gerard Zandbergen, samen met zijn broer Bernhard eigenaar van het familiebedrijf. “Ik heb veel bewondering voor de manier waarop Fabienne haar merk heeft uitgebouwd. En met succes, want welke vrouw heeft er nu geen Fabienne Chapot-portemonnee in haar tas?”

Stukje vernieuwing

Zandbergen heeft hoge verwachtingen van de kindercollectie, die tijdens BrandNew in de showroom te bekijken is (364-367/blauw, niveau 1). “Met Fabienne Chapot Petit halen wij een stukje vernieuwing binnen waar ik heel dankbaar voor ben. Ik denk dat de schoenenbranche dat ook wel kan gebruiken. Je ziet nu veel overlap in het aanbod van de grote spelers, terwijl ik juist denk dat je de consument moet verleiden door onderscheidend te zijn.” “Natuurlijk willen we in zoveel mogelijk mooie winkels liggen”, vult Chapot aan. “Maar het belangrijkste is dat we mensen blij maken met de collectie. Net zo blij als we er zelf van worden.”