TOP

Expo Riva Schuh #89: blik op de internationale marktontwikkelingen en schoenentrends

De 89e editie van schoenenbeurs Expo Riva Schuh trok meer dan 13.000 bezoekers. Die kwamen niet alleen voor de schoencollecties voor herfst-winter 2018-2019, maar werden ook bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op de internationale schoenenmarkt.

De Italiaanse schoenenbeurs Expo Riva Schuh is sterk internationaal gericht. Volgens Roberto Pellegrini, voorzitter van het Riva del Garda Fierecongressi, kent de Italiaanse beurs zelfs ‘het hoogste niveau van internationalisering’ wereldwijd. Dat stelt hij in een persbericht. De 89e editie (13 tot en met 16 januari 2018) trok meer dan 13.000 bezoekers, onder wie een delegatie van inkopers uit 11 landen. Het initiatief is onderdeel van de ‘Expo Riva Schuh around the world’-promotietour. Dit keer waren Scandinavië en Oost-Europa aan de beurt, over een paar maanden de Verenigde Staten. Hiermee hoopt de Italiaanse beurs haar internationale positie verder te versterken.

Expo Riva Schuh 894

Interessante groeimarkt

Veel aandacht was er voor de ontwikkelingen op de internationale schoenenmarkt. Tijdens de opening schetste João Maia, directeur van APICCAPS (the National Portuguese Association for Producers of Footwear, Components and Leather goods) de stand van zaken in een speech. Noord-Amerika blijft voor leveranciers in footwear de belangrijkste markt, maar is wel aan grote veranderingen onderhevig, ziet hij. ‘Made in China’-producten waren tot zeven jaar geleden goed voor 75 procent van de Amerikaanse schoenenimport, tegenwoordig nog maar voor 15 procent. Die daling is nauw verbonden aan de stijging van de gemiddelde prijs van een paar in China geproduceerde schoenen. Dat komt onder doordat de lonen stijgen en dát leidt weer tot een toename van de binnenlandse consumptie. Daardoor wordt China naast productieland ook een steeds interessantere afzetmarkt. Maia: “Hier liggen ook kansen voor Europese bedrijven.”

Expo Riva Schuh 892

Niet seizoensgebonden

Tegenwoordig is snelheid de sleutel tot succes, stelt de APICCAPS-directeur. “Dat heeft het ‘fast fashion’ business model wel bewezen. Merken wenden zich steeds vaker tot kleine, meer flexibele fabrikanten. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor productie in Europa.” Giovanni Laezza, directeur van het Riva del Garda Fierecongressi, haakt hierop in. “Qua strategie en positie komt Expo Riva Schuh inkopers hierin perfect tegemoet. Wij denken niet in seizoenen en de barrières daartussen. We zien steeds meer gemengde inkoopstrategieën ontstaan, waarbij grote orders worden opgeknipt en in kleinere series geïntegreerd. Er staan steeds meer bedrijven op die hun assortiment uitbreiden en voor een ‘totale look’ gaan, om maar marktaandeel te behouden. Kortom: de markt verandert en onze beurs verandert mee. Succes zit in het vermogen om te reageren op nieuwe ontwikkelingen, met behoud van je eigen DNA.”

Hoewel de beursorganisatie zelf aangeeft niet in seizoenen te denken, brengt Expo Riva Schuh, zoals iedere editie, toch een trendreport uit voor het nieuwe inkoopseizoen. Een overzicht van de schoenentrends voor herfst-winter 2018-2019.

trend_donna_2

Vrouwen: ‘Comfort is the new fashion’

De schoenmode staat in het teken van de ‘nieuwe vrouwelijkheid’ – een moderne uitstraling en aandacht voor comfort, zonder daarbij in te leveren op stijl. Het kleurenpalet bevat veelal warme kleuren (rood en contrasterend roze) en het immer populaire blauw (vooral lichtblauwe tinten).

In de nieuwe collecties staan boots centraal, in alle vormen en maten. Van enkellaarzen tot verleidelijke (over)knee laarzen. Ook hoge hakken zijn belangrijk, maar dan wel de comfortabele variant. Onder het motto ‘comfort is the new fashion’ zien we ook veel ballerina’s, met linten en andere details voor een extra modieuze ‘touch’. De bontgevoerde instapper maakt een glorieuze comeback. Verder zien we veel bont in sandalen, sneakers en loafers/mocassins met open hiel.

trend_uomo_1

Mannen: sportief & outdoor

Ook in dit segment geldt: ‘comfort first’. Verder ligt de focus op kwaliteit en aandacht voor detail. Voor inspiratie is gekeken naar klassieke ontwerpen uit de jaren ’50 en ’60. Ook dit jaar domineert de sneaker. De designs zijn gedurfd en ironisch – zien we daar stripfiguren? – en bedoeld voor mannen die zichzelf niet te serieus nemen.

De nieuwe collecties laten ook veel klassieke veterschoenen en mocassins zien. Een belangrijke trend zijn sportieve enkellaarzen en wandelschoenen die ook ‘in town’ gedragen kunnen worden, afgezet met bont om zelfs de koudste winterdagen met warme voeten door te komen. Wat het materiaal betreft blijkt het mixen van verschillende leersoorten een winnende combinatie. Neem bijvoorbeeld de mix van lak- en zeemleer (een fijne en zachte leersoort die oorspronkelijk werd vervaardigd van gemzenhuid). De zolen springen echter het meest in het oog. Dit door het contrast met de upper en ongewone toevoegingen als studs.

trend_bimbo_1 trend_bimbo_2

Kids: ‘Comfort is key’

Net als in het volwassen segment is comfort het sleutelwoord in de kindercollecties. Voor meisjes worden de schoenen afgestyled met ‘glam’ details als glitter en bont, een weerspiegeling van de garderobes van hun moeders. Bij de jongens zijn sneakers en enkellaarzen populair, met elastische sluitingen en ritsen. De uppers worden veelal verfraaid met populaire stripfiguren.

Foto’s: Expo Riva Schuh