TOP

Even Afrekenen bij Zappaz in Veldhoven [interview]

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Thea van Kemenade en dochter Rinske van Zappaz in Veldhoven geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. "Sommige items halen de winkel niet eens, die worden allemaal op reservering verkocht."

Zijn jullie tevreden met een bongemiddelde van €180,95 (27 november t/m 3 december 2017)?

Rinske: “Het geeft een goed beeld van het bongemiddelde over een heel seizoen. De prijzen van onze schoenencollectie beginnen bij €149,95 en lopen tot ongeveer €400,-. Maar we verkopen ook tassen, sieraden, panty’s, sokken en geurkaarsen. Per klant kan het bonbedrag enorm verschillen. Sommigen nemen drie paar glittersokken mee, anderen komen binnen voor nieuwe schoenen met een tas.”

Wat waren dit seizoen de bestsellers?

Rinske: “Qua modellen zijn dat de biker boots en bontgevoerde laarzen, qua merken Panama Jack en Nubikk.”

Thea: “Onze luxere labels, zoals het Italiaanse AGL en Dyva, gaan altijd vroeg in het seizoen heel hard.”

Rinske: “Voor die merken hebben we een eigen klantenkring opgebouwd. Dit seizoen hadden we bijvoorbeeld een handbeschilderd enkellaarsje van AGL in de collectie, een heel bijzonder model. Zulke items worden al voor de sale uitverkocht. Vaak hebben we bij de inkoop al klanten in ons hoofd bij een bepaalde schoen of tas. We maken overal foto’s van. Die delen we voor de start van het seizoen met onze klanten. Sommige modellen halen de winkel niet eens, die worden allemaal op reservering verkocht.”

Vertel eens wat meer over jullie assortiment.

Thea: “We proberen een collectie neer te zetten die je niet overal ziet. Natuurlijk werken we ook met commerciëlere merken, maar daar proberen we echt de ‘snoepjes’ uit het aanbod te halen. Ook kiezen we bewust voor een aantal Nederlandse leveranciers. Zoals Floris van Bommel, Fred de la Bretonière, Nubikk, Shabbies en de sieraden van het Brabantse Lott. Wij hopen dat klanten lokale ondernemers steunen door bij hen te kopen. Hetzelfde kunnen wij als retailer voor merken van eigen bodem doen. Bovendien sluit het aanbod van deze labels goed aan bij de behoeften van de Nederlandse consument.”

Rinske: “Zappaz is in 2005 begonnen als winkel voor vrouwen, met schoenen en tassen. Al snel kwamen daar mannenschoenen bij. In 2015 verhuisden we naar een groter pand en kregen we de ruimte om ook andere productgroepen toe te voegen. Dit kan van alles zijn, zolang het maar het ‘Zappaz-gevoel’ heeft. Na zoveel jaar zien we direct of iets bij ons en onze klanten past of niet. Onze vaste klanten weten dat ze bij ons altijd iets vinden wat ze willen. Soms zelfs zonder te weten wát ze precies willen.”

In maart bestond Zappaz twaalf en een half jaar. Hoe hebben jullie het jubileum gevierd?

Rinske: “Met een feestweekend. We wilden onze klanten echt in de watten leggen. Bijna tachtig procent is vast, sommigen komen hier al sinds dag één. We schonken champagne, serveerden hapjes en hadden speciaal voor het jubileum een tas ontworpen die we als cadeautje meegaven. En onze nieuwe website en -shop zijn live gegaan. We werkten eerst samen met Winkelstraat, maar daar kwam ons imago niet tot zijn recht. Door de onlineverkoop binnenshuis te halen kunnen we mensen ook via internet het ‘Zappaz-gevoel’ meegeven.”

Jullie investeren fors in de band met jullie klanten.

Rinske: “Dat klopt, maar wel op een natuurlijke manier. Dit is hoe wij zelf ook zouden willen winkelen.”

Thea: “Elk halfjaar organiseren we met de winkeliers uit de Kromstraat een modeshow. Voorafgaand aan die show houden wij ons eigen vip-event, waar we de nieuwe collectie aan onze klanten voorstellen. Dan ligt de rode loper uit en staat er een bar. Mensen kunnen op zo’n avond ongedwongen snuffelen. Tijdens zulke events geven wij geen kortingen, maar cadeautjes. De laatste keer hadden we bijvoorbeeld bloemenvaasjes laten opmaken door de lokale bloemist, met een persoonlijk kaartje erbij.”

Rinske: “Op zulke avonden komen onze klanten in contact met elkaar en zorgen wij voor de ideale setting. Dat resulteert in een geweldige sfeer en een gezonde kooplust. Dat is toch veel leuker dan korting geven?”

Zappaz Schoenen


Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 27 november t/m 3 december 2017: 180,95 euro

Winkel: Zappaz

Eigenaar: Thea van Kemenade

Adres: Kromstraat 12, Veldhoven

Winkeloppervlak: 90 m²

Website: www.zappaz.nl

Merken: o.a. AGL, Dyva, Fiamme, Floris van Bommel, Fred de la Bretoniere, Harris, Kendall + Kylie, Lott, Nubikk, Panama Jack, Patrizia Pepe, Pertini, Premiata, Shabbies Amsterdam, Voluspa en What For


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’ in Schoenvisie 2018-1 (26 januari 2018).