TOP

Even Afrekenen bij Woudstra Schoenmode in Leeuwarden [interview]

Nederlanders staan niet bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Willem Woudstra van Woudstra Schoenmode in Leeuwarden geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met het bongemiddelde van €99,95 (2 t/m 6 januari 2018)?

“Zeker. Het ligt 10 procent boven het gemiddelde over dezelfde periode vorig jaar. Ook onze omzet en winst zijn iets gestegen. Na Black Friday (24 november 2017, red.) hebben we de kortingen van 20 procent door laten lopen. Pas na kerst gingen we naar 30 procent, en in de tweede week van januari naar 40 procent. Vorig jaar begonnen we een paar weken later, maar waren de kortingen direct hoger. Dit jaar hebben we meer schoenen vroeg in de sale en met een iets hogere marge verkocht.”

Vertel eens iets over je assortiment.

“We zijn actief in het midden-hoogsegment. Onze prijzen liggen tussen de €100,- en €300,-. Vrouwenschoenen zijn het belangrijkste segment, daar halen we tussen de 70 en 80 procent van onze omzet uit. Daarnaast zijn we bewust meer accessoires gaan verkopen om onze klanten te verrassen: tassen, sjaals, sieraden en (regen)jassen van Rains en Langerchen. Een deel van onze merken is duurzaam. De verhalen over hoe de producten worden gemaakt en onder welke omstandigheden, delen we in het verkoopgesprek met onze klanten. Afgelopen december werden we tweede tijdens de Storytelling Awards 2018, in de categorie Leather & Shoes.”

Hoe vond je het om te worden genomineerd voor een Storytelling Award?

“Erg leuk. De timing was ook goed. Een maand eerder hadden we de winkel een facelift gegeven. Dat gaf veel reuring, zo samen met die nominatie. Uiteraard hebben we klanten gevraagd ons te helpen de award in de wacht te slepen, door middel van posters in de winkel en oproepen via Facebook en Instagram om op ons te stemmen.”

Woudstra Schoenmode 2 Woudstra Schoenmode 3

Wie zijn jullie klanten?

“De hoofdmoot is tussen de 30 en 70 jaar. Met merken als Bullboxer en PS Poelman, die modisch en aantrekkelijk geprijsd zijn, proberen we ook een jonger publiek aan te spreken. Mijn vrouw heeft een achtergrond als styliste. We bezoeken Modefabriek voor inspiratie en kijken regelmatig bij collega-retailers in andere steden wat zij doen en of dat ook bij ons zou passen. Een paar seizoenen terug waren de jassen van Rains helemaal ‘on trend’. Die hebben we dus ingekocht. Qua schoenen werken we met een aantal basismerken, zoals Gabor. Als er veel vraag is naar een bepaald label, dan proberen we dat toe te voegen. Soms duurt het wel even voor we zo’n merk daadwerkelijk mogen verkopen: met Shabbies en Ugg zijn we wel een paar jaar bezig geweest. Zij zochten geen nieuwe verkooppunten in Leeuwarden en Sneek. Tot een aantal winkels wegviel en er ruimte kwam voor ons.”

Waarvoor komen jullie klanten naar de winkel?

“Een gevarieerde en modieuze collectie en de manier waarop ze door ons geholpen worden. Voor mij betekent goede service dat iedereen met een tevreden gevoel weggaat, ook klanten die met een klacht zijn binnengekomen. Klanten waarderen dat en vertrouwen ons. Ze weten: ‘Als ik hier een paar schoenen koop en er is iets mee, wordt het goed opgelost.’ Voor onze vaste klanten hebben we een loyaltyprogramma. Mensen sparen punten over hun aankopen en kunnen die op een moment naar keuze verrekenen in de fysieke winkel of de webshop.”

Hoe belangrijk is de webshop voor jullie?

“Er zit een stijgende lijn in. Momenteel is de onlinewinkel goed voor ongeveer 10 procent van onze totale omzet. Ik run Woudstra Schoenen samen met mijn zus Gertien en mijn vrouw Angeline. Gertien is verantwoordelijk voor de vestiging in Sneek, ik voor de vestiging in Leeuwarden en Angeline voor de webshop. De omzet van de stenen winkels is door de jaren heen wat teruggelopen, maar met de webshop hebben we dat goed kunnen opvangen. Al liggen de marges online wel lager door de kosten die ermee gemoeid zijn.”


Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 2 t/m 6 januari 2018: €99,95

Winkel: Woudstra Schoenmode

Eigenaren: Willem en Angeline Woudstra (Leeuwarden) en Gertien Woudstra (Sneek)

Adres: Nieuwestad 125, Leeuwarden

Andere winkel: Woudstra Schoenmode (Kruizebroederstraat 83, Sneek)

Winkeloppervlakte: 110 m²

Website: www.woudstra-schoenmode.nl

Merken: o.a. Blackstone, Bullboxer, Floris van Bommel, Fred de la Bretonière, Gabor, Giorgio, Mjus, Nubikk, Paul Green, Pertini, PS Poelman, Rehab, Shabbies, Toms, Ugg, Van Lier en Via Vai


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’ in Schoenvisie 2018-3 (2 maart 2018).