TOP

Even afrekenen bij Skoebidoe Kinderschoenen in Breda [interview]

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Dieltje de Bruijn van Skoebidoe Kinderschoenen in Breda geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €63,14 (7 t/m 12 juni 2016, red.)?

“Voor deze tijd van het jaar is dit een gangbaar bongemiddelde voor mij. Vergeleken met de koudere maanden is het wel laag. De verkoopprijzen van de zomerschoenen liggen tussen de €39,95 en €69,95. De dichte schoenen zijn duurder, van €69,95 tot €99,95. Begin juni was het vier dagen achter elkaar stralend weer en heb ik vooral veel sandaaltjes verkocht. Ik let er altijd goed op dat ik onder de magische grens van €100,- blijf, want daarboven wordt de verkoop moeilijk. Voor de crisis gaven ouders tot €130,- uit aan nieuwe schoenen voor hun kinderen. Dat is nu niet meer het geval.”

Was het een goed seizoen?

“Het kwam laat op gang omdat het pas in de meivakantie (eerste week van mei, red.) lekker weer werd. Uiteindelijk heb ik toch een goede doorverkoop gehad. Normaal gesproken begint de zomerverkoop al te lopen vanaf maart of april. Maar omdat het weer dit jaar zo slecht was, liepen de kinderen tot laat in het seizoen op hun winterschoenen. De dichte modellen uit de zomercollecties bleven ook achter; door het donkere weer en de regen waren mensen nog helemaal niet toe aan de vrolijke kleuren daarvan.”

Het voorjaar van 2015 was ook niet al te best. Hoe speel je daarop in?

“Dit seizoen heb ik scherper ingekocht en alleen gekozen voor items waarvan ik zeker weet dat ik ze kan verkopen. De basis vul ik aan met snoepjes van Bana & Co, Rondinella en Lili Shoes – merken die nét even wat anders zijn en die je niet overal tegenkomt. Gedurende het seizoen stuur ik bij door de bestsellers na te bestellen. De mogelijkheid tot nabestellen is voor mij een belangrijke voorwaarde om met een merk in zee te gaan.”

Skoebidoe Breda

Op welke leeftijdscategorie richt jij je?

“Het zwaartepunt ligt op kinderen t/m 7 jaar (maat 18-33, red.). Die groep is goed voor 70 procent van de omzet. Ik verkoop ook aan 8- tot 15-jarigen (maat 34-41, red.), maar dat is een lastiger markt. Die leeftijdsgroep draagt het liefst grote sportmerken als Nike en Adidas. Bij die labels kom ik als kleine winkel niet binnen. Maar ik sta er ook niet achter, de kwaliteit van hun kindercollecties vind ik onvoldoende. Wel hoop ik op termijn verder te groeien in de categorie 8 tot 15 jaar. Mijn streven is een omzetverdeling van 60-40. Daartoe heb ik de winkel wat ‘sterieler’ gemaakt – lichte kleuren, strakke vormgeving – zodat het geheel niet direct de uitstraling van een kinderwinkel heeft. De oudere kinderen moeten niet denken: ‘Dit is een winkel voor baby’s, we lopen door.’”

Skoebidoe is elke zondagmiddag open van één tot vijf uur. Vanwaar deze keuze?

“Ik heb de winkel eind 2013 overgenomen. In het begin ben ik alle dagen van de week open geweest, om te zien welke dagen het best liepen. Al snel werd duidelijk dat ik op vrijdag, zaterdag en zondag 70 procent van mijn omzet draai. De zondag loopt erg goed. In de vier uurtjes dat de winkel open is, zet ik net zoveel om als op een hele vrijdag. Zonde om dat te laten liggen!”

In de binnenstad van Breda zijn meerdere aanbieders van kinderschoenen. Hoe zorg je dat jij de koop sluit?

“Als mensen de stad ingaan voor kinderschoenen, maken ze meestal een rondje. Met goede service probeer ik klanten aan de winkel te binden. Mijn advies is eerlijk. Liever verkoop ik niets dan iets wat niet goed zit. Bijna al mijn klanten ken ik en ik weet wat voor voeten hun kinderen hebben. En kinderen komen hier graag. Ik heb een speelhoek ingericht en zorgt dat er altijd wat lekkers klaarstaat.”

Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 7 t/m 12 juni 2016: 63,14 euro

Winkel: Skoebidoe Kinderschoenen

Eigenaar: Dieltje de Bruijn (38)

Adres: Halstraat 34, Breda

Winkeloppervlakte: 50m²

Website: www.skoebidoebreda.nl

Merken: Bana & Co, Bo-Bell, Braqeez, Bunnies Jr, Clic!, Develab, Donsje, Est 1842, Falcotto, Giga, Koel4Kids, Lili Shoes, Munich, MTZ by Martens, Ninni Vi, Red-Rag, Rondinella, Shoesme en Teva

Dit artikel is eerder verschenen in Schoenvisie 7-2016 (23 augustus 2016).

Foto: Dieltje de Bruijn