TOP

Even afrekenen bij Raymond Groot Schoenmode in Hoorn *

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Raymond en Petra Groot van Raymond Groot Schoenmode in Hoorn geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Zijn jullie tevreden met dit bongemiddelde?

Raymond: “Best wel ja. Als je kijkt naar de gemiddelde prijs van onze schoenen, €117,- per paar, vinden we dit in de opruimingsperiode zo slecht nog niet. Jammer genoeg gingen we eerder dan gepland de uitverkoop in. Andere schoenenwinkels in de buurt, die een aantal dezelfde merken verkopen, startten twee weken eerder. Hun klanten komen ook bij ons, dus dan moet je wel. Normaliter beginnen we zo laat mogelijk, eind juni, begin juli. En gedoseerd; de eerste weken met 20 procent korting, een maand later met 30 tot 40 procent. Op deze manier houden we onze marges op peil. Medio augustus wordt de opruiming afgesloten tijdens ‘Lappendag’, de traditionele afsluiting van de grote kermis. Dan staan we met twaalf man achter drie kramen volop te verkopen. Dan draait het even niet om marge, maar om liquiditeit. En die is op dat moment hoog.”

Was dit een goed seizoen?

Raymond: “Uiteindelijk mogen we niet klagen. Het was lang nat, maar gelukkig is er, nu het hoogzomer is, nog genoeg vraag naar zomerschoenen. Daarom laten we op dit moment – eind juni, begin juli – nog steeds sandalen komen.” Petra: “Verder was dit de zomer van de espadrilles en sneakers voor vrouwen. Inmiddels kun je overal sneakers kopen, maar wij hebben bewust gekozen voor het iets hogere segment en net even andere merken dan de sportmerken die je vaak ziet. Wij verkopen D1 Sport, Candice Cooper en Red-Rag en dat is erg goed bevallen. We hebben ze meerdere keren bijbesteld. Zelfs een klant van 70 jaar loopt ermee weg. Extra advies, bijvoorbeeld over hoe je de zolen kunt aanpassen, wordt bijzonder gewaardeerd en helpt ook om een goed verkoopresultaat te behalen.”

Waar zetten jullie voor zomer 2016 op in?

Raymond: “In elk geval op fabrikanten die meer tussencollecties brengen. Die willen we dan gedoseerd laten binnenkomen. We willen regelmatig vernieuwing in de winkel bieden en de lagere voorinvestering is een mooi bijkomend voordeel.” Petra: “We gaan op zoek naar meer nieuwe en verrassende collecties. De afgelopen seizoenen hebben we gemerkt dat die klanten trekken. Aan sommige items moeten mensen even wennen, zoals aan de espadrilles van Ria, die inmiddels erg goed verkopen. Voorheen speelden we nog wel eens op safe, met ingetogen kleuren en modellen, maar dat doen we niet meer. Ook bij onze webshop merken we het: de merken die niet overal verkrijgbaar zijn, verkopen het best.”

Hoe belangrijk is de online winkel voor jullie?

Raymond: “Op dit moment is die goed voor zo’n 10 procent van de jaaromzet. We zijn nu twee jaar aangesloten bij het e-commerceplatform www.miinto.nl en ten opzichte van het eerste jaar is de omzet verdubbeld. Wat betreft verkoop staan we op nummer twee van de aangesloten schoenenwinkels.” Petra: “Hoe beter je voorraad, beschrijvingen, foto’s en waarderingen, hoe lager het retouraantal. Wat ook helpt is dat klanten gemakkelijk en snel met ons kunnen communiceren door de vermelding van contactgegevens.”

Welke ontwikkelingen volgen jullie met interesse?

Raymond: “Alles op het gebied van het nieuwe ondernemen. We zijn ervan overtuigd dat samenwerking de basis daarvan is. Met collega-ondernemers en merken.” Petra: “Zelf zijn we erg actief: elke eerste vrijdag van de maand is het footwellness-dag en komt een schoonheidsspecialiste voeten masseren en nagels lakken. Samen met het label Greve bieden we custom-made schoenen, waarmee we sinds kort ook op bruidsbeurzen staan.” Raymond: “Behalve de schoenenwinkel hebben we nog een passie: koken. We hebben een eigen kookstudio. Ook dit levert mooie synergie op. Tijdens events in de winkel serveren we hapjes uit eigen keuken. Binnenkort openen we een baristahoek van koffiemerk Segafredo, eerst nog even een baristacursus. Gastheerschap, dat is waar het voor ons om draait. Of we nu in de schoenenwinkel staan of in de kookstudio.”

Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 22 t/m 28 juni 2015: 87,85 euro
Winkel: Raymond Groot Schoenmode
Eigenaar: Raymond en Petra Groot
Adres: Kleine Noord 18, Hoorn
Winkeloppervlakte: 225 m2, waarvan150 m2 winkelvloer
Website: www.grootschoenmode.nl
Webwinkel: via www.miinto.nl
Merken: Airstep, Blackstone, Ca’Shott, Candice Cooper, DL Sport, Elvio Zanon, Evaluna, Fred de la Bretonière, Gabor, Giorgio, Greve, Hinson Wear, Kanna, Mjus, Primabase, Rehab, Shabbies Amsterdam, Superga en Tommy Hilfiger

Dit artikel verscheen in Schoenvisie 6 van 24 juli 2015.