TOP

Even afrekenen bij Manelli in Utrecht [interview]

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Nils Tukker van Manelli Schoenen in Utrecht geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €119,- (de week van 17-21 januari 2017, red.)?

“Voor de uitverkoopperiode is dit een prima bonbedrag. 95 procent van wat ik nu verkoop is afgeprijsd. Ik ben net voor kerst met de opruiming begonnen. Ik probeer mijn handel zo lang mogelijk op de rem te houden, maar tussen kerst en oud en nieuw moet ik wel mee, anders lopen mensen mijn zaak voorbij. De periode tussen de feestdagen is ook een goede tijd om restvoorraad kwijt te raken, want Utrecht ziet dan zwart van de mensen. Iedereen is vrij, mensen gaan een dagje winkelen en dankzij mijn centrale locatie (de Zadelstraat leidt naar de Domtoren, red.) heb ik veel aanloop. Er zijn dagen dat ik tweehonderd tot tweehonderdvijftig vrouwen over de vloer krijg. Dat zijn vooral kijkers, hoor. Soms verkoop ik op zo’n dag uiteindelijk maar drie paar schoenen.”

Waarvoor komen mensen naar je winkel?

“Naast de locatie is mond-tot-mondreclame belangrijk voor mijn zaak. Ik krijg veel vrouwen binnen die van hun vriendinnen, klanten van mij, hebben gehoord over ‘die leuke schoenenwinkel in de Zadelstraat’. Ik ben goed in het samenstellen van collecties: ik heb gevoel voor mode en een scherp oog voor kwaliteit. Ik verkoop alleen goede schoenen, waarop je lekker kunt lopen. Daarnaast roept mijn assortiment iets op bij mensen, zowel in positieve als negatieve zin. Het zijn in elk geval absoluut geen neutrale schoenen. Als klanten hier binnenkomen, vinden ze óf een heleboel dingen leuk, of ze vinden het helemaal niks.”

Manelli-1

Hoe ziet je assortiment er dan uit?

“Het bestaat uit de wat alternatievere schoenen. Ik werk veel met kleuren, ik heb in verhouding weinig zwart. Afgelopen seizoen (winter 2016-2017, red.) had ik een laars van het Spaanse merk Art in de collectie in drie kleuren – paars, blauw en goud met een zwart randje. Per kleur had ik er zes paar van ingekocht. Zulke eyecatchers moet je hebben om klanten te verleiden. Ik verdien mijn geld met zo’n veertig procent van mijn collectie, maar die overige zestig procent heb ik zeker nodig om een sterk totaalbeeld neer te kunnen zetten. Anders ben je als winkel niet spannend genoeg. Art is mijn belangrijkste merk, in Nederland ben ik de grootste Art-dealer. Art is samen met Neosens onderdeel van El Naturalista. Die drie labels zijn mijn basis, daar haal ik meer dan de helft van mijn omzet uit. Ik verkoop hoofdzakelijk duurzame merken, omdat ik het belangrijk vind dat mijn handel op een eerlijke manier is geproduceerd. Ik profileer me echter niet als ‘groene winkel’. Dat stempel wil ik niet.”

Het zijn merken die in Utrecht nergens anders verkrijgbaar zijn.

“Als ik zie dat een merk ook elders in de stad ligt, houdt het op voor mij. Ik probeer hierover met leveranciers goede afspraken te maken, zodat exclusiviteit voor beide partijen aantrekkelijk is. Een merk als Art zet ik breed neer, daarmee kan ik mijn verzorgingsgebied in zijn geheel bedienen. Dan wil ik niet dat het merk daarnaast nog eens met een tiental paren bij de winkel om de hoek gaat staan, met het risico dat die retailer de schoenen niet eens kwijtraakt. Op hun beurt kunnen leveranciers bij mij ook eisen stellen aan de afname – ik snap ook wel dat ik een merk niet exclusief krijg als ik slechts vijftig paar bestel.”

Welke beurzen bezoek je?

“De GDS en als het lukt ook de Modefabriek. Ik bezoek de beurzen vooral om me te oriënteren, een beetje rond te snuffelen. Ik vind het leuk om kleine merken een kans te geven in mijn winkel, vooral als ik ze zelf op beurzen of in het buitenland heb ontdekt. Zoals het Franse Laura Vita; dat merk verkoop ik inmiddels alweer drie jaar.”

Manelli-2

Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 17 tot 21 januari: 119 euro

Winkel: Manelli Schoenen

Eigenaar: Nils Tukker (52)

Adres: Zadelstraat 19, Utrecht

Winkeloppervlakte: 70 m² (150 m² met het magazijn inbegrepen)

Website: www.manelli.nl

Merken: Art, A.S. 98, Clumpy’s, Dkode, El Naturalista, Fly London, Khrio, Laura Vita, Neosens, Sanita en Satorisan.

Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen bij…’ in Schoenvisie 3-2017 (7 maart 2017).