TOP

Even afrekenen bij Kerckhoven Shoes in Tilburg: ‘Veel klanten komen hier al sinds hun kindertijd’

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Arno en Ineke van Kerckhoven, de eigenaren van Kerckhoven Shoes in Tilburg, geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. "Naast schoenen verkopen we ook vrouwenmode. Het idee was klanten langer in de winkel te houden en meer beleving te bieden, maar de omzet valt ons ook niet tegen."

Zijn jullie tevreden met het bongemiddelde van €115,70 (de week van 28 mei t/m 2 juni 2018)?

Arno: “Het viel ons niet tegen. Gemiddeld kost een paar schoenen bij ons rond de €90,-. Dat het bonbedrag hoger is uitgevallen, komt doordat klanten die week vaak twee of drie paar tegelijk aanschaften. Naast schoenen verkopen we ook vrouwenmode. Kleding wordt heel makkelijk meegepakt. Dat is per bon toch weer €30,- tot €40,- extra. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is onze omzet gelijk gebleven. We beginnen nu te merken dat de consument er weer zin in heeft. Mensen geven makkelijker geld uit.”

Hoe is het verkoopseizoen (lente-zomer 2018) verlopen?

Arno: “We mogen niet klagen. Januari en februari waren goede maanden voor ons, net als april en mei. Alleen maart was slecht. Qua modellen blijft de witte sneaker onverminderd populair. Ook de stretchwalkers van Xsensible en Skechers doen het goed. De kindersandalen liepen top, die hebben we met bakken bijbesteld. En de rest gaat gewoon lekker mee.”

DSC00986

Wanneer zijn jullie met kleding begonnen?

Arno: “Dit is het derde jaar. We hadden de winkelindeling helemaal omgegooid en hielden in het midden ruimte over. Daar zochten we een leuke invulling voor. We bezoeken Modefabriek al jaren en van het een kwam het ander. We hebben geëxperimenteerd met de merken #55, de kledinglijn van het Deense schoenenmerk Ca’Shott, en Lost. Inmiddels werken we alweer twee jaar heel prettig samen met More & More. Aan klanten omschrijf ik dit merk altijd als de ‘Gabor van de modebranche’: Duits, degelijk, aantrekkelijk geprijsd en van goede kwaliteit. En net als Gabor heeft ook More & More voor iedereen wat wils. Sommige vrouwen laten zich hier van top tot teen aankleden. Anderen pakken een T-shirt uit het rek en rekenen het zonder te passen af.” Lachend: “Zo makkelijk heb ik nog nooit een paar schoenen verkocht. Met de kleding willen we klanten langer in de winkel houden en meer beleving bieden, maar de omzet valt ons ook niet tegen. Die groeit nog elk seizoen.”

Hoe bewegen klanten zich door de winkel?

Ineke: “Heel wisselend. De een komt voor schoenen en is verbaasd dat we ook kleding hebben, de ander schiet meteen op de kleding af en kijkt niet eens naar de schoenen en een derde neemt beide mee. Niet iedereen snapt het. Terwijl het in de modewereld doodnormaal is om er schoenen bij te verkopen. Waarom zou dat andersom niet kunnen?”

DSC00984

Wie zijn jullie klanten?

Arno: “Kerckhoven Shoes is een bekende naam in Tilburg en omgeving. We zijn een echte familiewinkel. Veel klanten komen hier al sinds hun kindertijd. Tussen hun 15de en 35ste zijn we ze even kwijt. Dan winkelen ze liever bij de jongere en wat meer trendy winkels in het centrum. Maar als ze zelf kinderen hebben, komen ze weer bij ons terug.”

Jullie hebben een website, maar geen webshop. Een bewuste keuze?

Arno: “Als we via internet hadden willen verkopen, hadden we daar vijftien jaar geleden mee moeten beginnen. Op dit moment zien wij het niet als meerwaarde.”

Ineke: “Bovendien past het niet bij wie we zijn. Zelf kopen we ook niets op internet. We steken onze tijd en energie liever in de stenen winkel. Zo onderscheiden we ons misschien juist wel weer van de rest.”

Kerckhoven Shoes bestond in 2018 honderd jaar. Wat betekent het jubileum voor jullie?

Arno: “Eigenlijk waren we er niet zo mee bezig. Aanvankelijk wilden we het niet eens vieren, maar naarmate het jubileumjaar dichterbij kwam, begon het toch te kriebelen.”

Ineke: “We hebben 11 tot en met 19 mei tot feestweek uitgeroepen. Dat is de week waarin opa en oma Van Kerckhoven, de grondleggers van het bedrijf, getrouwd zijn. Achteraf zijn we blij dat we het hebben gevierd. De laatste jaren zijn er zoveel zaken failliet gegaan. Inmiddels zien we zelf ook wel hoe bijzonder ons 100-jarig bestaan is.”

Arno en Ineke van Kerckhoven

Arno en Ineke van Kerckhoven in hun winkel, Kerckhoven Shoes


Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 28 mei t/m 2 juni 2018: €115,70

Winkel: Kerckhoven Shoes

Eigenaren: Arno (61) en Ineke (59) van Kerckhoven

Adres: Besterdplein 13, Tilburg

Winkeloppervlak: 150 m²

Website: www.kerckhovenshoes.nl

Merken: o.a. Australian, Braend, Brunotti, Ecco, Gabor, Hinson, K-Swiss, Nero Giardini, Skechers, Waldläufer, Xsensible voor mannen en vrouwen en Bunnies Jr., Clic, Develab, Gioseppo, Hip, Hummel, Jochie, Kanjers en Red-Rag voor kinderen


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’ in Schoenvisie 2018-6 (10 augustus 2018).

Foto’s: Wilke Wittebrood