TOP

Even Afrekenen bij De Roos Schoenen in Breda: ‘Mijn klanten gunnen me de koop’

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Gido Aben van De Roos Schoenen in Breda geeft een kijkje in de keuken én kassa van zijn bedrijf, aan de hand van een bongemiddelde. "Ik heb dagen dat klanten voor meer dan €1500,- aan schoenen afrekenen."

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €168,70 (de week van 3 t/m 7 april 2018)?

Gido Aben, eigenaar De Roos Schoenen: “Ja, dit is zeker niet verkeerd. Het is een gangbaar bedrag voor deze tijd van het jaar (begin april 2018, red.). De nieuwe collectie is net binnen en de sale is alweer een tijdje de winkel uit. De verkoop voor lente-zomer 2018 loopt al, al zijn veel mensen zich in april nog aan het oriënteren. Mei is voor ons de belangrijkste verkoopmaand. We bedienen Breda-Zuid, een gebied waar het bestedingsniveau vrij hoog is. Per week kan het gemiddelde bonbedrag enorm verschillen. Ik heb dagen dat klanten voor meer dan €1500,- aan schoenen afrekenen. Dat haalt je gemiddelde enorm op.”

Hoe ziet je assortiment eruit?

“We verkopen luxe en trendy kwaliteitsschoenen voor mannen en vrouwen. Bij de vrouwen liggen de prijzen gemiddeld tussen de €120,- en €250,-, in het mannensegment loopt dat door tot €350,- of meer. Ik heb niet per se veel merken – tien voor de vrouwen, vijf voor de mannen – maar laat per merk wel veel zien. Ik probeer zo veel mogelijk uit de samenwerking met mijn leveranciers te halen. Veel van onze klanten zijn merkvast. Die komen specifiek voor naam als Paul Green binnen, omdat ze weten dat wij daarin veel keuze hebben. Het is een spel van vraag en aanbod. Als ik meer uit een merk kan halen, zal ik het volgende seizoen zeker extra modellen toevoegen. Zo is het gegroeid, met bekende namen die zich door de jaren absoluut hebben bewezen. Niet alleen in onze zaak, maar ook op landelijk niveau.”

De Roos Schoenen 1 credit Wilke Wittebrood

Is dat geen risico, zo sterk inzetten op merken die de consument in principe overal kan vinden?

“De praktijk wijst uit dat het loopt, in de stenen winkel én in de webshop. Ik merk juist dat het steeds moeilijker wordt om onbekende namen aan de man te brengen. Vroeger verkochten we ook schoenen van kleine, Italiaanse fabrikanten. Online werkt dat niet. Er wordt nauwelijks op gezocht of mensen durven het niet te bestellen. Ze kennen de naam niet, weten niet hoe de maten vallen. Het aanbod is door de jaren wel verschraald. Jammer? In mijn portemonnee voel ik het niet, maar ik heb om die reden wel moeten stoppen met merken die ik zelf erg mooi vond. Unieke labels als Altra Cosa en Brunella, die maar op een paar plekken in Nederland te vinden waren.”

Hoe belangrijk is de webshop voor je?

“Mijn webshop is – en ik denk dat ik de enige kleine winkelier ben voor wie dit geldt – twee keer de winkel qua omzet. Online kun je makkelijker groeien dan offline. Vanuit het kantoortje achter in de zaak kunnen we het hele land bedienen. Toen ik in 2010 met de webshop begon was er nog weinig concurrentie. We scoorden direct heel hoog in de zoekmachines. Destijds was elk paartje dat we er via internet bij verkochten leuke extra omzet, nu is dat omgedraaid. Ik zie het als een spel. Hoe zorg je ervoor dat klanten juist bij jou kopen en niet bij een andere online aanbieder? Met een website bouwen en daar je assortiment op zetten, ben je er niet. Sterker nog, daarmee ben je nog niet eens op tien procent.”

Waarvoor komen je klanten naar de stenen winkel?

“De Ginnekenweg is een van de populairste straten van Nederland op het gebied van luxe shoppen. Hier vind je geen grote ketens, maar zelfstandige retailers – ‘kleine kruideniers’ – met unieke winkelconcepten. Ook is er veel horeca. Een bezoek aan de Ginnekenweg is voor velen echt een dagje uit. Mensen komen hier omdat ze het persoonlijke aspect van een kleine winkel waarderen. Ik woon zelf ook in Breda. Mijn vaste klanten zien me niet alleen in de zaak, maar komen me ook op straat en in de supermarkt tegen. Met je collectie kun je het onderscheid tegenwoordig bijna niet meer maken. Mijn klanten kunnen hun Van Bommel-schoenen overal kopen, maar ze komen naar mij omdat ze mij de koop gunnen.”

De Roos Schoenen 4 credit Wilke Wittebrood

Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 3 t/m 7 april: €168,70

Winkel: De Roos Schoenen

Eigenaar: Gido Aben en Chantal van den Burg

Adres: Ginnekenweg 37, Breda

Winkeloppervlakte: 60 m²

Website: www.deroosschoenen.nl

Merken: Arche, Dubarry, Elvio Zanon, Panara, Paul Green, Peter Kaiser, Red-Rag, Toni Pons, Unisa en Via Vai voor vrouwen, Dubarry, Floris van Bommel, Giorgio, Greve, Magnanni, Montemario en Van Bommel voor mannen.


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’ in Schoenvisie 2018-5 (13 juli 2018).