TOP

Even Afrekenen bij Cottelli Podologie en Schoenen in ’s-Gravenpolder [interview]

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Mart Kot van Cottelli Podologie en Schoenen in ’s-Gravenpolder geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met het bongemiddelde van €142,25 (24 t/m 29 juli 2017)?

“Normaal ligt de gemiddelde prijs van een paar schoenen rond de €180,-, dus voor de saleperiode is dit een prima bonbedrag. We hebben een standaardcollectie die nooit in de uitverkoop gaat en de trendgevoelige items die gedurende het seizoen minder goed verkocht zijn, gaan met maximaal 40 procent korting weg. Voor de vestiging in ’s-Gravenpolder is deze opruiming overigens ook de laatste, is mijn voornemen. Mijn klanten komen niet voor korting, die pakken net zo makkelijk een nieuw model mee.”

Waarvoor komen klanten naar de winkel?

“Voor bijna elke voet hebben wij een passende schoen. Klanten weten dat we een kwalitatief hoogstaande collectie hebben en onze medewerkers goed en gedegen advies geven. Ons concept richt zich voornamelijk op 55-plussers. Die groep is goed voor een significant deel van de omzet. Uit onderzoek blijkt dat zij graag persoonlijk geholpen willen worden bij de aanschaf van een nieuw paar schoenen.”

Lees ook: De visie van Mart Kot van Cottelli: ‘We halen klanten letterlijk naar ons toe’

Wat is het concept van Cottelli?

“Wij combineren podologie en podoposturale therapie (houdingscorrigerende therapie waarbij gebruik wordt gemaakt van inlegzolen, red.) met de verkoop van schoenen. De combinatie versterkt elkaar. Meestal moeten mensen voor steunzolen en schoenen naar verschillende adressen, bij ons kunnen ze terecht voor allebei. Laatst had ik een man in de praktijk die de Nijmeegse Vierdaagse had gelopen en last van zijn voeten had gekregen. Zijn zooltjes moesten vervangen worden. Ik heb hem direct ook nieuwe wandelschoenen aangeraden die beter voor zijn voeten zijn. Andersom zie ik die wisselwerking ook. Als klanten aangeven dat ze last hebben van hun voeten of knieën, adviseren we om een afspraak te maken in onze praktijk. Dergelijke klachten kunnen vaak met steunzolen worden verholpen.”

Hoe pakt de combinatie van zorg en retail uit?

“Ik merk dat we een lokale behoefte vervullen. De podologiepraktijk groeit de laatste jaren heel hard, gemiddeld krijgen we er per week tien tot vijftien nieuwe patiënten bij. En die vinden het super dat ze hier meteen schoenen kunnen kopen waar hun steunzolen in passen.”

Waar letten jullie op bij het samenstellen van de collectie?

“Voor de vestiging in ’s-Gravenpolder selecteren we voornamelijk op pasvorm. We zorgen voor voldoende stevigheid in de hiel en een goede afwikkeling tijdens het lopen. We hebben ongeveer vijftien merken in het assortiment. Dat worden er eerder minder dan meer, omdat we onze merken graag breed neerzetten en binnen dat palet meerdere breedtematen per model presenteren.”

In welk opzicht verschillen de winkels in ’s-Gravenpolder en Numansdorp van elkaar?

“In Numansdorp vind je de meer modische items in een wat lagere prijsklasse. De gemiddelde prijs van een paar schoenen is daar ongeveer €120,-. We hebben onze tweede winkel in 2013 geopend. Inmiddels kan Numansdorp zich qua omzet meten aan ’s-Gravenpolder.”

Hoe kom je bij potentiële nieuwe klanten onder de aandacht?

“We investeren in onze website, die we elk seizoen updaten met modellen uit de nieuwe collectie. Ook zijn we druk bezig ons Facebook- en Instagram-account verder uit te bouwen. Verder zijn we dit voorjaar gestart met een halfjaarlijks magazine, waarin we de nieuwe seizoenscollectie en de podologie- en podoposturaalpraktijk onder de aandacht brengen. Dit tijdschrift valt bij 180.000 mensen op de mat. Het maken en verspreiden van zo’n magazine kost zo’n €18.000,-, maar dat verdienen we makkelijk terug in de vorm van nieuwe patiënten en extra verkopen.”

Cottelli heeft een website, maar geen webshop. Vanwaar deze keuze?

“Omdat wij een doelgroep bedienen die de schoenen echt moet komen passen. Bij de aankoop van comfortschoenen hoort een stukje advies. Dat kun je in een webshop niet geven. Toch denk ik er de laatste tijd over na. We krijgen steeds vaker telefoontjes met de vraag of we ook schoenen kunnen opsturen. Die komen vanuit het hele land – laatst had ik zelfs iemand uit Friesland aan de lijn!”


Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 24 t/m 29 juli 2017: 142,25 euro

Winkel: Cottelli Podologie en Schoenen

Eigenaren: Mart en Jolanda Kot

Adres: ’s-Gravenstraat 14, ’s-Gravenpolder (ZL)

Andere winkel: Voorstraat 35, Numansdorp

Winkeloppervlakte: 100 m² (’s-Gravenpolder) en 120 m² (Numansdorp)

Website: www.cottelli.nl

Merken: Durea, Finn Comfort, Gabor, Hartjes, Hassia, Mephisto, Solidus, Waldläufer, Wolky, Xsensible (comfort), Lowa en Meindl (wandelschoenen)


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen bij…’ in Schoenvisie 7-2017 (8 september 2017).

Foto: Wilke Wittebrood