TOP

Even afrekenen bij Arts & Evoi: ‘De zoektocht naar bijzondere merken leidt door heel Europa’


Nederlanders zijn niet loslippig als het gaat om hun portemonnee. Maar Henk Gieben van Arts & Evoi Schoenmode, met vestigingen in Boxmeer en Venray, geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. “De Nederlandse detailhandel wordt steeds meer een eenheidsworst. Daaraan willen wij ons onttrekken.”

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €124,95 (de week van 19 t/m 24 november 2018)?

“Heel tevreden. Dit was tijdens de week van Black Friday (23 november 2018, red.). Sommige winkeliers gaven tijdens het Black Friday-weekend 20 procent korting op de hele collectie, wij hebben gekozen voor €20,- korting op de bon. Op die manier leveren we niet al te veel marge in en is het onderscheid tussen Black Friday en de opruiming duidelijker. Het moet geen verkapte start van de uitverkoop worden. Ik ben geen fan van Black Friday, maar uiteindelijk was het toch een goede dag. Je merkt dat klanten iets makkelijker kopen. Daar staat tegenover dat het in de weken ervoor merkbaar rustiger was.”


Lees ook: Black Friday – margespook of mooie kans?


Hoe is het verkoopseizoen voor herfst-winter 2018-2019 verder verlopen?

“Mede door het warme weer was het een moeizaam seizoen. Mensen liepen langer door op hun witte sneakers – die staan overal goed bij – en hadden tot ver in het najaar geen behoefte aan winterschoenen. De periode waarin de nieuwe collectie kan worden verkocht komt door de veranderende seizoenen steeds meer onder druk te staan. Daar moeten we als markt wat mee. Er zijn betere afspraken met leveranciers nodig over bijvoorbeeld het omruilen van ‘slow movers’. In de modebranche is dat al heel normaal.”

Arts  Evoi Schoenmode 1

Hoe ziet jullie assortiment eruit?

“De Nederlandse detailhandel wordt steeds meer een eenheidsworst. Daaraan proberen wij ons te onttrekken door naast commerciële ook hoogmodische en meer exclusieve merken te brengen. Denk aan Guglielmo Rotta en Zinda voor vrouwen en Harris voor mannen. Ik ben er stellig van overtuigd dat schoenenwinkels die alleen de geijkte merken voeren het op termijn niet gaan redden. De zoektocht naar bijzondere labels leidt door heel Europa. We bezoeken de Expo Riva Schuh in Riva del Garda, Gallery Shoes in Düsseldorf, Micam in Milaan en Momad Shoes in Madrid. Als distributiepartner moeten we de merken waarmee we (willen) samenwerken ook iets kunnen bieden. Dit doen we door ons merkenpakket te upgraden, te investeren in het interieur en de website en een professional in te schakelen voor onze socialmediakanalen. We zijn ons ervan bewust dat de presentatie steeds belangrijker wordt.”

Hoe is de collectie veranderd?

“Met name bij de mannen zijn we hoger gaan zitten. De prijzen van onze schoenencollectie beginnen bij €99,95 en lopen door tot ongeveer €400,-. We zijn niet bang om een bepaalde prijs te vragen voor een schoen. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt of een artikel duur is. Van een merk als Harris, dat we zelf prachtig vinden, vroegen we ons aanvankelijk af of dat hier wel zou verkopen. Het had wat tijd nodig om in te burgeren, maar het is toch mooi gelukt. Rendement draaien met zulke merken is de leukste uitdaging die er is.”

Arts  Evoi Schoenmode 5

Wie zijn jullie klanten?

“Onze collectie spreekt zowel twintigers als jonge zeventigers aan, en alles daartussen. In een kleine plaats als Boxmeer is het belangrijk dat je aantrekkelijk bent voor een breed publiek. Onze doelgroep hoeft niet per se voorop te lopen wat betreft de laatste trends, maar vindt mode wel belangrijk. Consumenten zijn tegenwoordig zo goed geïnformeerd; ze komen overal en zien wat er in de wereld te koop is. Dan moeten wij dat ook durven neer te zetten.”

Wat is de functie van de website?

“We willen online zichtbaar en vindbaar zijn, zonder mee te gaan in het geweld van de internetverkoop. Klanten kunnen onze collectie online bekijken en ons via een speciale knop een bericht sturen als ze interesse hebben in een bepaalde schoen. We zien het als een extraatje voor onze klanten, niet als serieus verkoopkanaal. Ik denk dat een ‘echte’ webshop ons niets zou opleveren. Liever proberen we in onze fysieke winkels meerwaarde te creëren ten opzichte van het internet. Onze klanten winkelen graag bij ons vanwege de bijzondere collectie, up-to-date presentatie en – op nummer één – het personeel. Onze medewerkers zijn allemaal al jarenlang bij ons in dienst, kennen onze klanten en voelen haarfijn aan waar ze naar op zoek zijn.”

Arts  Evoi Schoenmode 3


Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 19 t/m 24 november 2018: € 124,95

Winkel: Arts Schoenmode

Eigenaren: Henk (64) en Cocky (60) Gieben en hun zoon Koen (32)

Adres: Steenstraat 75, Boxmeer

Andere winkel: Evoi Schoenmode (Schoolstraat 34-32, Venray)

Winkeloppervlakte: 240 m²

Website: www.evoischoenen.nl

Merken: o.a. Barracuda, Floris van Bommel, Gabor, Magnanni, Nubikk, Paul Green, PS Poelman, Steve Madden, Van Bommel en Via Vai


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen’ in Schoenvisie 2019-1 (29 januari 2019).

Foto’s: Wilke Wittebrood