TOP

Europees onderzoek: Nederlanders retourneren veel

In verhouding tot andere Europese landen, worden in Nederland veel online bestellingen geretourneerd (69 procent). Dat blijkt uit onderzoek dat UPS heeft laten doen naar de online winkelgewoonten en -ervaringen van Europese consumenten.

Voor het onderzoek van UPS zijn 5.500 Europeanen (waarvan 537 Nederlanders) ondervraagd. Een van de opvallende resultaten is dat Nederlanders vaker online bestelde artikelen retourneren dan andere Europeanen.

Duitsers spannen de kroon met 77 procent, maar daarna volgt Nederland met 69 procent. In andere landen ligt het retourpercentage tussen 55 en 60 procent.

Wensen qua retourbeleid
Het retourbeleid is één van de pijlers die als vergelijkpunt wordt gebruikt bij het winkelen: 56 procent van de consumenten zal meer kopen bij een retailer als deze een gemakkelijk retourbeleid aanbiedt. Het retourbeleid is tegelijkertijd één van de meest genoemde verbeterpunten (48%). Consumenten kijken hierbij naar de prijs (65% noemt gratis retourzending als verbeterpunt) en gemak (32% noemt het afschaffen van het opgeven naar de reden van een retour en 43 procent noemt het snel kunnen ruilen van een artikel).

 

Andere opvallende uitkomsten:             

–          7 op de 10 Nederlandse consumenten winkelt bij voorkeur online bij hun favoriete retailer in plaats van in de stenen winkel.

–          Van alle producten wordt kleding het vaakst online gekocht (vaker dan boeken en muziek).

–          86 procent van de Nederlandse consumenten die een tablet gebruikt doet ook een aankoop via dit mobiele toestel. Voor een smartphone is dit 80 procent.

–          77 procent van de online consumenten gebruikt tenminste een social media kanaal voor aankopen

–          31 procent van de Facebook-gebruikers ‘liked’ een winkel om up-to-date te blijven (62%) en voor speciale aanbiedingen (54%)

–          9 van de 10 van de Nederlandse ondervraagde respondenten geven aan weleens een online winkelwagentje te hebben achtergelaten

–          8 van de 10 Nederlandse online consumenten zegt zeer waarschijnlijk een aankoop te doen als zij deze gratis kunnen retourneren.

–          69% van de Nederlandse shoppers geeft aan extra items aan de winkelwagen toegevoegd om in aanmerking te komen voor gratis verzending

–          Geen inzicht hebben in de totaalkosten en de aflevermogelijkheden is de eerste reden dat de aankoop niet wordt voltooid

–          Nederlandse consumenten beschouwen  de winkel als een locatie waar zijn online aankopen kunnen afhalen (33% geeft aan iets online te willen kopen en in de winkel te willen ophalen) en retourzendingen kunnen afgeven

–          3 van de 10 zegt iets nieuws te hebben gekocht in de winkel bij het ophalen van een online bestelling

–          4 van de 10 tablet-consumenten gebruikt de tablet om minimaal een keer per week de beschikbaarheid van een artikel te bekijken en de locatie van een winkel op te zoeken