TOP

Europa op een na grootste in e-commerce *

Het gaat goed met de Europese B2C e-commerce. De omzet in heel Europa is in 2014 met 14 procent gestegen naar € 423,8 miljard. Ook al blijft Engeland de grootste speler, Nederland doet het ook niet slecht.

Online shoppen is hot en met die trend gaat de Europese B2C e-commerce ook als een speer. Van de 818 miljoen Europeanen, gebruikt 564 miljoen internet waarvan er 331 miljoen online shoppen. De omzet van de e-commerce in heel Europa zag in 2014 dan ook een stijging van 14 procent naar € 423,8 miljard. De 28 Europese Unie-landen hebben hiervan € 368,7 miljard opgehaald. Dat staat in het European B2C E-commerce Report 2015 van Ecommerce Europe, in samenwerking met Gfk en nationale verenigingen zoals Thuiswinkel.org in Nederland.

Op een na grootste

“Wereldwijd staat de Europese e-commerce nu op een tweede plaats, na Asia-Pacific, dat hoofdzakelijk wordt voortgestuwd door de turbogroei van de Chinese e-commerce”, laat Wijnand Jongen, voorzitter van Ecommerce Europe, weten via een persbericht. “Volgens onze prognoses zal de omzet van de Europese B2C e-commerce in 2015 met 12,5 procent groeien tot 477 miljard euro. Daarmee zal Europa zijn voorsprong op Noord-Amerika vergroten.” Van die € 477 miljard in 2015 komt maar liefst € 233 miljard uit west Europa.

Grootste Europese landen in e-commerce

Net als het jaar ervoor, was Engeland in 2014 ook weer de grootste speler in de Europese e-commerce. De omzet steeg hier in 2014 met 14,7 procent naar € 127,1 miljard. “Dat de e-commerce in Engeland zo groot is, komt door de grootte van de markt”, verklaart Bert Nagelvoort van Thuiswinkel.org aan Textilia. “Er zijn nou eenmaal een stuk meer inwoners vergeleken met andere landen. Een tweede aspect is de cultuur, in Engeland zijn ze meer bereid om met gemakt producten te kopen.”

De Britten laten de rest van Europa ver achter zich, Duitsland – de nummer twee – had vorig jaar een omzet van ‘maar’ € 71,2 miljard. Frankrijk volgt met € 56,8 miljard. Deze drie landen zijn goed voor zestig procent van de totale e-commerce in Europa. Nederland doet het ook niet slecht en komt op de vierde plek van grootste speler in de Europese e-commerce met een omzet van € 14,0 miljard. Nagelvoort: “Er zal in Nederland een cultuuromslag moeten komen om relatief dichter in de buurt te komen.”

Succes van het westen

Opvallend is dat de meeste succesvolle e-commerce landen van Europa zich bevinden in het westen. “In Nederland, maar ook in de andere West-Europese landen, ligt de internetpenetratie hoog”, vertelt Nagelvoort hierover. “Daarnaast zijn de leveringen betrouwbaarder – vaak is het al zo dat er binnen 24 uur geleverd wordt -, waardoor mensen vaker bestellen. Ook is de conomie in deze landen over het algemeen sterker.”

Cijfers

In 2013 waren er in Europa 650.000 webshops en 3,7 miljard pakketjes verstuurd. In 2014 zijn die aantallen gestegen naar 715.000 webshops en 4 miljard pakketjes. Bijna 2,5 miljoen mensen in Europa werken direct of indirect in de B2C e-commerce. De gemiddelde online shopper in Europa besteedt € 1.281 per jaar, in west Europa is dat gemiddeld € 1.892.

Bruto binnenlands product

Terwijl de e-commerce het goed doet in Europa, gaat het net pas weer wat beter met de gehele economie. Het bruto binnenlands product steeg in 2014 met maar 1,6 procent. Het aandeel van e-commerce in het Europese bbp, bedroeg vorig jaar 2,45 procent. Naar verwachting zal dit percentage nog verder groeien in de komende jaren, naar 6 procent in 2020.