TOP

Euro Shoe Group sluit twintig winkels en stelt uitbreidingsplannen uit

Euro Shoe Group, het moederbedrijf van Bristol en Shoe Discount, heeft het zwaar. De verlieslatende onderneming gaat in de komende jaren twintig van de 270 winkels sluiten.

In plaats van honderd nieuwe winkels te openen, gaat het Belgische Euro Shoe Group twintig filialen sluiten. Het verlieslatende moederbedrijf van Bristol en Shoe Discount worstelt zich door een zware periode heen en zoekt een antwoord op de oprukkende concurrentie van onder andere Brantano, vanHaren en Zalando. Dat laten Philippe (ceo), Elise (directeur België) en Kenneth (voorzitter) Vanaudenhove aan nieuwskrant De Tijd weten. “Meerjarenplannen maken is bijna onmogelijk, want onze sector verandert zo snel.” En de honderd nieuwe winkels? “Dat was een overdrijving om in de media te komen”, geeft Philippe nu toe.

Nog niet het einde

De rode cijfers en het sluiten van twintig filialen betekent niet het einde van Euro Shoe Group. “We gaan een inhaalbeweging maken”, vertelt Elise Vanaudenhove aan De Tijd. “Het is het juiste moment, want nu kan het wél nog. We hebben 160 winkels in België. Zo ver staat vanHaren nog niet.” Komende jaren gaan de drie hard werken aan het gezond maken van Euro Shoe Group. “In het najaar willen we de Waalse winkels ombouwen naar Bristol, en eind 2019 moet 90 procent van onze winkels een upgrade hebben gekregen.” Hiervoor doet het bedrijf een marktonderzoek om de doelgroep te bepalen.

Online

Ook in online gaat Euro Shoe Group investeren. Momenteel vindt 3 tot 5 procent van de verkoop via de website plaats en online groeit jaarlijks met 30 procent. “Wij zien de webshop als een aanvulling op de stenen winkel”, licht Elise toe. “Maar op termijn wel een belangrijke aanvulling. We willen in de komende vijf, zes jaar toch zeker naar minstens 10 procent onlineomzet.” Dit hoopt het bedrijf te kunnen realiseren door middel van reclame in de fysieke winkels. “Vandaag worden onze winkels heel weinig ondersteund op multimediavlak. Ze hebben geen kiosken of tablets.” Daar moet komende jaren verandering in komen.

Overname stichtersfamilie

In november 2017 neemt Philippe Vanaudenhove, een telg van de stichtersfamilie, weer de leiding over Euro Shoe Group. Na bijna drie jaar vertrekt Kurt Moons als ceo bij het bedrijf door een verschil in visie. Toen al werd bekend dat Euro Shoe Group enorme verliezen maakt. Boekjaar 2016 werd afgesloten met een min van €3,8 miljoen, terwijl er in 2015 nog een winst te zien was van €616.000. Volgens Moons kwamen de rode cijfers door het verlies van Avance, de verkoop van die keten en de ombouw van Bristol. Hoeveel het verlies vorig jaar was, wil het bedrijf niet zeggen.

Bijna verkocht

Philippe legt aan De Tijd uit dat ze vijf jaar geleden hebben overwogen om Euro Shoe Group te verkopen. “Maar de tijd was niet rijp of onze prijs was te hoog. We onderhandelden met private equity, maar dat klikte niet. Twee jaar geleden wilden we fuseren met Macintosh Retail Group, de toenmalige eigenaar van Brantano en Scapino in Nederland. Maar Macintosh ging terwijl we aan het spreken waren failliet. Toen zijn we in een zwart gat gevallen, maar dat duurde niet lang. Sinds de derde generatie in het bedrijf is gestapt, is er een nieuwe dynamiek gekomen en is het familiegevoel er weer.”

Euro Shoe Group

Euro Shoe Group wordt in 1947 opgericht door Albert en Omer Vanaudenhove en is sindsdien in handen gebleven van de stichtersfamilie. Philippe is momenteel ceo, Elise directeur België en Kenneth voorzitter. Euro Shoe Group heeft vandaag de dag 270 winkels in Nederland en België en 1.850 werknemers.