TOP

ETQ introduceert duurzame verpakkingen na toename online verkopen

De toename van het aantal online aankopen maakt duidelijk hoeveel verpakkingen onnodig worden verspild. Dat moet anders kunnen, dacht oprichter en creatief directeur Patrick van der Woude van het Amsterdamse sneakerlabel ETQ.

Afval door e-commerce is een probleem dat steeds groter wordt. Recente onderzoeken laten volgens sneakermerk ETQ zien dat online verkopen vier keer zo vaak worden geretourneerd als aankopen bij de stenen detailhandel. Door de toename van online aankopen tijdens de pandemie werd hier nog eens de nadruk op gelegd. Ook ETQ zag het afgelopen jaar een grote stijging in de online aankopen. “Met die ‘boom’ werden we ook geconfronteerd met het vraagstuk van verpakkingsmateriaal en CO²-emissies”, stelt oprichter en creatief directeur Patrick van der Woude in een persbericht.

Dozen, beschermhoezen en tasjes

ETQ vond een oplossing in een innovatieve lijn multifunctionele verpakkingen, waarin duurzaamheid en hergebruik centraal staan. De nieuwe dozen zijn schoenendoos en transportverpakking ineen. Ze zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd karton en bedrukt met plantaardige inkt. De doos kan worden gebruikt om schoenen in te bewaren of kan eenvoudig retour worden gestuurd. De nieuwe stofzakken – de beschermingshoezen voor de schoenen – zijn gemaakt van gerecycled plastic zwerfafval en stevig genoeg om mee op reis te nemen, bijvoorbeeld als toilettas. De tasjes die klanten in de winkel meekrijgen, zijn eveneens van gerecycled plastic gemaakt. Ze kunnen compact worden opgevouwen tot een buideltje en opnieuw gebruikt.

Innovaties

Voor ETQ is de ontwikkeling van duurzaam verpakkingsmateriaal niet meer dan logisch. “We willen geen afval produceren en we geloven erin dat duurzaamheid en design hand in hand moeten gaan”, zegt Van der Woude. “De afgelopen jaren lag de focus op het verduurzamen van onze materialen en productieprocessen, dus we vinden dit het juiste moment om ook in onze verpakkingen te innoveren. We willen dat mensen het meeste krijgen uit hun aankopen, zonder zich zorgen te maken om hun CO2-voetafdruk.”

Duurzame producten

Van der Woude deelde begin dit jaar in gesprek met Schoenvisie al zijn visie op duurzaamheid. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van ETQ vertelde hij: “Ik wil niet alleen commerciële ambities nastreven, maar ook iets bijdragen aan de maatschappij. Bedrijven die puur en alleen focussen op marge, vind ik hopeloos ouderwets. Naast de ‘durability’, de levensduur van ons product, focussen we sinds 2017 sterk op het verduurzamen ervan. Uiteindelijk willen we toe naar circulaire schoenen, die klanten na gebruik weer bij ons kunnen inleveren om te laten recyclen. Ik heb er vertrouwen in dat het binnen twee tot drie jaar gaat lukken. De technologische innovaties gaan momenteel heel snel.”

Beeld: ETQ