TOP

Enquête Cast: wanneer moet het nieuwe inkoopseizoen van start gaan?

Acht weken na de invoer van de coronamaatregelen, is het tijd om een eerste balans op te maken en voorzichtig vooruit te blikken op de zomerinkoop 2021. Uit een peiling van Cast blijkt dat de markt verdeeld is over de start van het nieuwe inkoopseizoen.

Meer dan 80 procent van de schoenenretailers is voorstander van het idee om het inkoopseizoen voor zomer 2021 met 1 of 2 maanden op te schuiven. Dat is een van de conclusies uit een enquête van Cast onder 278 (voornamelijk zelfstandige) schoenenretailers en 94 vaste exposanten. Met de peiling wil het centrum de huidige marktsituatie en de behoeften van zijn bezoekers en (vaste) exposanten in kaart brengen. “We nemen de bevindingen mee in de voorbereidingen van het komende beursseizoen”, zegt marketeer Claudia Klop. “Dit is een eerste aanzet tot het frequent monitoren van de behoeften van onze exposanten en bezoekers.”

Seizoen opschuiven

Cast werkt aan een nieuwe planning voor de tweede helft van 2020, nu het verbod op evenementen tot 1 september is verlengd. Exposanten en bezoekers kunnen voor deze datum wel afspraken plannen, met inachtneming van de coronamaatregelen. Klop: “We verwachten de nieuwe planning midden juli rond te hebben.” Uit de peiling blijkt dat 82 procent van de retailers het volgende inkoopseizoen liefst één of twee maanden ziet opschuiven. Meer dan de helft (52 procent) geeft aan dat september het beste moment is om de inkoop te starten. 30 procent geeft de voorkeur aan oktober. “Hoe later je kunt inkopen, hoe realistischer je beeld is”, laten zij weten. Daarentegen geeft het merendeel van de exposanten (59 procent) aan de huidige planning indien mogelijk intact te laten. De overige 41 procent is voor aanpassing.

Discrepantie

Die discrepantie is volgens Klop een van de opvallendste uitkomsten van de enquête. “Leveranciers starten het liefst zo vroeg mogelijk, retailers het liefst zo laat mogelijk. Op zich is dat begrijpelijk; ik kan me voorstellen dat veel winkeliers zich nu willen focussen op de verkoop van de huidige zomercollectie en hun hoofd nog niet naar het nieuwe seizoen staat.” Verder komt uit de peiling naar voren dat een groot deel van de schoenenretailers meer spreiding in de inkoop- en levermomenten wil. Ook een deel van de exposanten wil afstappen van de twee vaste seizoenen en inkoopdagen. “Een ander punt waar we mee aan de slag gaan.”

Digitaal inkopen

Een alternatief voor de fysieke beurzen en afspraken is online inkopen. Maar hebben retailers daar ook behoefte aan? 58 procent van de respondenten staat open voor digitale oplossingen voor de inkoop. Het merendeel (73 procent) maakt hier al gebruik van in de vorm van B2B-websites (58 procent) of Fashioncloud (18 procent). Tegelijkertijd geeft 58 procent aan dat het digitaliseren van collecties de ‘fysieke’ inkoop nooit helemaal zal kunnen vervangen.

Open of dicht?

De enquête geeft ook inzicht in hoe de schoenenbranche de afgelopen twee maanden ervaren heeft. Toen de intelligente lockdown half maart van kracht werd, is het merendeel van de (zelfstandige) schoenenretailers (93 procent) opengebleven, al dan niet met aangepaste openingstijden. Slechts 7 procent ging tijdelijk dicht. Ook Cast maakte bekend maatregelen te treffen. Zo bleef het centrum vanaf 13 maart enkel open voor (reeds geplande) afspraken en werd de catering per direct gesloten. De evenementen voor de laatste weken van maart, waaronder de inkoopdag Cast & Accessoires, werden gecanceld. Een aantal showrooms (12 procent) in het centrum ging ook per direct dicht.

Minder orders

Veel winkeliers zaten half maart in de afrondende fase van de winterinkoop 2020-2021; 39 procent had nog afspraken staan. Een derde van deze afspraken (34 procent) ging volgens exposanten door zoals gepland. Een deel (8 procent) werd telefonisch of online afgehandeld. Wel is het aantal orders door de invloed van het coronavirus bij 84 procent van de in Cast aanwezige leveranciers afgenomen. Verder blijkt dat het merendeel (79 procent) van de winkeliers afspraken heeft gemaakt met leveranciers omtrent de leveringen en betaling. Denk aan ruimere betalingstermijnen, latere levertijden, leveringen on hold zetten, het cancelen van producten of (extra) marge of kortingen.

Lees ook: Leveranciers en de coronacrisis: ‘De klap komt in fases’

Het volledige rapport van Cast is hier te vinden.

Foto: Cast