TOP

Emu Australia wint rechtzaak van Ugg Australia

Emu Australia heeft een rechtzaak van concurrent Deckers Outdoor Corp., de eigenaar van Ugg Australia, gewonnen. Ugg had een verbod op het gebruik van de termen 'ugg' of 'ugg boots' geeïst. Maar de rechtbank in Los Angeles oordeelde dat deze benamingen niet geclaimd mogen worden door Ugg Australia.

Ugg Australia beweerde dat Emu Australia consumenten opzettelijk heeft misleid door op de  Amerikaanse website de Emu-laarzen als “ugg boots” te omschrijven.Volgens Emu wordt de term ‘ugg’ zowel in Australië als Nieuw Zeeland algemeen gebruikt om een laars met schapenvacht aan te duiden. Zo zouden er voor de term ‘ugg’ in Australië en Nieuw Zeeland meer dan zeventig geregistreerde merkenrechten zijn.

Opzettelijke misleiding
“Door het succes van Ugg Australia is er een hele industrie ontstaan van bedrijven die hun producten proberen te verkopen door opzettelijke misleiding van de consument”, aldus ceo van Deckers Angel Martinez. “Deckers onderneemt actie tegen bedrijven die inbreuk maken op onze merken, zoals Emu en bedrijven die onze ontwerpen te kopiëren zoals Bearpaw.  Ook voeren wij een juridische strijd tegen de talloze websites die nagemaakte producten verkopen, omdat ons succes is gebaseerd op de vertrouwensrelatie tussen Ugg Australia en haar retail-klanten en consumenten. Die band is onze belangrijkste troef.”

Het was niet de eerste keer dat Ugg Australia een rechtszaak voerde over de merknaam Ugg. In 2004 won Deckers een zaak tegen schoenenmerk Koolaburra over het gebruik van de merknaam. Ugg. De rechter oordeelde dat Ugg  een “zeer sterk” merk is. Sinds het arrest, heeft Deckers “miljoenen uitgegeven aan reclame en promotie van het merk,” aldus een woordvoerder.

Lachwekkend
Dave Porter van Emu Australia verdedigt zijn bedrijf: “Het feit dat Ugg Australia een rechtszaak tegen ons bedrijf heeft aangespannen voor misleiding van de consument vinden wij hier in Australië lachwekkend. Wat brengt het woord ‘Australië’ als onderdeel van de merknaam Ugg Australia over op de consument? Klanten vinden betrouwbaarheid en de echte herkomst van een merk belangrijk. Consumenten zijn ook slim. Uiteindelijk zal de waarheid over deze merken algemeen bekend worden… Ze zijn in feite niet echt Australisch. “

Deckers wil dat Emu stopt met het gebruik van de termen “Ugg” of “ugg” op welke wijze dan ook. Ook eiste het Amerikaanse bedrijf dat alle producten die in de Verenigde Staten via de website “op grond van het gebruik van het woord ugg” worden verkocht, terug worden gehaald en vernietigd.