TOP

Eerste editie Buy&Bloom: Goede sfeer, maar rustig [reportage]

Van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart 2017 vond voor het eerst de nieuwe inkoopbeurs Buy&Bloom plaats in schoenencentrum Cast in Nieuwegein. Nu de ISLN is verdwenen, is het voor alle partijen aftasten hoe de nieuwe indeling werkt. “De opzet en de sfeer zijn erg goed, maar ik merk dat de bezoekersaantallen achterblijven.”

Nu de ISLN is opgesplitst in de BrandNew (20 en 21 februari) en de Buy&Bloom (van 12 tot en met 14 maart) is het voor velen aankijken hoe het werkt. Schoenencentrum Cast kreeg namelijk veel vraag van exposanten en retailers om zowel vroeg als laat in het inkoopseizoen een beurs te organiseren. Met de Buy&Bloom achter ons, kan er een eerste conclusie getrokken worden.

“De eerste editie van Buy&Bloom is geslaagd”, legt Esther Vervaet, marketing & communicatie bij Cast, uit. “De opkomst was gelijk verdeeld over de drie dagen en exposanten gaven aan dat er veel afspraken waren en er goed werd ingekocht. De gastexposanten lieten weten dat de oriëntatiefase hoofdzakelijk bij BrandNew aan bod kwam en dat Buy&Bloom erop is gericht om orders te schrijven. Dat is ook precies wat we willen bereiken met de nieuwe beurzen.”

Lees ook: BrandNew: exposanten blij met goed aftrap inkoopseizoen

Rustig

Ook al waren veel vaste showroomhouders in Cast tevreden over de afspraken die ze hadden staan tijdens de Buy&Bloom, toch vonden de gastexposanten het aan de rustige kant. Caren Vermaat, vertegenwoordiger bij Ster Agenturen: “De opzet en de sfeer is erg goed, maar ik merk dat de bezoekersaantallen achterblijven. Ik stond niet op de BrandNew, maar had gehoord dat het daar erg druk was. Dan hoop je dat het hier ook zo is, maar dat valt dan tegen. Ik krijg het gevoel dat deze beurs aan de late kant is.”

Björn Smit van Shoe Revolution stond ook op de BrandNew als gast en merkt een groot verschil. “De zondag en maandag waren voor mij druk en de dinsdag iets minder. Als ik het vergelijk met de BrandNew, merk ik wel dat de vroege editie vele malen drukker was. Misschien komt dat ook wel doordat de bezoekers nu over drie dagen zijn verspreid waren in plaats van twee, maar ik hoor ook veel mensen die al klaar zijn met inkopen.”

Positieve sfeer

Smit merkt dus verschil qua bezoekersaantallen, maar is niet zo ontevreden dat hij volgende keer er niet meer wil staan. “Ik was eerst huiverig voor het feit dat ze er twee beurzen van wilde maken, maar het pakte positief uit en je wordt toch gezien. Het mooiste zou zijn als de Buy&Bloom net iets eerder valt zodat er meer animo is, maar al met al vind ik het zo ook prima.”

Gastexposant Deborah Linger, brand manager bij Lush Labels, is voor het eerst gastexposant in Cast en is ook blij met het resultaat. “De beurs is goed georganiseerd. Er wordt goed gezorgd voor de exposanten en de opstelling is leuk. Volgende keer zou ik op beide beurzen willen staan, maar als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor de BrandNew. Ik hoorde dat het daar erg druk was. Klanten zijn nu gericht gegaan naar de afspraken die gepland stonden.”

Conclusie

“Terugkijkend op BrandNew en Buy&Bloom kunnen we tevreden zijn met het resultaat”, concludeert Vervaet van Cast. Ze legt uit dat er bewust is gekozen voor een vroege en een late beurs zodat de BrandNew gebruikt kan worden op te oriënteren en de Buy&Bloom draait om inkopen. “Ik kan me voorstellen dat het wordt vergeleken met ISLN, maar het doel van Buy&Bloom is niet ermee te vergelijken. Buy&Bloom richt zich expliciet op inkopen terwijl men zich op ISLN ook kon oriënteren. De mogelijkheid om te oriënteren wordt nu verzorgd door BrandNew.”