TOP

Een terugblik op de ILM: optimisme, orders en goede vibes

We hebben er 18 maanden op moeten wachten, maar de tassen- en lederwarenbeurs ILM kon afgelopen weekend weer doorgaan. Bezoekers en exposanten kijken met tevredenheid terug op de beurs in het Duitse Offenbach.

De ILM in Offenbach was the place to be voor alle grote namen op het gebied van tassen- en lederwaren. In het weekend van 4-6 september namen 207 exposanten deel aan de ILM en bezoekers uit 27 landen kwamen naar de beurs om hun bestellingen voor de lente/zomer van 2022 te plaatsen. Dit betekende dat, ondanks reisbeperkingen als gevolg van Covid, het internationale aandeel bijna twintig procent bedroeg. Een groot aantal dealers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zwitserland, de Benelux, Spanje en Italië kwamen naar de beurs evenals een aanzienlijk aantal bezoekers uit Rusland en Azië.

Fantastisch

In Offenbach kijkt men met tevredenheid terug op de eerste ILM in achttien maanden tijd. De conclusie van de beursorganisatie: de stemming was goed en de zaken waren goed. “De nieuwe start was fantastisch,” zei Arnd Hinrich Kappe, managing director van Messe Offenbach, in een persbericht. Hij is erg blij met het grote aantal bezoekers op de beurs. “Je voelt echt dat het publiek de ILM nodig heeft en blij was dat het weer kan.”

Goede vibes

De algemene stemming bij de ILM was er een van optimisme, blijdschap om iedereen weer te zien en ‘goede vibes’. Dat heeft ook Christiane Brunk van Braun Büffel ervaren: “Iedereen hier is in goede stemming. Ik ben echt blij. Iedereen komt naar Offenbach met de bedoeling te bestellen”. Afgezien van tassen en kleine lederwaren, bleek in Offenbach dat het business en travel segment ook weer aantrekt. “De beurs overtrof onze verwachtingen. We hebben het goed gedaan en zijn er vooral in geslaagd om veel nieuwe internationale klanten te werven,”  concludeerde Peter Bellenhaus van het Porsche Design-label, dat voor het eerst aanwezig was op de ILM.

Digitalisering en duurzaamheid

Het aantal orders is belangrijk op een vakbeurs als ILM, maar bezoekers konden in Offenbach op meer rekenen dan dat. Runway shows, interessante sprekers en discussies brachten bezoekers op de hoogte van ontwikkelingen in de branche en leidden tot ideeën voor de toekomst. Digitalisering en duurzaamheid waren daarbij belangrijke onderwerpen.

Voor wie de ILM gemist heeft, maar toch nog een virtueel bezoek aan de beurs wil brengen, is er nog de ILM Virtual Order Show. Inkopers kunnen hier nog terecht tot en met vrijdag 10 september. Het volgende punt op de ILM agenda zijn voor het eerst de XTRA Order Days (XOD) in Offenbach, die van 19 t/m 21 januari 2022 plaatsvinden, gelijktijdig met de Fashion Week.

Beeld: Laura Brichta/ILM