TOP

Een op de drie aankopen via internet

Bijna een op de drie aankopen wordt anno 2011 via internet gedaan. In 2009 lag het aandeel online aankopen nog op 23 procent. Dat blijkt uit Multichannel Monitor 2011, een onderzoek van Blauw Research in opdracht van HBD en Thuiswinkel.org.

Het is de derde keer dat HBD en Thuiswinkel.org onderzochten hoe de Nederlandse consument de verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van circa dertig productgroepen. Artikelen die voorheen nog vooral in de winkel werden gekocht, zoals schoenen en kleding, zijn (mede-)verantwoordelijk voor de groei van het online kanaal.

Opvallend is ook de toename (18%) van het aantal iPads/tablets en andere hardware dat via internet gekocht wordt. Bij ruim tweederde van de aankopen in een stenen winkel is de website van deze winkel bezocht.

Prijs
90 procent van de consumenten oriënteert zich online op een aankoop. Vooral de prijs is een reden om even op internet te kijken, ongeacht of het artikel daarna in winkel of in webshop gekocht wordt. Voor het eerst hecht de consument meer belang aan de informatie via het internetkanaal dan de informatie verkregen in de fysieke winkel.

Productinformatie wordt steeds vaker onderweg gezocht, bijvoorbeeld via een smartphone. Het internet wint het bovendien ruimschoots van gedrukte reclame. Folders worden vooral gebruikt bij de oriëntatie op speelgoed, tuinartikelen en interieur.

Ervaring van bekenden
Bij 40 procent van de aankopen hebben ervaringen van anderen, en dan voornamelijk van bekenden, de consument bij de keuze voor een bepaalde aanbieder beïnvloed. Bij ruim een kwart van de aankopen wordt de ervaring direct na aankoop gedeeld met anderen. Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Als de oriëntatie niet in de winkel plaatsvond en de aankoop wel, dan komt dit vooral omdat men het product wil zien en voelen. Ook de prijs vormt nog altijd een belangrijke reden.

Kanaalswitch
Gebrek aan keuze in de stenen winkel is net als prijs en gemak een reden om de aankoop online te doen. De drempel om via internet te kopen wordt daarbij steeds lager. Opvallend is dat Nederlanders voor het eerst méér tevreden zijn over internet dan over een winkel als oriëntatiekanaal. Webwinkels slagen er dus steeds meer en beter in drempels weg te nemen bij de consument. Daardoor stijgt het vertrouwen van de consument in online oriëntatie en aankopen. Thuiswinkel.org verwacht dit jaar een omzet van 9 miljard euro via internet.